رضا تقی‌ پور انوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

قیمت‌گذاری خودرو یکی از موضوعاتی است که در کشور درباره آن اتفاق‌نظر وجود ندارد. بسیاری به دنبال آزادسازی قیمت خودرو هستند اما برخی هم باتوجه به استدلال وجود انحصار، قائل به قیمت‌گذاری دستوری هستند. در همین زمینه رضا تقی‌پور انوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات خود پرداخت.

قیمت‌گذاری خودرو موضوع مهمی است. به‌نظر شما قیمت خودرو چگونه باید تعیین شود؟

قیمت خودرو باید براساس سازوکاری مشخص، سقف قیمت خودرو در کشورهای منطقه، توجه به هزینه‌های گمرکی و حفظ منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده تعیین شود. لزوم رویه منطقی در تعیین بهای خودرو بسیار احساس می‌شود. قیمت خودرو باید عادلانه باشد. به نظر می‌رسد با واگذاری قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت و وزارت صمت قیمت خودرو به سمت منطقی شدن پیش برود.

آیا با واگذاری قیمت‌گذاری از شورای رقابت به وزارت صمت تغییری در شرایط ایجاد خواهد شد؟

موافق قیمت‌گذاری دستوری نیستیم اما شرایط فعلی بازار خودرو نیز به ‌نحوی نیست که قیمت‌ها در بازار آزاد تعیین شوند. این نحوه قیمت‌گذاری باتوجه به عدم واردات خودرو و نبود رقابت در خودروسازی راهگشا نیست. بنابراین پیشنهاد ما این است بهای خودروهای داخلی بر مبنای قیمت خودرو در کشورهای منطقه تعیین شود.

مجلس چه پیشنهادی به وزارت صمت و دولت درخصوص قیمت‌گذاری خودرو دارد؟

توجه به مدل‌های منطقه‌ای و جهانی در قیمت‌گذاری خودروهای داخلی راهکاری است که همواره ازسوی کمیسیون صنایع مجلس به وزارت صمت پیشنهاد شده اما متاسفانه توجهی به این موضوع نشده است.

درحال‌حاضر مهم‌ترین مشکل صنعت خودرو را چه می‌دانید؟

تامین سرمایه، ثبات در اقتصاد، ثبات در قیمت مواد اولیه و قطعات و درنهایت بحث سرمایه در گردش به‌عنوان یکی از موانع بزرگ تولید مطرح است. سرمایه در گردش از محل شیوه‌های معمول همچون دریافت وام قابل‌تامین نخواهد بود یا به دشواری حاصل می‌شود. این موضوع بنگاه‌های تولیدی را به‌طور معمول دچار مشکلات خواهد کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =