به‌گوش رسیدن صدای تیک‌تیک در زمان استارت در موتورسیکلت‌های مجهز به‌قطعه استارت، تنها به‌دلیل ضعیف بودن باتری است. 

موتورسیکلت آپاچی RTR180 مدل 95 دارم و حدود یک هفته است هنگام استارت صدای تیک‌تیک و صدایی شبیه کشیده شدن آهن روی آهن از آن به‌گوش می‌رسد. همچنین در بسیاری از مواقع در سرعت‌های بالا موتور دچار لرزش می‌شود و هنگام ترمز کردن صدای زیادی از ناحیه چرخ‌ها به‌گوش می‌رسد؛ علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،به‌گوش رسیدن صدای تیک‌تیک در زمان استارت در موتورسیکلت‌های مجهز به‌قطعه استارت، تنها به‌دلیل ضعیف بودن باتری است. 
به‌عبارت دیگر اگر باتری موتورسیکلت شما بر اثر تمام شدن عمر مفیدش ضعیف شده باشد، صفحات داخلی آن به‌اصطلاح معیوب شده و دیگر توان لازم را برای استارت زدن نخواهد داشت. بنابراین برای رفع مشکل باید باتری تعویض شود. 
اما در پاسخ به‌اینکه هنگام استارت زدن صدایی مشابه کشیده شدن آهن روی آهن به‌گوش می‌رسد باید گفت این مشکل دو علت عمده دارد (از آنجا که این مشکل تنها در زمان استارت زدن به‌وجود می‌آید، بنابراین بررسی این دو پارامتر برای عیب‌یابی کافی است).
   این صدا به‌دلیل کوبش پیستون در موتور به‌وجود می‌آید؛ یعنی اگر سوپاپ‌های موتور تنظیم نباشند و از حالت استاندارد خارج شده باشند، در زمان کارکرد و حرکت خطی قطعات داخلی موتور چون سوپاپ و پیستون، این قطعات با یکدیگر برخورد کرده و چنین صدایی را تولید می‌کنند. بر این اساس برای رفع مشکل باید سوپاپ‌های موتورسیکلت شما فیلر شود. 
  این مورد در موتورسیکلت‌های کاربراتوری کمتر دیده می‌شود و اگر از سوخت با اکتان پایین‌ برای موتورسیکلت‌تان‌ استفاده می‌کنید، در زمان کارکرد موتور چنین صدایی ایجاد می‌شود. بنابراین باید از سوختی استفاده شود که از اکتان بالاتری برخوردار باشد و پیش از احتراق منظم منجر به‌خودسوزی و نهایتا کوبش نشود. لرزش زیاد هنگام حرکت در سرعت‌های بالا نیز تنها به دو پارامتر منوط می‌شود: 
    اگر از روغن‌موتور نامرغوب برای موتورسیکلت‌تان استفاده می‌کنید، بنابراین باید منتظر چنین پدیده‌ای باشید و برای رفع آن باید از روغن‌موتوری استفاده کنید که سازنده موتورسیکلت آن را پیشنهاد کرده و با رعایت این نکته روانکاری قطعات بهبود یافته و موقع حرکت در سرعت‌های بالا، به‌دلیل کاهش اصطکاک میان قطعات متحرک و دوار، لرزشی وجود نخواهد داشت.
    همچنین اگر دنده‌تایم پیشرانه‌ موتورسیکلت شما معیوب شده باشد، در به‌وجود آوردن چنین مشکلی تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین برای رفع مشکل باید موتور باز و چرخ ‌دنده‌تایم تعویض شود. درپاسخ به‌بخش پایانی سوال شما نیز باید گفت هرگونه تولید صدا در زمان ترمز گرفتن تنها به‌دلیل معیوب بودن لنت‌ترمز یا نامرغوب بودن آن است. 
بر این اساس باید ضمن بررسی لنت‌ها در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید. همچنین اگر دیسک ترمز معیوب شده یا به‌عبارتی تاب برداشته باشد، در زمان ترمزگیری به‌دلیل سایش لنت روی سطح ناهموار صدای زیادی به‌‌گوش می‌رسد و در صورت تعویض دیسک، این مشکل برطرف خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =