ریپ زدن در سیستم‌های کاربراتوری سه‌علت عمده دارد: 1- اگر فیلتر هوا کثیف شده باشد، هوای مورد نیاز به‌سیلندر نمی‌رسد و درنتیجه تداخل در روند کاری موتور به‌وجود می‌آید. 

موتورسیکلت 150 سی‌سی مدل 91 دارم و چندروزی است در زمان حرکت ریپ می‌زند. همچنین صدایی تاق، تاق مانند در زمان روشن بودن موتورسیکلت تا چند دقیقه‌ به‌گوش می‌رسد و پس از آن برطرف می‌شود. علاوه‌بر این صدایی ویز، ویز مانند نیز از ناحیه زنجیر تولید می‌شود؛ علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»، باتوجه به‌اینکه موتورسیکلت شما دارای سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری است، بنابراین باید پارامترهای بسیاری بررسی شود. ریپ زدن در سیستم‌های کاربراتوری سه‌علت عمده دارد: 1- اگر فیلتر هوا کثیف شده باشد، هوای مورد نیاز به‌سیلندر نمی‌رسد و درنتیجه تداخل در روند کاری موتور به‌وجود می‌آید. 
در این حالت برای رفع مشکل باید فیلترهوای موتورسیکلت شما تعویض شود. 2- در نظر داشته باشید که اگر پس از تعویض فیلتر هوا همچنان مشکل وجود داشته باشد، باید سیستم سوخت‌رسانی نیز بررسی شود. 
زیرا احتمال دارد با نرسیدن بنزین کافی به‌سیلندر، موتور ریپ بزند. در این صورت باید ضمن بررسی ژیگلور کاربراتور درصورت نیاز این قطعه مکانیکی کوچک را تعویض کنید تا مشکل برطرف شود. 
چراکه درصورت خرابی ژیگلور، سوخت کافی به‌سیلندر نمی‌رسد و سبب ریپ زدن موتور می‌شود. 3- این مورد را نیز فراموش نکنید که درصورت تعویض ژیگلور، باید کاربراتور نیز بررسی شود؛ چراکه ممکن است کثیف شده باشد و برای رفع مشکل باید تمام اجزای این سیستم سوخت‌رسانی مکانیکی شست‌وشو داده شود. 
اما از سوی دیگر تولید هرگونه صدای اضافی در موتور می‌تواند به‌دلیل عدم روانکاری مناسب باشد. اگرچه موتورسیکلت شما دارای سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری است، اما نباید فراموش کرد که موتورهای احتراق‌داخلی بنزینی و دیزلی همواره برای عملکرد بهتر نیازمند روانکاری مناسبی هستند. 
بنابراین باید از روغن‌موتور مناسب استفاده شود؛ زیرا همان‌طور که بیان کردید برخاستن صدای اضافی از موتور درمدت زمان نسبتا کوتاه، تنها ناشی از ‌استفاده از روغن‌موتور نامناسب است. در این حالت سوپاپ‌های موتور به‌درستی روانکاری نمی‌شوند و باتوجه به‌حرکت خطی سوپاپ و نبود روانکار مناسب میان قطعات و جداره‌ای که در آن تعبیه شده، صدای اضافی تولید می‌شود. 
در این حالت باید از روغن‌موتور مناسبی استفاده شود که معمولا از نوع چهارفصل است. اما درپاسخ به‌بخش پایانی سوال شما باید گفت تولید و برخاستن هرگونه صدای اضافه از ناحیه زنجیر، ناشی از تنظیم نبودن آن است. 
درواقع اگر زنجیر،‌ لقی داشته باشد یا به‌عبارت دیگر شُل باشد، صدای نامتعارفی از ناحیه زنجیر به‌گوش خواهد رسید. اما اگر زنجیر تنظیم باشد و باز هم چنین صدایی به‌گوش برسد، می‌تواند به‌دلیل بیش از حد سفت بودن آن باشد و برای رفع مشکل باید این قطعه تا حد استاندارد کارخانه شُل شود.  این نکته را نیز همواره به‌یاد داشته باشید که زنجیر هم همانند قطعات مکانیکی دیگر دارای عمر مفید مشخصی است که با اتمام آن باید زنجیر را تعویض کرد تا چنین‌مشکلی ایجاد نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =