جریمه

معاون آموزش‌وفرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، جدول نمرات منفی تخلفات رانندگی را تشریح و شرایط ابطال گواهینامه رانندگی را به دلیل داشتن نمره منفی اعلام کرد. در ادامه به بررسی جرایم جدید رانندگی از زبان این مقام پلیس راهور می‌پردازیم.

کدام تخلف حادثه‌ساز بیشترین جریمه را دارد؟

معاون آموزش‌وفرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص بندهای پنج تا ۱۰ جدول نمرات منفی رانندگی گفت: هر نوع تخلفی که پذیرش و ریسک بیشتری داشته باشد، جزو تخلفات حادثه‌ساز است.

به گفته سرهنگ فیروز کشیر قانون رسیدگی به تخلفات در ماده هفت به آنها اشاره کرده که ۲۰ تخلف حادثه‌ساز وجود دارد که نمره منفی دارند و باعث می‌شوند در برخی مواقع برای راننده وسیله‌نقلیه هم منع دریافت خدمات ایجاد شود.

سرهنگ کشیر همچنین اظهار کرد: حرکت با دنده‌یعقب در بزرگراه‌ها یکی از تخلفات و اقدامات خطرناک برخی رانندگان است که پلیس بارها در این‌خصوص تذکرات لازم را داده‌ است، این تخلفات باعث بروز حوادث بسیار ناگوار برای متخلف و دیگر رانندگان می‌شود.

وی ادامه داد: حرکت با دنده‌عقب در بزرگراه‌ها برابر با جدول تخلفات حادثه‌ساز ۱۵۰هزار تومان اعمال قانون و پنج نمره منفی برای وسایل‌نقلیه شخصی و هفت نمره منفی برای وسایل‌نقلیه عمومی دارد.

معاون آموزش‌وفرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روانگردان نیز ۴۰۰هزار تومان جریمه برای راننده دارد و جزو تخلفات حادثه‌ساز است که بیشترین نرخ را در بین دیگر تخلفات به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: برای این نوع از تخلف ۱۰نمره منفی برای وسیله‌نقلیه شخصی و ۲۰نمره هم برای وسایل‌نقلیه عمومی در نظر گرفته شده که این نمرات منفی از دیگر ردیف‌های جریمه بیشتر هستند.

سرهنگ کشیر یادآور شد: برای تخلف سرعت ۳۰ کیلومتر بیشتر از حد مجاز نیز ۲۰۰هزار تومان جریمه و پنج‌نمره منفی برای خودروهای شخصی و ۱۰ نمره منفی نیز برای وسایل‌نقلیه عمومی در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: تخلف عبور از محل ممنوع نیز ۹۰هزارتومان اعمال قانون و چهار نمره منفی برای خودروهای شخصی و ۶نمره منفی نیز برای وسایل‌نقلیه عمومی درپی خواهد داشت.

معاون آموزش‌وفرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ افزود: همچنین تخلف تجاوز به چپ از محور راه نیز ۷۵هزارتومان جریمه و پنج نمره منفی برای خودروهای شخصی و ۹نمره نیز برای وسایل‌نقلیه عمومی دارد.

نمره منفی پلیس، ایجابی است

سرهنگ فیروز کشیر با اشاره به این که پلیس راهور به برخی تخلفات مانند تخلفات حادثه‌ساز علاوه‌بر اعمال قانون، نمره منفی می‌دهد، گفت: این نمره با نمرات دیگر بسیار متفاوت است. به این صورت که نمره پلیس نمره منفی و ایجابی است و راننده متخلف را به سمت و سویی می‌برد که قوانین و مقررات راهنمایی‌ورانندگی را بیشتر رعایت کند.

او تصریح کرد: یکی از موارد مهم در این زمینه، تجاوز سرعت، بیش‌از ۵۰کیلومتر است اما برخی رانندگان به اشتباه فکر می‌کنند مثلا اگر ۵۵ کیلومتر در ساعت تردد کرده‌اند جریمه می‌شوند که باید بگویم این تفکر اشتباه است و منظور قانون‌گذار، تجاوز بیش از ۵۰کیلومتر بیشتر از حد مجاز بوده است؛ یعنی اگر مثلا در بزرگراه حکیم حداکثر سرعت مجاز ۸۰کیلومتر است، اگر شما با سرعت ۱۳۰کیلومتر بر ساعت تردد کنید، اینجا شما بیش‌از ۵۰ کیلومتر بیش‌از حد مجاز سرعت داشته‌اید، این بند مربوط به راننده حادثه‌ساز می‌شود که مبلغ جریمه آن ۲۰۰ هزار تومان به استناد ماده ۷ و ۱۰ نمره منفی برای خودروهای عمومی است، البته این تخلف ۱۵ نمره منفی روی گواهینامه و کدملی راننده ثبت می‌کند.

عبور از محل ممنوع، تخلف پرتکرار تهران

معاون آموزش‌وفرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به این که ۳۵درصد رانندگانی که بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص دادند، تخلف عبور از محل ممنوع را مرتکب شده‌اند؛ گفت: در شهر تهران ۴ تخلف عبور از محل ممنوع، عدم رعایت حق‌تقدم، نقص‌فنی موثر و سایر تخلفات حادثه‌ساز، بیشترین میزان آمار تخلفات حادثه‌ساز در ۱۰ماهه سال جاری را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: ۳۵درصد رانندگانی که بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص دادند تخلف عبور از محل ممنوع را مرتکب شده‌اند.

سرهنگ کشیر در ادامه بیان کرد: همچنین عدم رعایت حق‌تقدم با ۱۸ درصد در رتبه دوم قرار دارد که رانندگان باید قبل از رسیدن به تقاطع‌ها، فرعی‌ها به اصلی و محل عبور عابران‌پیاده و میادین، حتما حق تقدم عبور را رعایت کنند.
در وحله سوم هم نقص‌فنی موثر یا نقص سامانه روشنایی در شهر جزو مواردی هستند ۱۱درصد رانندگان مرتکب آن شده‌اند.

معاون آموزش‌وفرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: اگر راننده‌ای ۳۰ نمره منفی دریافت کند ۳ماه از رانندگی محروم می‌شود.

سرهنگ فیروز کشیر با تاکید بر اینکه اگر راننده‌ای ۳۰نمره منفی دریافت کند ۳ماه از رانندگی محروم می‌شود و به میزان ۶۰ هزار تومان نیز باید به حساب خزانه داری واریز کند؛ گفت: اگر راننده‌ای در مرحله دوم ۲۵نمره منفی دریافت کند ۹۰هزار تومان جریمه شده و ۶ماه از رانندگی محروم می‌شود.

در ادامه، اگر راننده‌ای ۲۰نمره منفی بگیرد، یک‌سال از رانندگی محروم و گواهینامه وی نیز باطل خواهد شد.

او ادامه داد: بعد از یک‌سال شخص می‌تواند طبق روال قانونی، مجددا برای دریافت گواهینامه اقدام کند.

معاون آموزش‌وفرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: به استناد ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی ماده۷ قانون رسیدگی به تخلفات، اگر راننده‌ای به مدت ۶ماه در مرحله اول و دوم و در مرحله سوم تا یک‌سال هیچ تخلفی انجام ندهد، نمرات منفی او به صورت سیستمی و خودکار پاک می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

آخرین اخبار