جلال رشیدی‌کوچی

سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده به‌عنوان زیرمجموعه وزارت صمت موظف به تعیین قیمت خودروهای وارداتی به نفع مصرف‌کننده است.

جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در این خصوص گفت: «چرا خودروهای خارجی ۷۰۰میلیون‌تومانی به قیمت دو میلیارد تومان وارد کشور شده‌اند؟ متاسفانه دولت در اعمال تعرفه خودروهای وارداتی حتی به سود بازرگانی تعیین‌شده که از ۶۰ به ۹۰درصد برای خودروهای کمتر از ۲هزار سی‌سی افزایش یافته بود، پایبند نیست. با این قیمت‌ها به نظر می‌رسد سود بازرگانی خودروهای وارداتی به جای ۹۰‌درصد، ۱۹۰‌درصد تعیین شده است.»

مجلس چه نقشی در فرآیند واردات خودرو برعهده دارد؟

فرآیند واردات خودرو طبق آیین نامه دولت انجام می‌شود و مجلس در این زمینه اختیاری ندارد، سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده به عنوان زیرمجموعه وزارت صمت موظف است در تعیین قیمت خودروهای وارداتی به نفع مصرف‌کننده عمل کند.

چرا خودروهای وارداتی برعکس انتظار دولت و مجلس در کلاس خودروهای اقتصادی قرار نگرفته است؟

قیمت خودروهای خارجی که پیش از تصویب قانون واردات خودرو ۸ تا ۱۰برابر قیمت مدل‌های مشابه در کشورهای همسایه بود، پس از تصویب این قانون با کاهش شدید مواجه شد اما واردات خودرو با شرایط فعلی موجب شده خودروهای ۸ و ۱۰هزار دلاری به سه برابر قیمت عرضه شوند و با این قیمت‌ها آنچه به نفع آحاد جامعه باشد، عملا اتفاق نخواهد افتاد.

واردات خودرو به‌دلیل ساماندهی بازار خودرو موردتوجه مجلس و دولت قرار گرفت، به نظر شما عرضه محصولات خودروسازان خارجی چه تاثیراتی را در بازار به دنبال خواهد داشت؟

واردات خودرو با تعرفه‌های فعلی تحولی در صنعت خودرو ایجاد نمی‌کند، در تلاش برای اصلاح تعرفه واردات خودرو هستیم و امیدواریم همکاران من نیز با اعتراض به این موضوع در راستای اصلاح تعرفه واردات خودرو عمل کنند چراکه با اجرایی شدن قانون واردات خودروهای کارکرده، قیمت‌ها بیش‌از این نیز کاهش خواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =