کامیون ‌های کارکرده

عرضه کارکرده‌ها در ماه‌های گذشته تاثیر چشمگیری بر قیمت این خودروها داشته است

از دومین‌ماه سال جاری، قیمت خودروهای تجاری سنگین در بازار داخلی رو به کاهش گذاشت. برخلاف انتظار برخی کارشناسان این بازار اما در خردادماه نیز روند کاهشی قیمت در برخی از مدل‌ها ادامه پیدا کرد و بازار شاهد افت قیمت در برخی از این خودروها بود. گرچه هنوز هم قیمت‌ خودروهای تجاری در مقایسه با سال‌های قبل بسیار بالا ارزیابی می‌شود، اما همین اندک کاهش قیمت طی دو ماه اخیر، امید را به این بازار بازگردانده است؛ امیدی که درپی افزایش قیمت، کمبود محصولات روز دنیا و نابسامانی در بازار، از دست رفته بود.

آن‌چه بیشترین تاثیر را در این سال‌ها بر بازار کامیون‌ و کشنده و حجم تقاضا داشته، نرخ ارز، عدم‌تعادل میان عرضه و تقاضا و طرح‌های بلاتکلیفی بوده که از سوی سازمان‌های بالادستی در صنعت خودروهای تجاری و بازار آن، اعمال شده است. حالا اما به‌عنوان معدود دفعاتی که این اتفاق روی داده، کاهش نرخ ارز در کنار افزایش ورود مدل‌های وارداتی به بازار، قیمت خودرو در بازار تجاری‌ها را کاهشی کرده است.

ادامه روند کاهشی قیمت خودروهای تجاری در بازار

طی خردادماه سال جاری به‌عنوان دومین ماه پیاپی در بازار تجاری‌ها شاهد افت قیمت بوده‌ایم. مهم‌ترین دلیل افت قیمت کامیون در بازار داخلی مربوط به کاهش نرخ ارز در یک ماه اخیر بوده است.

در انتهای سال ۱۴۰۱، افزایش بی‌رویه قیمت در بازارهای مهم ازجمله ارز، طلا و مسکن، موجی از گرانی‌ها را به سمت سایر بازارها و صنایع روانه کرد که در این میان، بازار خودروهای تجاری سنگین نیز از این شرایط مستثنا نماند؛ بازاری که در این سال‌ها از قافله غلبه‌بر تحریم عقب مانده و همچنان با انبوهی از مشکلات داخلی و خارجی دست‌وپنجه نرم می‌کند و یکی از مستعدترین بازارها برای تاثیرپذیری از مشکلات و شرایط است.

بنابراین دور از انتظار نیست هر بار با افزایش نرخ ارز شاهد افزایش قیمت این خودروها باشیم. حالا اما این بار با کاهش جزئی در نرخ ارز، قیمت خودروهای تجاری نیز در بازار با روند کاهشی همراه بوده و این روند در دو ماه اخیر ثابت مانده است.

افزایش اندک عرضه در بازار تجاری‌ها و افت قیمت برخی مدل‌ها

تقاضا، فاکتوری اساسی در هر بازار است که می‌تواند قیمت نهایی کالا و خدمات را افزایش یا کاهش دهد. در بازار تجاری‌ها نیز حجم تقاضا در سال‌های اخیر بسیار مهم بوده و تاثیر بسزایی بر این بازار داشته است. هم‌زمان با حذف شرط اسقاط از ترخیص کامیون‌های کارکرده در ماه‌های اخیر، روند ورود این خودروها به بازار داخلی تسریع یافت و همین موضوع عرضه در بازار کامیون‌ها را صعودی کرد. افزایش عرضه توانست کاهش قیمت را برای این بازار به ارمغان بیاورد.

به گفته یکی از فعالان بازار خودروهای تجاری؛ «این خودروها متاثر از شرایط اقتصادی، نرخ ارز و میزان عرضه وتقاضا می‌توانند وضعیت متفاوتی را تجربه کنند. در سال‌های اخیر، عرضه این خودروها چه در بخش تولیدی و چه در زمینه وارداتی‌ها به‌شدت افت کرده و همین موضوع باعث شده بود تا قیمت مدل‌های موجود به‌شدت افزایش یابد.»

میلاد خاموشیان در ادامه اظهار کرد: «در کنار سایر مسائل تاثیرگذار بر این بازار که مهم‌ترین آن را می‌توان نرخ ارز دانست، خودروهای تجاری وابستگی بسیاری به مساله تقاضا دارند؛ تقاضا در این بازار به معنای بازار کارِ خوب و درآمدی، معقول است و می‌تواند روی قیمت‌ها به شدت تاثیر بگذارد.»

تاثیر ترخیص کامیون‌های کارکرده بر بازار باری‌های سنگین

خاموشیان در ادامه با اشاره به شرایط واردات در کشور عنوان کرد: «مالکان این خودروها همواره به دنبال بازار کاری مناسب هستند تا از این طریق بتوانند هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودرو و سایر هزینه‌های خود را تامین کرده و اقساط خودرو را هم از کنار این درآمد پرداخت کنند.»

وی عنوان کرد: «در سال‌های اخیر شاهد بودیم که هم‌زمان با اعمال تحریم‌ها و افت شدید حجم بار در کشور، بازار کار خودروهای باری هم کوچک شد و همین موضوع تقاضا در این بازار را با افت همراه کرد.»

این کارشناس بازار خودروهای تجاری عنوان کرد: «کاهش تقاضا به دلیل کوچک شدن بازار کار و مسائل اقتصادی، در کنار افت عرضه از سوی تولیدکنندگان و توقف واردات، قیمت‌ باری‌های سنگین را متزلزل کرده بود.»

وی بیان کرد: «تنها با افزایش عرضه و تنظیم تقاضاست که می‌توان این بازار را تحت کنترل درآورد و به بازاری رقابتی تبدیل کرد؛ همان‌طور که امروز با آزادسازی واردات کارکرده‌ها و ورود تعداد کمی از کامیون‌های کارکرده به بازار تجاری‌ها، شاهد افت قیمت خودروها هستیم.»

وی ادامه داد: «نمی‌توان تاثیر کاهش قیمت ارز بر قیمت این خودروها را هم نادیده گرفت، اما عرضه کارکرده‌ها هم در ماه‌های گذشته تاثیر چشمگیری بر قیمت این خودروها داشته است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =