باتری خودرو

یکی از عوامل اصلی کاهش عمرمفید باتری در خودروها، ایجاد سولفاته در اتصالات باتری یا قطب‌های آن است.

به گزارش «اخبار خودرو»،عمرمفید هرقطعه‌ خودرو ارتباط مستقیمی با نگهداری و شیوه استفاده آن توسط مالک خودرو دارد. در زمان طراحی هر قطعه‌ای برای آن چرخه عمرمفید را تعیین می‌کنند که پس از طی کردن آن فرآیند، عملکرد موثر خود را از دست خواهد داد. اما گاهی به‌دلیل عدم‌نگهداری درست یا شیوه نادرست استفاده از قطعه توسط مالک خودرو و همچنین وارد آوردن فشار مضاعف و بیش از حد استاندارد به‌قطعه یا سیستم تعبیه‌شده درخودرو، عمرمفید آن به‌شدت کاهش خواهد یافت. بنابراین نیاز است که مالک خودرو درزمان استفاده از آن، توجه ویژه‌ای به‌شیوه نگهداری و استفاده از خودرو داشته باشد. البته رعایت این نکته ضروری است که برای تعویض، سرویس یا افزودن تجهیزات مختلف به‌خودرو حتما به‌نمایندگی مربوطه خودرو مراجعه شود. 

  مراقبت درست از باتری
یکی از عوامل اصلی کاهش عمرمفید باتری در خودروها، ایجاد سولفاته در اتصالات باتری یا قطب‌های آن است. معمولا زمانی که اتصالات باتری به‌قطب‌های آن شل باشد، دراثر تبادل هوا با جریان الکتریکی در زمان اتصال، باتری سولفاته می‌کند و این مساله سبب ایجاد نوسان جریان الکتریکی درپلت‌فرم برقی خودرو خواهد شد. 
همچنین یکی از دلایل عمده روشن شدن چراغ‌چک خودرو یا خرابی سنسورها، نوسان جریان الکتریکی هنگام تبادل اطلاعات بین سیستم مدیریتی پیشرانه است. همچنین نکته دیگری که سبب بروز این حالت در خودرو خواهد شد، اتصالات اضافی مسی یا فلزی به قطب‌های باتری برای تامین جریان الکتریکی تجهیزات اضافی است. اگر تجهیزات اضافی به‌طور غیراصولی در خودروها نصب شود، عامل اصلی خرابی باتری یا معیوب شدن قطعات الکتریکی خودرو خواهد شد. بنابراین در زمان استفاده از تجهیزات یا آپشت اضافی از خودرو، برق را به‌صورت مستقیم از باتری دریافت نکنید. 

  باتری به‌باتری نکنید
یکی از دلایل اصلی خرابی یا کاهش عمرمفید باتری در خودروهای داخل کشور، استفاده از باتری کمکی یا اصطلاحا باتری به‌باتری کردن است و این مساله به‌دو دلیل برای خودرو مشکل‌آفرین خواهد بود؛ نخست‌اینکه دراثر افزایش جریان الکتریکی به‌طور ناگهانی در خودرو، ممکن است ECU یا سنسورها و عملگرها دچار آسیب جدی شود. 
دوم‌اینکه دراثر افزایش میزان ولتاژ و جریان الکتریکی در باتری خودرو، فعل و انفعالات شیمیایی رخ می‌دهد که سبب تخریب صفحات داخلی باتری خواهد شد. بنابراین نیاز است که مالک خودرو در طول زمان استفاده از باتری، تا حد امکان از باتری به‌باتری کردن پرهیز کند. چراکه اگر عمرمفید باتری را دو سال در نظر بگیریم، با این روش 30 درصد از عمرمفید آن کاهش می‌یابد. 

  به شارژ باتری دقت کنید
یکی از دلایل خرابی باتری در خودروها، عدم‌شارژ مناسب آن توسط باتری‌ساز است. باتری‌ها با دو شیوه متفاوت شارژ تند و کند، قدرت الکتریکی خود را مجدد به‌دست خواهند آورد. درصورتی که باتری با شارژ تند، شارژ شود مقدار عمرمفید آن به‌شدت کاهش خواهد یافت. 
از دیگر عوامل خرابی باتری ایجاد اتصال کوتاه بین قطب‌های آن در اثر برخورد اجسام فلزی است و اگر به‌هر دلیل نیاز باشد که باتری یا قطعات مربوط به‌آن بازشوند، به‌عنوان نخستین‌موردی که باید حتما به‌آن توجه داشت، جدا کردن قطب منفی باتری است. این مورد سبب می‌شود احتمال ایجاد اتصال کوتاه در سیم‌کشی خودرو کاهش یابد.
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جلالی فر IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    0 0
    تا حالا باتری به باتری خودم انجام ندادم اما با این راهنمایی خوب و کامل شما خودم از این به بعد باتری به باتری خواهم کرد. بی نهایت ممنون از نویسنده این مطلب و اینکه سوالی داشتم اینکه اگر قطب منفی باتری را جدا کنم از برای ماشینم مشکل به وجود میاد؟؟؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =