کیومرث سرمدی واله

واردات خودرو تبدیل به یکی از طولانی‌ترین برنامه‌های اقتصادی در کشور شده است. از سال گذشته بحث واردات مطرح شد اما همچنان خبری از خودروهای وارداتی نیست. البته تعداد محدودی خودرو وارد شده و مسئولان چند باری قول عرضه آن را داده‌اند.

با وجود اینکه واردات خودرو تبدیل به قانون شده است، اما همچنان در ارائه آیین‌نامه کوتاهی می‌شود. موردی که بسیاری معتقدند واردات سرابی بیش نیست و صرفا برای مدیریت بازار مطرح شده است. در همین زمینه کیومرث سرمدی‌واله، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداخت.

بحث واردات خودرو به کجا رسیده و چرا واردات هنوز انجام نشده است؟

برخی مصوبات مجلس به‌رغم قانونی شدن، در مرحله اجرا معطل می‌مانند. مصوبه واردات خودروهای نو و کارکرده ازجمله قوانینی هستند که به‌رغم اینکه مدت‌ها از تصویب و قانونی شدن آنها می‌گذرد اما در مرحله اجرا معطل مانده است.

چرا برخی قوانین مجلس در مرحله اجرا با تاخیر بسیاری مواجه هستند؟

عدم شفافیت و اطلاع‌رسانی دقیق از فرآیند واردات خودرو نشان از کارشکنی ازسوی دستگاه‌های مربوطه دارد. ازآنجاکه واردات خودرو امروز به یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم و مجلس تبدیل شده است، وزارت صمت و دولت باید در رابطه با علل تاخیر در اجرای این قانون پاسخگو باشند.

به نظر شما وعده‌ها در مورد ساماندهی بازار خودرو به نتیجه رسیده است؟

خیر متاسفانه شاهد عدم تحقق وعده‌های وزیر صمت مبنی‌بر ساماندهی صنعت خودرو هستیم. از وزیر صمت انتظار می‌رود حداقل در فضای موجود مسائلی چون تعلل در واردات و تحویل خودرو به مشتریان، راستی‌آزمایی دپو خودروها و افزایش قیمت خودروهای داخلی را که از مهم‌ترین مطالبات مردم در صنعت خودرو است، پاسخگو باشند. سکوت اختیار کردن مسئولان در برابر چالش‌های موجود و عدم شفاف‌سازی به افزایش شایعات، تحلیل‌های غیرواقعی در جامعه و التهابات در بازار خودرو دامن خواهد زد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =