براساس اظهارات منابع آگاه، فولکس‌واگن که درتلاش است به‌حضور خودروهای پاک خود در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان شتاب بخشد، درحال پشت سر گذاشتن آخرین مراحل عقد بزرگ‌ترین قرارداد سرمایه‌گذاری خود با خودروسازان چینی است. 

به گزارش «اخبار خودرو»،براساس اظهارات منابع آگاه، فولکس‌واگن که درتلاش است به‌حضور خودروهای پاک خود در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان شتاب بخشد، درحال پشت سر گذاشتن آخرین مراحل عقد بزرگ‌ترین قرارداد سرمایه‌گذاری خود با خودروسازان چینی است. 
براساس منابع آگاهی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، فولکس‌واگن آماده است 50 درصد از سهام هلدینگ خودروسازی جیانگ‌هوآی را که شرکت مادر شریک تجاری‌اش یعنی جک محسوب می‌شود، با ارزش 491 میلیون‌دلار خریداری کند. 
همچنین قرار است این خودروساز آلمانی به‌بزرگ‌ترین سهامدار شرکت باتری‌سازی گوچوآن های‌تک بدل شود. در زمان نگارش این مقاله هیچ‌یک از مقامات فولکس‌واگن و جک حاضر به‌ارائه جزئیات بیشتر درخصــــــوص این قرارداد بــــــــزرگ میان فولکس‌واگن و طــــــرف‌های چینی نبودند.

  بازیابی جایگاه از دست‌رفته
 این قرارداد نشان‌گر آن است که فولکس‌واگن تا چه‌اندازه تمایل دارد جایگاه خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز خارجی درچین تثبیت کند؛ آن هم در زمانی که از یک سو سیاست‌های دولت این کشور به‌منظور کاهش آثار ویروس کرونا به‌کاهش شدید فروش منجر شده و از سوی دیگر سروکله‌ رقبایی همچون تسلا پیدا شده که سال پیش تبدیل به‌نخستین شرکت خارجی شد که از مالکیت تام یک کارخانه درچین برخوردار است. 
در پایان سال گذشته میلادی هنگامی که 25میلیون‌دستگاه خودرو درچین به‌فروش رسید (و درست پیش از آنکه شیوع ویروس کرونا گزارش شود) دولت چین این هدف را اعلام کرد که 25 درصد از کل فروش سالانه خودرو درسال 2025 میلادی باید مربوط به‌خودروهایی با انرژی‌های نوین باشد.

  توسعه ظرفیت‌ها
 قراردادهای اخیر، فولکس‌واگن را به‌آخرین خودروساز خارجی بدل می‌‌کند که بعد از سال 2018 و درپی اقدامات دولتی درخصوص تسهیل سرمایه‌‌گذاری‌های خارجی درتلاش برای افزایش مالکیت خود در چین هستند. مالکیت هلدینگ آنهویی جیانگ‌هوآی که درشهر هفی در شرق چین واقع است، تماما به‌دولت چیــــن تعلق دارد. این هلدینگ 3/25 درصد از سهام جک را دراختیار دارد که ارزش آن در بازار 84/1 میلیارددلار برآورد شـــــــده است. 
براساس پیش‌بینی‌ها فولکس‌واگن پس از نهایی کردن قرارداد خود قصد سرمایه‌گذاری مجدد درجوینت‌ونچر خود با جک را دارد و می‌خواهد ظرفیت تولید پلت‌فرم‌های «MEB» خود را که قابلیت استفاده در مدل‌های الکتریکی مختلف دارند، گسترش دهد. جک که سهامش را در بازار بورس شانگهای معامله می‌کند، هفته گذشته اعلام کرده بود شرکت مادرش قصد شراکت با یک سرمایه‌گذار راهبردی را دارد؛ اما به این نکته نیز اشاره کرده بود که این همکاری تغییراتی را در وضعیت کنترل این شرکت ایجاد نخواهد کرد. 

  قرارداد برای باتری
خریداری سهام شرکت گوچوآن که سهام آن در بازار بورس شنژن عرضه می‌شود و دفتر آن نیز در شهر هفی واقع است، نخستین تلاش فولکس‌واگن برای مالکیت یک شرکت تولیدکننده باتری محسوب می‌شود. فولکس‌واگن قصد دارد حدود 27 درصد از سهام گوچوآن را از مالکان مختلف آن خریداری کند. 
با درنظر داشتن این واقعیت که ارزش سهام شرکت گوچوآن در بازار بورس حدود 3/4 میلیارددلار برآورد می‌شود، می‌توان برآورد کـــــــرد که ارزش 27درصد از سهام آن حـــــــــدود 16/1 میلیارددلار خواهـــــــد بود. 
هیچ‌یک از مقامات شرکت گوچوآن نیز حاضر نشدند دراین‌باره جزئیات بیشتری را دراختیار رسانه‌ها قرار دهند. گوچوآن از تاریخ 20 مه عرضه سهام خود را به‌حالت تعلیق درآورده و روز پنجشنبه ژوهای گوچوآن و لی‌ژن از بنیانگذاران این شرکت اعلام کردند که قصد دارند بخشی از سهام خود را به‌یک سرمایه‌گذار راهبردی ناشناس واگذار کنند. 
براساس اظهارات منابع آگاه قراردادها دراین‌زمینه هنوز نهایی نشده و این احتمال وجود دارد که در مذاکراتی که همچنان درجریان است، مقدار سرمایه‌گذاری فولکس‌واگن تغییر کند. 
فولکس‌واگن همچنین با گروه‌های خودروسازی فاو و سایک‌موتور نیز همکاری‌هایی را در قالب جوینت‌ونچر انجام داده است. این گروه خودروسازی آلمانی قصد دارد تا سال 2025 دست‌کم 5/1 میلیون‌دستگاه خودرو الکتریکی را درچین به‌فروش برساند. 
سخنگوی این شرکت در گفت‌وگو با «رویترز» گفته: «فولکس‌واگن به‌دنبال شیوه‌هایی برای تقویت و عمق بخشیدن به‌روابط خود با شرکای محلی است. در این راستا ما همه گزینه‌های ممکن را بررسی می‌کنیم تا بتوانیم موفقیت بلندمدت خود را تضمین کنیم.» 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =