کد خبر: 246915
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
سی‌ان‌جی

امیرعلی عبداله زاده - کارشناس بازار خودرو

با توجه به افزایش مصرف بنزین در سال های اخیر ، به نظر می‌رسد روند مصرف همچنان صعودی باشد. چون از یک جهت دولت به دلیل تبعات اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی ناشی از افزایش قیمت بنزین نمی خواهد و یا نمی‌تواند از اهرم قیمت ، برای کنترل مصرف بنزین استفاده نماید. از سوی دیگر کاهش تولید خودروهای پایه گاز سوز در شرکتهای داخلی و متوقف شدن طرح گازسوز نمودن خودروهای عمومی و ناوگان تاکسی های اینترنتی ، باعث شده تا روز به روز ، مصرف سی ان جی در خودروها روند کاهشی داشته و به میزان مصرف بنزین افزوده شود.

ناگفته نماند هر گونه افزایشی حتی محدود در قیمت حامل های انرژی بویژه بنزین و گازوئیل ، اثرات تورمی زیادی بر سایر کالاها می‌گذارد. لذا دولت که با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیر و حفظ ارزش پول ملی ، برنامه کنترل تورم را مدنظر دارد ، مایل نیست از حربۀ افزایش قیمت برای کنترل مصرف بنزین استفاده نماید.

با همۀ این تفاسیر یکی از راه های موثر و زود بازده که اتفاقاً هزینۀ کمتری برای دولت خواهد داشت ، گسترش استفاده از سوخت گاز فشرده در خودروها بویژه خودروهای عمومی شامل تاکسی های درون و برون شهری ، وانت بارها ، سرویس مدارس ، تاکسی‌های اینترنتی و ... می‌باشد. در این زمینه یک راه حل ، کاهش قیمت گاز سی ان جی و یا حتی ارائه رایگان سوخت سی ان جی به خودروهای مذکور است که به نفع دولت و جامعه خواهد بود. چراکه هرچه میزان استفاده از سی ان جی بیشتر شود ، به همان میزان مصرف بنزین را کاهش خواهد داد و با توجه به بالا بودن قیمت بنزین ، این موضوع به نفع دولت خواهد بود.

از سوی دیگر کاهش قیمت سی ان جی برای ناوگان عمومی باعث عدم افزایش کرایه‌های حمل و نقل خواهد بود که به نفع اقشار ضعیف جامعه می باشد.

راه حل دوم افزایش تولید خودروهای پایه گازسوز در شرکت های خودروسازی می‌باشد. چون خودروهای پایه گازسوز هم ایمنی بیشتری دارند و هم اینکه بدلیل برخی تغییرات مبنایی، استهلاک این خودروها کمتر می باشد و افت قدرت موتور در حالت استفاده از گاز ، چشمگیر نیست. لذا گسترش استفاده از سی ان جی باید در دستور کار دولت قرار گیرد که این کاهش قیمت ، توجیه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی خواهد داشت؛ از جمله:

۱. با توجه به اینکه بخش اعظم استفاده کنندگان از سوخت سی ان جی طبقۀ ضعیف جامعه می‌باشند، کاهش بهای آن، می‌تواند یک نوع حمایت غیر مستقیم از این اقشار باشد.
۲. استفاده از این سوخت در بین حمل نقل عمومی و رانندگان تاکسی رایج است و این کاهش قیمت به نوعی حمایت از رانندگان عزیز است و نیز می‌تواند در جلوگیری از افزایش کرایه های حمل نقل عمومی درون و برون شهری موثر باشد. همچنین کاهش کرایه و حتی عدم افزایش آن مردم را ترغیب به استفاده از حمل و نقل عمومی کرده که این خود کاهش ترافیک شهری و کاهش آلودگی را به همراه خواهد داشت.
۳. استفاده بیشتر از سوخت سی ان جی، طبیعتاً باعث کاهش استفاده از بنزین می‌شود و در نتیجه واردات بنزین کاهش یافته و ارز کمتری به واردات بنزین تعلق می‌گیرد یا سود صادرات مازاد تولید به جیب دولت خواهد رفت که میتواند برای کارهای عمرانی صرف شود.
۴. از آنجایی که جایگاه داران سی ان جی سرمایه‌گذاری کلانی در سالهای اخیر جهت احداث جایگاه داشته اند ، لذا افزایش استفاده از این سوخت ، باعث افزایش سود جایگاه داران سی ان جی خواهد شد و سرمایه گذاری در این حوزه زودتر به ثمر خواهد نشست.
۵. مصرف سوخت گاز طبیعی آلایندگی کمتری نسبت به بنزین دارد و می‌تواند در کاهش آلودگی هوا به ویژه در کلان‌شهرها و فصول سرد سال موثر باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =