Z4 M40i 2025

کمپانی ب‌ام‌و مدل Z۴ M۴۰i ۲۰۲۵ را با ارزش ۵۵ هزار دلار به‌بازار عرضه می‌کند. این خودرو طی دو ماه آینده به‌دست مشتریان می‌رسد.

Z۴ یکی از رودسترهای جذاب و اسپرت بازار جهانی است که از سال ۲۰۰۳ میلادی تا به امروز روی خط تولید ب‌ام‌و حضور دارد. طراحی خاص Z۴ نسل اول سبب استقبال مشتریان از این خودرو شد.

نسل دوم Z۴ سال ۲۰۰۹ میلادی تولید شد و با زبان جدید طراحی آن زمان ب‌ام‌و و با استایل جذابش، بیش از نسل اول مورد توجه قرار گرفت. از اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی به‌بعد با زبان جدید طراحی باواریایی‌ها که یکی از اِلِمان‌های خاص آن بزرگ شدن جلوپنجره بود، مواجه شدیم.

Z۴ نسل سوم که با کد اتاق G۲۹ معرفی می‌شود، نخستین گام باواریایی‌ها در ارائه زبان جدید طراحی این خودروساز بود. Z۴ نسل سوم از سال ۲۰۱۸ تا به‌امروز روی خط تولید ب‌ام‌و حضور دارد و اواخر سال گذشته میلادی توسط طراحان ب‌ام‌و دستخوش تغییرات اندکی قرار گرفت.

این خودروساز باواریایی حدود دو هفته قبل از نسخه ۲۰۲۵ این رودستر جذاب خود پرده‌برداری کرد.

طراحی اسپرت، زیبا و خاص

نسخه مورد بررسی ما در این مطلب Z۴ M۴۰i مدل ۲۰۲۵ است. از نظر طراحی کلی، نسخه ۲۰۲۵ این خودرو اسپرت دو در، تفاوت چندان خاصی با نسخه قبلی نداشته؛ اما در جزئیات طراحی تغییراتی به‌وجود آمده است.

با نگاهی به‌پروفیل بدنه، شاهد خطوط شارپ زاویه‌دار هستیم که با اورهنگ‌های نسبتا کوتاه، طراحی ورودی ‌هوا درون گلگیرهای جلو، پوزه کشیده، پشت کوتاه و رینگ‌های ۱۸ و ۱۹ اینچی، کاراکتر اسپرت و نافذی به‌این رودستر بخشیده است.

لباس تازه بر قامت خودرو دو درِ ب‌ام‌و

چراغ‌های عمودی در جلو با گرافیک LED های دوگانه، خطوط تیز روی کاپوت، حجم تورفته روی کاپوت و جلوپنجره مشبک، عریض و کلیوی‌شکل ب‌ام‌و و ورودی‌های هوا درون سپر جلو، چهره‌ای زیبا و تهاجمی برای Z۴ به‌ارمغان آورده‌اند.

در نمای عقب، شاهد حضور چراغ‌های کشیده با حجم‌پردازی جذابی روی درِ صندوق‌عقب هستیم که ظاهری زیبا و جذاب از این رودستر ب‌ام‌و را به‌نمایش می‌گذارند. اگزوزهای ذوزنقه‌ای در طرفین و دیفیوزر میانی آن، چاشنی اسپرت این خودرو را دو چندان کرده است.

ناگفته نماند که طراحان ب‌ام‌و در نسخه ۲۰۲۵ به‌جزئیات توجه بیشتری داشته‌اند و قطعاتی از جمله جلوپنجره، به‌رنگ مشکی پیانویی با حالت مشبک درآمده، چراغ‌های جلو به LED و فناوری Laser Light مجهز شده، سپر خودرو باز طراحی شده و ورودی‌های هوایی درون آن تعبیه شده و دو ورودی هوای عمودی نیز در زیر چراغ‌های جلو طراحی شده است.

از طرفی قاب آینه‌ها فیبرکربنی شده، اسپایدرهای دوتکه در زیر سپر طراحی شده، رینگ‌ها به‌کمک کروم درخشان‌تر شده و در نمای عقب، اگزوزها به‌روزتر و دیفیوزر نیز بازطراحی شده که حالت دوتکه به‌خود گرفته است. این تغییرات هیجان بیشتری در این خودرو ایجاد کرده است.

فضای داخلی مدرن و اسپرت

طراحان ب‌ام‌و برای به‌وجود آوردن فضای مدرن و پیشرفته در کابین این خودرو، یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی در نظر گرفته‌اند. طراحی داشبورد مینیمال و ساده است که در کنار این اِلِمان‌های پیشرفته، کابین فوق جذابی طراحی شده است.

طراحی غربیلک‌فرمان M به‌سبک ب‌ام‌و، رانندگی با این رودستر چموش را بسیار هیجان‌انگیز می‌کند.

لباس تازه بر قامت خودرو دو درِ ب‌ام‌و

لباس تازه بر قامت خودرو دو درِ ب‌ام‌و

از مهم‌ترین امکانات رفاهی Z۴ M۴۰i می‌توان به سیستم هداپ‌دیسپلی، سیستم کمکی رانندگی پیشرفته، سیستم پیشرفته کمکی پارک، سیستم ترمز اضطراری خودکار مبتنی بر کمکی رانندگی، کروزکنترل هوشمند، سامانه پایش نقاط کور، دوربین ۳۶۰ درجه‌، سیستم کنترل فواصل پارک، ۸ ایربگ، صندلی‌ راننده با قابلیت تنظیم در ۸ جهت و تنظیم حافظه‌دار، سیستم منحصربه‌فرد اگزوز فعال و سیستم ترمز پرفورمنس M اشاره کرد.

یکی از نکاتی که در طراحی داخلی این رودستر بسیار مهم است، حفظ سبک طراحی Clean Design ب‌ام‌و بوده که بدون هیچ تغییری همچنان باقی مانده است. البته باید به‌ دسته‌دنده این خودرو هم اشاره کرد که بالاترین سطح راحتی و ارگونومی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. در نسخه Z۴ M۴۰i ۲۰۲۵ همچنان صفحه‌نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی حفظ شده و کلاستر ۱۲.۳ اینچی نیز در مقابل راننده قرار گرفته است.

دکمه‌های زیر دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع، مشابه دکمه‌های پیانویی بوده و با توجه به‌تغییرات ایجادشده در بخش میانی، شاهد فضایی کاملا مدرن و جدید هستیم. نورپردازی داخلی نیز تغییر پیدا کرده و در این نسخه نورپردازی قابلیت شخصی‌سازی دارد. همچنین استفاده از کروم پیانویی در کنسول مرکزی به‌هیجان بیشتر در طراحی داخلی کمک می‌کند.

لباس تازه بر قامت خودرو دو درِ ب‌ام‌و

رودری‌ها نیز کمی تغییر کرده که با حالت جدید خود، به فضای داخلی حالت مدرن‌تری می‌‎بخشند. همچنین صندلی‌ راننده و صندلی سرنشین جلو مجهز به Foot Rest (بخش قابل تنظیم برای استراحت پا) شده است تا راحتی راننده و سرنشین جلو ارتقا یابد. درعین حال موس میانی و استارت در بخش میانی کنسول بدون تغییر باقی مانده است.

زیر کاپوت Z۴ M۴۰i چه خبر است؟

زیر کاپوت کشیده Z۴ M۴۰i پیشرانه‌ قدرتمندی جا خوش کرده است. نسخه M۴۰i از سوی کمپانی ب‌ام‌و با مدل ۲۰۲۵ به‌بازار عرضه می‌شود و این خودرو از یک موتور ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری مزین به تکنولوژی تویین‌توربوشارژ بهره می‌گیرد. حجم این پیشرانه با نام B۵۸B۳۰، ۲۹۹۸ سی‌سی بوده و از آرایش خطی برخوردار است. این پیشرانه دارای قطر پیستون ۸۲ میلی‌متر و کورس پیستون ۹۴.۶ میلی‌متر است.

متریال بلوک یا بدنه سیلندر از آلومینیوم ریخته‌گری‌شده با فرآیند کوتینگ است که به‌کاهش وزن پیشرانه و بهبود خنک‌‎کاری موتور کمک بسزایی می‌کند.

همچنین نکته بسیار مهم در ساخت این پیشرانه، سرسیلندر آلومینیومی آن است و به‌دلیل استفاده از این متریال در پیشرانه، شاهد راندمان بالای موتور در کنار کاهش تنش حرارتی هستیم.

در پیشرانه این خودرو با در نظر گرفتن ۶ سیلندر به‌صورت خطی، به ازای هر سیلندر ۴ سوپاپ در بخش بالای سیلندر تعبیه شده تا با ساختار دو میل‌سوپاپ DOHC و فناوری ولوترونیک (ونوس‌های دوبل هوشمند) در کنار پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها و نسبت تراکم ۱۱ به‌یک، قدرت و گشتاور بالایی فراهم شود.

ناگفته نماند که سیستم تویین-توربوشارژ نیز برای پرخورانی موتور استفاده شده تا حداکثر توان خروجی به ۳۸۲ اسب‌بخار در ۶۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور خروجی به ۵۰۰ نیوتون‌متر در ۴۵۰۰ آرپی‌ام برسد.

بر این اساس یک گیربکس ۶ سرعته دستی با فواصل بسیار کوتاه و ساختار کلاچ نسل جدید و مجهز به‌مکانیزم تسریع تعویض دنده می‌تواند ظرف ۴.۵ ثانیه این خودرو را از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برساند. همچنین بد نیست بدانید که حداکثر سرعت رسمی این رودستر باواریایی روی ۲۵۰ کیلومتر برساعت محدود شده است.

لباس تازه بر قامت خودرو دو درِ ب‌ام‌و

لباس تازه بر قامت خودرو دو درِ ب‌ام‌و

عملکرد Z۴ M۴۰i

لازم به‌ذکر است سیستم دیفرانسیل با لغزش محدود الکترونیکی و قفل دیفرانسیل الکترونیکی e-LSD پرفورمنس این خودرو را بهبود می‌بخشند. از سوی دیگر سیستم کنترل پایدار دینامیکی DSC نیز به‌صورت استاندارد روی این رودستر چموش باواریایی تعبیه شده تا بتواند ایمنی و عملکرد این خودرو را در سطح بالایی قرار دهد.

از سوی دیگر این رودستر مجهز به‌سیستم چهارچرخ‌محرک xDrive نسل جدید برای انتقال قدرت و گشتاور است تا پرفورمنس Z۴ M۴۰i در سطح یک سوپراسپرت پرتوان ارتقا پیدا کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

آخرین اخبار