سرقت خودرو و اوراق کردن خودرو

اوراق کردن خودروها و فروش قطعات آنها یکی از شگردهای سارقان وسائل‌نقیله است. از طرفی پلیس طرح‌های مختلفی را برای مبارزه با این سارقان اجرا می‌کند و به تمام اوراق‌فروشی‌های مجاز نیز توصیه کرده است در محل کار خود، دوربین مداربسته نصب کنند تا ورود و خروج افراد طی روز ثبت شود.

در ادامه به بررسی برخی شگردهای پلیس برای دستگیری سارقان و اوراق‌کنندگان خودروهای سرقتی می‌پردازیم.

تیراندازی برای دستگیری سارقان خودرو

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از انهدام باند سه نفره سرقت و اوراق خودروهای مسروقه خبر داد.

سردار علی ولی‌پورگودرزی دراین‌باره گفت: با انجام رصدهای اطلاعاتی توسط کارآگاهان پلیس آگاهی تهران بزرگ مشخص شد در تعدادی از سرقت‌ها، خودرو مسروقه توسط سارق یا مالخران به شهرهای جنوبی کشور منتقل و در آنجا اوراق شده است.

وی با بیان اینکه در تحقیقات محلی و رصد دوربین‌های مداربسته در محدوده جعفرافیای جرم، مشخص شد سرقت‌ها از سوی یک زن و مرد انجام شده است، ادامه داد:‌ تحقیقات پلیسی ادامه داشت تا اینکه کارآگاهان متوجه شدند راننده یک دستگاه خودرو نیسان مسروقه توسط ماموران ایستگاه ایست و بازرسی حومه یکی از شهرستان‌های جنوبی کشور دستگیر و برای سیر مراحل قانونی در اختیار کارآگاهان پایگاه چهارم این پلیس قرار گرفته است.

همین سرنخ کافی بود تا کارآگاهان برای ادامه تحقیقات پلیسی، متهم دستگیرشده را به اداره دوم این پلیس احضار کرده و تحت‌بازجویی قرار دهند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: به این ترتیب کارآگاهان متوجه شدند متهم، خودرو را از یک زوج سارق تحویل گرفته و برای اوراق کردن به جنوب کشور منتقل کرده است.

ولی‌پورگودرزی ادامه داد: همزمان در دیگر بررسی‌های پلیسی، هویت و مخفیگاه زوج سارق خودرو شناسایی و پس از هماهنگی‌ قضایی، تیمی از ماموران به مخفیگاه متهمان اعزام شدند و این افراد را دستگیر کردند.

وی با اشاره به اینکه مرد سارق به محض اطلاع از حضور ماموران بلافاصله خود را در ساختمان همسایه مخفی و سپس به صورت پیاده، قصد متواری شدن از محل را داشت؛ گفت: کارآگاهان پس از شلیک چند تیرهوایی در یک عملیات پلیسی موفق شدند این زوج سارق را دستگیر و به مقر پلیس انتقال دهند.

متهمان پس از انتقال به مقر پلیس، تحت بازجویی قرار گرفتند که در جریان آن به بیش‌از 10 فقره سرقت و انتقال خودروهای مسروقه به جنوب کشور برای اوراق کردن و فروش قطعات معترف شدند.

به گفته رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، این زوج و همدست‌شان برای کشف جزئیات پرونده در اختیار کارآگاهان این پلیس قرار دارند.

احتمال سرقت چه خودروهایی بیشتر است؟

چندی پیش، فرمانده انتظامی شهرستان اردستان با اشاره به دستگیری سه عضو سابقه‌دار باند سرقت خودروهای سواری، هنگام اوراق کردن خودرو پراید در اردستان گفت: در پی وقوع چند فقره سرقت خودرو و محتویات و قطعات داخل خودرو در سطح شهرستان اردستان و متواری شدن سارق یا سارقان، موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار پلیس آگاهی شهرستان قرار گرفت.

مصطفی صادق‌زاده افزود: ماموران نیروی انتظامی شهرستان اردستان با رصد اطلاعاتی و انجام اقدامات فنی و پلیسی و گشت‌زنی‌های هدفمند موفق شدند باند سارقان خودرو را حین اوراق کردن یک دستگاه خودرو پراید سرقتی از کاشان در شهر اردستان دستگیر کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان اردستان با بیان اینکه این افراد در سطح استان اصفهان و دیگر شهرها اقدام به سرقت خودروها که عمدتا پراید و پژو بودند، کرده و در اردستان آنها را اوراق می‌کردند، گفت: پس از اوراق خودروها، قطعات آن را به‌عناوین مختلف در بازار به فروش می‌رساندند.

صادق‌زاده تصریح کرد: در عملیات پلیس، سه نفر از اعضای سابقه‌دار باند سرقت خودروهای سواری دستگیر و به یگان انتظامی شهرستان منتقل شدند که در بازرسی از مخفیگاه متهمان، دو دستگاه خودرو سرقتی کشف و ضبط شد.

وی در پایان گفت: یکی از مهم‌ترین علت‌های سرقت خودرو، مجهز نبودن به تجهیزات ایمنی مانند دزدگیر، قفل فرمان، قفل پدال و پارک آن در معابر و محل‌های تاریک و کم‌تردد است پس شهروندان باید به این نکات توجه داشته باشند. اوایل بهمن‌ماه، رئیس پلیس پیشگیری انتظامی مازندران نیز از کاهش ۳۰درصدی سرقت خودرو و دستگیری ۲۱سارق در دی‌ماه خبر داد.

سرهنگ سیدمحسن جعفری در این باره گفت: با تلاش شبانه‌روزی و اقدامات پیشگیرانه ماموران انتظامی کلانتری‌ها و پاسگاه‌های استان، آمار سرقت خودرو در دی‌ماه ۳۰درصد کاهش داشته است. وی با اشاره به دستگیری ۲۱سارق خودرو، بیان کرد: در این مدت با اجرای طرح‌های برخورد با سارقان ۷۴ فقره خودرو سرقتی کشف شد.

سرهنگ جعفری در ادامه با تاکید بر اینکه برخورد با بزهکاران و مجرمان، علاوه‌بر اقدامات انتظامی نیازمند مشارکت همگانی است، به شهروندان توصیه کرد در راستای پیشگیری از سرقت خودرو، نسبت‌به تجهیز آن به لوازم ایمنی اقدام کنند.

اوراق کردن خودروهای سرقتی در حاشیه شهر

مدتی قبل، به دنبال کشف سرنخ‌هایی از فروش قطعات یدکی خودروهای سرقتی در نقاط مختلف شهر مشهد، عملیاتی با صدور دستورهای ویژه ازسوی فرمانده انتظامی مشهد برای ردیابی مخفیگاه دزدان و خودروها، آغاز شد. بررسی‌های مقدماتی نشان داد سارقان، خودروهای سرقتی را در مناطق حاشیه‌ای کم‌تردد شهر اوراق می‌کنند و سپس قطعات را به مالخران حرفه‌ای یا برخی تعمیرکاران خودرو می‌فروشند.

ماموران حین گشت‌زنی در مناطق صعب‌العبور کوهپایه‌ای، دود سیاهی را مشاهده کردند که از دره‌ای در کوهستان به هوا برخاسته بود. ساعتی بعد، عوامل انتظامی به دره مذکور رسیدند و لاشه پرایدی را مشاهده کردند که هنوز در شعله‌های آتش می سوخت.

سه عضو ۶۷، ۲۸ و ۲۱ ساله این باند در همان منطقه دستگیر و در ادامه تحقیقات معترف شدند خودروهای مدل پایین را از مشهد به سرقت می‌بردند و قطعات اوراقی آن ها را به فروش می‌رساندند و سپس لاشه خودروها را آتش می‌زدند!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =