بازار خودرو

جدیدترین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که خودروسازان به‌شدت دچار رکود شده‌اند و باید از این پس به‌فکر رشد اقتصادی باشند. مشاوران موسسه شرکای آلیکس پیش‌بینی کرده‌اند که فروش خودروهای سواری و شاسی‌بلند در اروپا درسال جاری با 32 درصد کاهش به 14.1میلیون ‌دستگاه برسد.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروسازان اروپایی درحال بیرون کشیدن خود از وضعیت ناخوشایند چندماه اخیر هستند و امیدوارند بتوانند پس از تجربه رکودی پرشتاب، این بار با رشدی نسبتا سریع به‌وضعیت سابق خود بازگردند و درعین‌حال از تجربیات مثبت خودروسازان آمریکایی و چینی برای بیرون کشیدن خود از بحران استفاده ‌کنند. جدیدترین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که خودروسازان به‌شدت دچار رکود شده‌اند و باید از این پس به‌فکر رشد اقتصادی باشند. مشاوران موسسه شرکای آلیکس پیش‌بینی کرده‌اند که فروش خودروهای سواری و شاسی‌بلند در اروپا درسال جاری با 32 درصد کاهش به 14.1میلیون ‌دستگاه برسد. این درحالی‌است ‌که موسسه ال‌ام‌سی‌اتوموتیو کاهش 25درصدی را برای این بازار پیش‌بینی کرده است و موسسه خدمات سرمایه مودی نیز یک‌ماه قبل پیش‌بینی کرده بود بازار اروپا درسال جاری کاهش 30 درصدی را تجربه خواهد کرد. براساس پیش‌بینی‌های موسسه شرکای آلیکس، فروش جهانی خودرو در سال 2020 با کاهش 19 میلیونی نسبت به‌سال قبل به 70.5 میلیون‌دستگاه خواهد رسید و تا سال 2024 زمان خواهد رفت تا میزان فروش جهانی به‌نقطه اوج قبلی با 94 میلیون دستگاه برسد. حالا تحلیلگران بازار درتلاشند تا بفهمند که آیا شرایط جدید آن‌قدر پایدار خواهد بود که رونق صنعت‌خودرو را به‌آن بازگرداند. البته همگی بر این نکته اتفاق نظر دارند که افت میزان فروش و خسارت وارده طی مدت اخیر، هرگز جبران نخواهد شد. 

   صحرای بی‌آب و علف
استفانو آورسا، رئیس هیات‌مدیره موسسه شرکای آلیکس درمصاحبه‌ای گفته است که صنعت‌خودرو اروپا پیش از رکود غیرمترقبه اخیر به‌خاطر شیوع ویروس کرونا نیز دچار مشکلاتی بود. «پیش از رکود اخیر می‌دانستیم که سال 2020 به‌لحاظ سودآوری همچون صحرایی بی‌آب و علف خواهد بود. حالا حتی این صحرا بی‌آب و علف‌تر از قبل هم شده است. البته سال‌ آینده با بهبود قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو خواهیم بود؛ اما حتی تا پنج سال‌ آینده نیز میزان فروش به‌سطح نرمال خود بازنخواهد گشت.» به‌گفته آورسا بین سال‌های 2015 تا 2019 بازگشت سرمایه صرف‌شده برای خودروسازان تا حدود 46 درصد و برای قطعه‌سازان حدود 35 درصد کاهش داشته است. 
او درتوضیح وضع فعلی گفت: «تعطیلی‌ها می‌تواند بازگشت سرمایه را درسال جاری با نمره منفی مواجه کند و در سال آینده نیز تنها میزان اندکی بهبود پیدا خواهد کرد. خودروسازان و قطعه‌سازان بزرگ 72 میلیارددلار به‌بدهی‌های خود افزوده‌اند و سلامت مالی آن‌ها با شیوع کووید-19 به‌وضعیتی شبیه به‌سال‌های 2008 و 2009 رسیده است.» آورسا طی گفت‌وگوی خود همچنین از اقدامات سریع دولت‌ها تقدیر کرد.  

   سریع‌تر و قوی‌تر
به‌گفته آورسا «دولت‌ها نسبت به‌بحران سال 2008 عملکرد سریع‌تر و قوی‌تری داشته‌اند. اما کمک‌های دولتی بدهی‌ سنگینی را روی دوش آن‌ها گذاشته و درعین‌حال اطمینان زیادی را به‌صنعت‌خودرو و مشتریان داده است. این بار تنها طی 2 تا 3 هفته دولت‌ها دست به‌کار شدند و این درحالی‌است ‌که درسال 2008 دولت‌ها چندین‌ماه دست روی دست گذاشته بودند. البته یک نکته مثبت این پاندمی آن است که مردم چندان راغب به‌استفاده از حمل‌ونقل عمومی نیستند.» موسسه ال‌ام‌سی در وبیناری با موضوع اثرات ویروس کرونا بر صنعت‌خودرو اعلام کرد که به‌باور این موسسه شرایط نسبت به‌گذشته بهتر شده است. 
پیت کلی، تحلیلگر موسسه دراین‌باره گفته: «اوضاع درحال سروسامان یافتن است و ثبات بیشتری وجود دارد و من اندکی امیدوارم.»  موسسه ال‌ام‌سی‌اتوموتیو پیش‌بینی کرده که فروش جهانی خودرو درسال 2020 به 71 میلیون و تا سال 2021 به 81 میلیون دستگاه برسد. 
ال‌ام‌سی گفته ثبات نسبی بازار ایالات‌متحده در ماه می تا حد زیادی مایه آسودگی بود. در اروپا نیز طرح‌های حمایتی دولت‌ها تا حد زیادی به‌صنعت‌خودرو کمک می‌کند؛ اما در کل، شاهد بیکاری گسترده‌ای خواهیم بود که روی تقاضای مشتریان و کندی سرعت بهبـــــود تاثیر می‌گذارد. 
این درحالی‌است که بهبود اوضاع اقتصادی چین به‌صورت V توصیف شده که به‌معنی شباهت و یکنواختی سرعت رشد اقتصادی با میزان رکود اخیر است. ال‌ام‌سی‌اتوموتیو پیش‌بینی کرده که فروش بازار اروپا درسال 2020 به‌رقم 15.5 میلیون دستگاه برسد و درسال 2021، میزان آن به 18.6 میلیون دستگاه خودرو در این منطقه برسد. 
براساس گزارش این موسسه امسال فروش خودرو در آمریکای شمالی از 20.2 میلیون‌دستگاه در سال 2019 به 15.7 میلیون دستگاه کاهش پیدا می‌کند و در سال آینده این رقم به 17.6 میلیون دستگاه می‌رسد. این شرکت همچنین برآورد کرده که مجموع فروش خودرو در چین در سال جاری از 25.5 دستگاه درسال گذشته به 22.9 میلیون‌دستگاه برسد و درسال 2021 نیز مجددا بازار خودرو به‌رقم 25 میلیون دستگاه دست پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =