تابلوهای راهنمایی رانندگی

هوشمندسازی و استفاده از دانش‌روز یکی از مواردی است که در پلیس راهنمایی و رانندگی آغاز شده و ازجمله آنها می‌توان به اجرای طرح کروکی الکترونیک، استفاده از پهپاد در مدیریت ترافیک، ارائه خدمات شماره‌گذاری و تعویض پلاک به شکل برخط و ... اشاره کرد.

آیا می‌توانید برای لحظه‌ای تصور کنید در خیابان‌هایی بدون علائم راهنمایی، رانندگی کنید؟ احتمالا رانندگی در چنین خیابان‌هایی باعث ایجاد تصادف‌های هولناکی می‌شود و شهر را به مکانی پر آشوب تبدیل می‌کند. علائم ترافیکی نه‌تنها برای رانندگان، بلکه برای عابران‌پیاده نیز ضروری است. این روزها در مدیریت شهری کلانشهر تهران صحبت از ایجاد تحول در این زمینه است و البته کمبودهایی نیز در این رابطه وجود دارد که در ادامه به این موضوع نیز اشاره خواهیم کرد.

تجمیع پایه‌ تابلوها

مدیرکل حمل‌ونقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران از تجیمع تابلوها و المان‌های ترافیکی شهر تهران خبر داد. مهدی گلشنی درخصوص اجرای طرح ساماندهی المان‌های ترافیکی شهر تهران گفت: «در بررسی تابلوها و المان‌های ترافیکی سطح شهر به این نتیجه رسیدیم برخی تابلوها یا فاقد کارآیی هستند ویا شرایط مناسب برای استفاده را ندارند اما امکان تجمیع پایه‌های تابلوها وجود دارد، به‌گونه‌ای که چند تابلو می‌توانند روی یک پایه نصب شوند.»

وی با بیان این‌که علاوه‌بر المان‌های ترافیکی، بخش‌های مختلفی در شهرداری تهران تابلوهای مختلفی دارند، اظهار کرد: «تابلوهایی همچون معرفی اماکن و اطلاع‌رسانی در سطح شهر وجود دارد که هرکدام از این تابلوها روی یک پایه نصب شدند که نه‌تنها هزینه‌های نگهداری را بالا برده‌اند، بلکه موجب آشفتگی بصری شهر نیز شده‌اند. این در حالی است که تابلوها می‌توانند روی یک پایه تجمیع شوند.»

گلشنی عنوان کرد: «در راستای طرح جمع‌آوری المان‌های فاقد کارآیی ترافیکی، نسبت‌به جمع‌آوری گاردریل و نرده‌های اضافه در سطح شهر که یا جانمایی آنها نامناسب بوده یا کارکرد ایمنی ندارند نیز اقدام می‌کنیم. قرار است که این طرح حداقل در هزار نقطه تهران اجرایی شود.»

مدیرکل حمل‌ونقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران درخصوص جمع‌آوری گاردریل‌ها و نرده‌های اضافه با بیان این‌که در قسمت‌هایی از شهر مثلا در بخش داخلی، بعضی رمپ‌ها و لوپ‌ها و گاردریل نصب‌شده کارآیی ایمنی ندارند، تصریح کرد: «اگر در بررسی‌ها متوجه شویم گاردریل‌ها اضافه هستند و تاثیری بر ایمنی ندارند، نسبت‌به جمع‌آوری آن اقدام می‌شود و در بخش‌هایی دیگری از آنها استفاده خواهد شد.»

وی با بیان اینکه به مناطق ۲۲گانه اعلام کردیم با همکاری و همراهی پلیس راهور در سطح هر منطقه، نسبت‌به شناسایی المان‌ها و گاردریل‌های فاقد کارآیی اقدام کرده و این مساله را در کارگروهی بررسی کنند، تصریح کرد: «اگر جمع‌آوری گاردریل‌ها تاثیری بر کاهش ایمنی نداشته باشد، نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام می‌کنیم.»

پیشتازی تهران در استفاده از تابلوهای هوشمند

رئیس پلیس راهور فراجا چندی پیش از برنامه‌ریزی برای هوشمند شدن تابلوهای راهنمایی و رانندگی خبر داد. سردار سیدکمال هادیانفر، درباره استفاده از تابلوهای هوشمند راهنمایی و رانندگی در معابر و تاثیر آن بر ترافیک گفت: «هوشمندسازی و استفاده از دانش‌روز یکی از مواردی است که در پلیس راهنمایی و رانندگی آغاز شده و ازجمله آنها می‌توان به اجرای طرح کروکی الکترونیک، استفاده از پهپاد در مدیریت ترافیک، ارائه خدمات شماره‌گذاری و تعویض پلاک به شکل برخط و ... اشاره کرد. در همین راستا هوشمندسازی تابلوهای راهنمایی و رانندگی در معابر جزو مواردی است که فاز اول آن در کلانشهرها در دستورکار پلیس راهنمایی و رانندگی و دیگر دستگاه‌های مسئول قرار گرفته است.»

وی با بیان اینکه تهران در استفاده از تابلوهای هوشمند پیشتاز بوده است، ادامه داد: «علاوه‌بر تهران در اصفهان، شیراز، مشهد و ... نیز اقدامات قابل‌توجهی انجام شده، البته اقداماتی نیز باقی مانده که باید انجام شوند.»

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا درباره اینکه آیا استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی در تابلو نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت یا خیر، گفت: «از این چراغ‌ها نیز استفاده خواهد شد، در بحث هوشمندسازی تابلوهای راهنمایی و رانندگی باید مواردی مانند امکان به‌روزرسانی برخی تابلوها در شرایط متفاوت مد نظر قرار بگیرد تا به‌عنوان‌مثال بتوان سرعت مجاز را با توجه به وضعیت ترافیک در مسیرها به رانندگان اعلام کرد.»

هادیانفر ادامه داد:‌ «همچنین این تابلوها باید دید روز و دید شب را کامل کنند و به‌گونه‌ای باشند که درتمام ساعات روز قابلیت رؤیت از سوی رانندگان را داشته باشند و بتوانند به صورت هوشمند به آنان اطلاع‌رسانی کنند.»

کمبود تابلوهای راهنمایی در بزرگراه‌های پایتخت

اواخر سال گذشته، معاون فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به کمبود تعداد تابلوهای موجود در سطح بزرگراه‌ها از حل این موضوع تا امسال خبر داد.

محمدرضا شیخ‌بهایی در مورد وضعیت تابلوهای سطح بزرگراه‌های شهر تهران گفت: «تابلوهای موجود در سطح بزرگراه‌ها در دو گروه و به تابلوهای هدایت مسیر و انتظامی تقسیم‌بندی می‌شوند.»

وی با بیان اینکه تابلوهای هدایت مسیر به تابلوهایی گفته می‌شود که ورودی‌ها و خروجی‌ها، دسترسی‌های مختلف و... را به صورت آگاهی‌دهنده و پیش‌آگاهی به رانندگان نشان می‌دهند، ادامه داد: «تابلوهای انتظامی نیز تابلوهایی هستند که میزان سرعت، ورود به محدوده طرح ترافیک و... را اطلاع‌رسانی می‌کنند، این تابلوها در سطح بزرگراه‌ها نصب می‌شوند.»

شیخ‌بهایی با بیان اینکه در سطح بزرگراه‌های تهران ۱۴هزار تابلو نصب شده که حدود ۸۰۰۰ مورد هدایت مسیر و مابقی تابلوی انتظامی است، گفت: «از این ۸۰۰۰ تابلوی هدایت مسیر در برخی مسیرها دارای کمبودهایی هستیم.»

معاون فنی و مهندسی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه در برخی معابر بزرگراهی با کمبود تابلو مواجه هستیم، افزود: «در یک برنامه عملیاتی نصب تابلوهای جدید را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و امیدواریم سال آینده، اقدامات لازم برای تکمیل و رفع نواقص تابلوها انجام شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =