فورد و فولکس‌ واگن

براساس اظهارنظرهای منابع آگاه، گروه‌های خودروسازی فولکس‌واگن و فوردموتور درحالی‌که شیوع ویروس کرونا باقی پروژه‌های این دو خودروساز بزرگ را به‌حالت تعلیق درآورده، به پیش ‌بردن برنامه‌های مشترک خود درخصوص توسعه خودروهای برقی و خودران می‌اندیشند.

به گزارش «اخبار خودرو​»، براساس اظهارنظرهای منابع آگاه، گروه‌های خودروسازی فولکس‌واگن و فوردموتور درحالی‌که شیوع ویروس کرونا باقی پروژه‌های این دو خودروساز بزرگ را به‌حالت تعلیق درآورده، به پیش ‌بردن برنامه‌های مشترک خود درخصوص توسعه خودروهای برقی و خودران می‌اندیشند. به‌گفته منابع آگاه فولکس‌واگن و فورد با علم براینکه شدیدا نیازمند به‌اشتراک‌گذاری سرمایه‌گذاری کلان برای ساخت و توسعه خودروهای برقی و خودران هستند، به‌توافق نهایی در اواخر ماه آینده میلادی خواهند رسید. 

   پیشرفت مذاکرات 
از آنجایی که مذاکرات میان فولکس‌ و فورد پشت درهای بسته درحال انجام است، منابع آگاه نزدیک به‌این دو شرکت خواسته‌اند که از آن‌ها نامی برده نشود. یکی از مقامات فولکس‌واگن در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار «اتوموتیونیوز» اروپا درخصوص روند توافق این دو کمپانی گفته که پیشرفت خوبی درمذاکرات حاصل شده است؛ هرچند که او از ارائه جزئیات بیشتر در این خصوص خودداری کرده است. 
آلن هال، نماینده فورد در شرکت آرگو AI نیز که شریک تجاری فورد در زمینه ساخت خودروهای خودران است، دراین‌باره گفته که برنامه طرفین این است که توافق را در سه‌ماهه دوم سال نهایی کنند. شرکت فورد نیز این اظهارنظر را تایید کرده است. 
با توجه به‌اینکه پاندمی کووید-19 صنعت‌خودرو جهان را به‌زانو درآورده، هر دو شرکت برای رسیدن به‌چیزی فراتر از یک توافق اولیه درخصوص همکاری در تولید خودروهای تجاری سبک و پیکاپ‌های سایز متوسط از هر زمان مشتاق‌تر به‌نظر می‌رسند. 
همچنین با توجه به‌بحران اخیر و پایین آمدن تقاضا به‌نظر می‌رسد خودروسازان برای کاهش هزینه‌های مربوط به فناوری‌های جدید بیش از هر زمان دیگری مجبور به‌مشارکت با یکدیگر شده‌اند.  
   رکود صنعت 
موسسه سرمایه‌گذاری مودی در هفته جاری پیش‌بینی‌ خود را درخصوص فروش جهانی خودرو در سال جاری میلادی از 14 درصد به 20 درصد تغییر داد و اعلام کرد که وضعیت بازار بسیار بدتر از چیزی خواهد بود که قبلا تصور می‌شد. 
این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پیش‌بینی بدبینانه‌تر ما عمدتا براساس چشم‌انداز تیره و تاری است که برای اقتصاد جهانی متصور هستیم.» هرچند که کارشناسان مودی پیش‌بینی کرده‌اند در سال آتی میلادی صنعت‌خودرو با نرخی آهسته رشد خود را از سر خواهد گرفت. 
دایتمار اوسترمان، کارشناس شرکت تحقیقات بازار «PwC» نیز گفته با کاهش تقاضا و افزایش محدودیت‌های سرمایه، صنعت‌خودرو مجبور می‌شود درخصوص انتخاب پیشرانه‌هایی که برای توسعه درآینده درنظر گرفته، با احتیاط بیشتری عمل کند. اوسترمان در وبیناری که در روزهای اخیر توسط «اتوموتیونیوز» اروپا برگزار شده بود، گفت: «حقیقت این است که گذار به‌سوی خودروهای الکتریکی شتاب بیشتری خواهد گرفت؛ زیرا صنعت‌خودرو نمی‌تواند از پس هزینه‌های سیستم‌های جایگزین متعدد به‌صورت هم‌زمان برآید.» 

  سرمایه‌گذاری فولکس‌واگن
براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته فولکس‌واگن معادل 6/2 میلیارددلار درکمپانی آرگو سرمایه‌گذاری خواهد کرد که این شامل یک‌میلیارددلار دربخش سرمایه و
 6/1 میلیارددلار در واحد «رانندگی هوشمند خودران» برند آئودی است که قصد رقابت با واحدهایی همچون ویمو و کروز جنرال‌موتورز را دارد. 
فورد اعلام کرده سرمایه‌گذاری فولکس‌واگن در آگو طی نیمه نخست سال میلادی جاری صورت خواهد گرفت. از سوی دیگر راهبرد فورد درخصوص عرضه گسترده تاکسی‌های خودران درایالات‌متحده تحت‌تاثیر شیوع کرونا تا سال 2022 به‌تعویق افتاده است. 
فورد اعلام کرده به‌زمان بیشتری برای ارزیابی تاثیر ویروس کرونا بر تغییر رویکرد احتمالی مشتریان درقبال خودروهای خودران و اشتراکی احتیاج دارد. این شرکت همچنین برنامه‌ خود را برای تولید مشترک نسخه تمام‌الکتریکی لینکلن با شرکت ریوین اتوموتیو لغو کرده است.  فورد دربخشی از برنامه همکاری خود با فولکس‌واگن قصد دارد دست‌کم یک خودرو الکتریکی را براساس پلت‌فرم‌ الکتریکی فولکس‌واگن (MEB) در اروپا تولید کند و قصد دارد ظرف شش‌سال آینده بیش از
 600 هزار دستگاه از این خودرو را در این قاره به‌فروش برساند. نخستین‌خودرو فولکس‌واگن که با این پلت‌فرم به‌بازار عرضه می‌شود، هاچ‌بک ID3 است که تابستان جاری به‌بازار خواهد آمد. سال‌آینده نیز هم‌خانواده شاسی‌بلند این خودرو با نام ID4 عرضه خواهد شد.  همکاری برنامه‌ریزی‌شده فورد و فولکس‌واگن درخصوص تولید خودروهای تجاری سبک برعرضه پیکاپ‌های سایز متوسط و ون‌هایی متمرکز است که قرار است در اوایل سال 2022 به بازار عرضه شوند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =