iX M60

کمپانی ب‌ام‌و مدل iX M۶۰ را با قیمتی برابر با ۱۱۲ هزار و ۴۹۵ دلار راهی بازار ایالات‌متحده کرده است که اگر خریدار کیت ام و امکانات شخصی‌سازی بیشتری را بخواهد، باید ۲۵ هزار دلار بیشتر پرداخت کند.

ب‌ام‌و با طراحی و تولید i۸ و i۳ در سال ۲۰۱۴ میلادی به‌جهان نشان داد که مهندسی باواریایی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر پاک چگونه خواهد بود. اما استراتژی باواریایی‌ها تنها به این دو مدل خلاصه نشد؛ چراکه ب‌ام‌و برای ادامه حضور در مسیر انرژی‌های تجدیدپذیر برنامه بلندمدتی داشت و در این کارزار با موفقیت و سربلندی به‌رقابت با رقبای سرسخت خود ادامه داد.

یکی از محصولات فوق استراتژیک باواریایی‌ها برای بازار الکتریکی‌ها iX بود. در ادامه این مطلب، قوی‌ترین نسخه این خودرو یعنی iX M۶۰ را بررسی خواهیم کرد.

بررسی اجمالی iX

سال ۲۰۱۸ کمپانی ب‌ام‌و در موتورشوی پاریس از کانسپت Vision iNEXT در قالب یک کراس‌اوور اس‌یووی رونمایی کرد. این کانسپت به‌حدی جذاب بود که طرفداران پروپاقرص این خودروساز باواریایی در انتظار رونمایی از آن بودند؛ هرچند که این خودرو از نظر طراحی (به‌ویژه در بخش طراحی جلوپنجره) بسیار مورد نقد قرار گرفت.

این خودرو بعدها در نوامبر سال ۲۰۲۰ با نام iX و با تغییرات گسترده‌ای در قالب نسخه تولیدی به‌جهان معرفی شد. درواقع iX دومین محصول تمام‌الکتریکی ب‌ام‌و است که هدف آن تصاحب سهم بیشتری از بازار الکتریکی‌ها توسط باواریایی‌هاست.

iX در بازار فوق رقابتی ایالات‌متحده توانست در سال ۲۰۲۲ میلادی ۴ هزار و ۸۲۷ دستگاه فروش داشته باشد و در سال گذشته میلادی (از ابتدای ژانویه تا دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی) هم توانست ۱۷ هزار و ۳۰۰ دستگاه فروش داشته باشد.

سنگ تمام ب‌ام‌و در دنیای بی‌ صداها

طراحی آشنای ب‌ام‌و برای کراس‌اوور تمام‌الکتریکی

iX با زبان طراحی جدید ب‌ام‌و همراه است که در آن شاهد استفاده از خطوط شارپ هستیم که به‌نوعی امضای طراحی ب‌ام‌و محسوب می‌شود. با توجه به این ویژگی‌ها، این خودرو استایلی اسپرت به‌خود گرفته است.

این کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز لوکس باواریایی بر پایه و اساس پلت‌فرم Cluster Architecture (CLAR) شکل گرفته است. پروفیل iX با گل‌گیرهای مربع‌شکل که مشابه نسخه کانسپت Vision iNEXT است، سطوح تخت و انحنای بخش عقب، کاراکتر اسپرت و نافذی به‌خود گرفته است.

همچنین عواملی مانند دستگیره‌های مخفی، شیشه‌های فریم‌لس (فاقد فریم)، رینگ‌های آیرودینامیکی اسپرت نسل جدید با سایزهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ اینچی (نسخه M۶۰ از رینگ‌های ۲۲ اینچی ام فورج‌شده بهره می‌گیرد) به جذابیت‌های این خودرو اضافه می‌کنند.

در نمای جلو این خودرو با وجود چراغ‌های باریک با LED های دوتایی، جلوپنجره عمودی بزرگ و خطوط تیز روی کاپوت، با چهره خشن و تهاجمی مواجهیم. در نمای عقب، چراغ‌های کشیده افقی که درون آن LED هایی به‌فرم حرف L طراحی شده و حجم خاص روی درِ صندوق، نمای شیک و زیبایی به‌این خودرو می‌بخشند. طراحی دستگیره‌های مخفی، جلوپنجره فاقد منافذ ورودی هوا و دیفیوزر عقب، ضریب درگ iX را به ۰.۲۵ می‌رسانند.

ناگفته نماند که iX M۶۰ از کیت بدنه ام و قطعات مشکی پیانویی برخوردار است که قاب آینه‌های این خودرو نیز قابلیت تعویض با نمونه‌های فیبرکربن را دارند. همچنین مجموعه دیفیوزر و لیپ سپر عقب نیز به‌همراه تریم مشکی پیانویی و فیبرکربن دردسترس است. فناوری پرتاب نور در چراغ‌های جلو این خودرو، ترکیبی از تکنولوژی BMW Laser و BMW LED است که دامنه دید راننده را منطبق با شرایط حرکتی خودرو در جاده هماهنگ می‌کند تا میزان خطرات ناشی از کاهش دامنه دید به‌حداقل برسد.

فضای داخلی مدرن و زیبا

فضای داخلی کابین iX از سایر محصولات ب‌ام‌و کاملا متفاوت بوده و مدرن است. در کابین این خودرو یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای کلاستر مقابل راننده و یک نمایشگر منحنی ۱۴.۹ اینچی افقی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی تعبیه شده تا فضای داخلی را کاملا هوشمند و مدرن جلوه دهند.

سنگ تمام ب‌ام‌و در دنیای بی‌ صداها

طراحی داشبورد نیز با ترکیبی از سبک کلاسیک و مدرن ب‌ام‌و همراه است. همچنین دریچه‌های بزرگ افقی سیستم تهویه‌مطبوع در بخش میانی داشبورد، دریچه‌های عمودی زاویه‌دار در طرفین داشبورد، غربیلک‌فرمان جدید اسپرت ب‌ام‌و، کنسول شناور مرکزی با موس کریستالی و دکمه‌های کریستالی، فضای کاملا دلنشین و شیکی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. استفاده از سقف پانورامیک و نورپردازی LED های نواری داخلی به‌همراه چرم باکیفیت آلکانترا از دیگر ویژگی‌های کابین iX است.

از سوی دیگر صندلی‌های اسپرت ارگونومیک طوری طراحی شده که راحتی بالایی را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. نکته بسیار مهم در طراحی داخلی iX M۶۰ استفاده از متریال چرم (ناپا) و چوب باکیفیت است.

در بخش کنسول شناور میانی، دسته‌دنده کریستالی منحصربه‌فرد و کوچک ب‌ام‌و به‌همراه موس کریستالی روتاری روی بخشی که با چرم و چوب تزئین شده قرار دارند که این طراحی به‌جذابیت هرچه بیشتر فضای داخلی می‌افزاید. از سوی دیگر سیستم فوق هوشمند مات‌کننده سقف پانورامیک به‌همراه LED های نواری داخلی که قابل تنظیم است، فضای داخلی را بسیار دلنشین جلوه می‌دهند.

سنگ تمام ب‌ام‌و در دنیای بی‌ صداها

طراحی صندلی‌های اسپرت جلو به‌همراه غربیلک‌فرمان دی-کات دوشاخه و پدال‌های شیفتر پشت آن، به‌هیجان بیشتر در زمان رانندگی با این خودرو می‌افزایند.

درعین حال یک بج (نشان) گیاه روی بخش چرمی داشبورد و مقابل سرنشین جلو تعبیه شده که نشان دهنده دوست‌دار محیط‌زیست بودن iX است. درحقیقت ب‌ام‌و بالاترین سطح فناوری خود را در iX خلاصه کرده است. البته اگر خواهان بالاترین سطح رفاهی و ایمنی هستند، می‌توانید iX M۶۰ را انتخاب کنید.

امکانات رفاهی و ایمنی iX M۶۰

از مهم‌ترین آپشن‌های iX M۶۰ می‌توان به سیستم کمکی صوتی دستیار برای راننده، سامانه فوق هوشمند هشدار تغییر مسیر، سیستم پیشرفته پیشگیری از برخورد، کروزکنترل هوشمند منطبق بر سیستم ترمز اضطراری، سیستم کنترل پایداری دینامیکی DSC، سیستم سروترونیک (سیستم فوق هوشمند مکاترونیکی فرمان)، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم پایش هوشمند نقاط کور به‌همراه اسکن سه‌بعدی دوچرخه‌سوار و عابرپیاده، سیستم فوق هوشمند پارک سه‌بعدی، سیستم کمکی فوق پیشرفته رانندگی ADAS مبتنی بر سطح دو بهینه‌سازی‌شده خودران، ترمز اضطراری خودکار، دوربین ۳۶۰ درجه‌ با قابلیت نمایش خودرو به‌صورت سه بعدی، شارژر وایرلس و ماساژور صندلی‌های جلو، نسخه جدید سیستم ارتباط کاربری iDrive۸، سیستم صوتی حرفه‌ای Bowers & Wilkins با ۳۰ بلندگو با کیفیت ۴D Audio، امکان قرارگیری سیستم صوتی هارمن کاردون با ۱۸ بلندگو و سیستم کمکی رانندگی پیشرفته اشاره کرد.

مشخصات فنی

تمام نسخه‌های iX با دو موتور الکتریکی به‌بازار عرضه شده‌اند؛ اما در نسخه M۶۰ این اس‌یووی کراس‌اوور لوکس میان‌سایز تمام‌الکتریکی باواریایی که در این مطلب بررسی می‌شود، یک موتور قدرتمند از نوع سنکرون مغناطیس دائم در عقب و یک موتور پرتوان از همین نوع در محور جلو، قرار گرفته است.

مهندسان کمپانی ب‌ام‌و برای افزایش راندمان دردانه پرچمدار خود در عرصه الکتریکی‌ها، از سیستم فوق هوشمند خنک‌کننده آب استفاده کرده‌اند که به‌گفته این خودروساز باواریایی می‌تواند تا ۲۵ درصد نسبت به‌رقبای خود، راندمان بالاتری را با کاهش حرارت به‌وجود آورد. بر این اساس موتورهای سه فاز موسوم به ESM می‌توانند حداکثر توان خروجی را به ۴۵۵ کیلووات (۶۱۰ اسب‌بخار) و حداکثر گشتاور خروجی را به ۱۱۰۰ نیوتون‌متر برسانند.

سنگ تمام ب‌ام‌و در دنیای بی‌ صداها

برای تامین چنین نیرویی، یک پک باتری لیتیوم-یونی با مکانیزم جدید مدیریت انرژی در نظر گرفته شده که ظرفیت آن ۱۱۱.۵ کیلووات-ساعت است. براساس گفته‌های ب‌ام‌و این خودرو تنها با یک بار شارژ سریع می‌تواند ۵۶۶ کیلومتر مسافت را طبق استاندارد WLTP بپیماید.

جالب است بدانید که باتوجه به‌وزن خالص این خودرو (وزن خودرو بدون سرنشین با احتساب قوای محرکه، باتری و تمام ماژول‌های الکترونیکی) که ۲۶۵۹ کیلوگرم است، تنها ۳.۸ ثانیه زمان نیاز است که این خودرو از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد.

حداکثر سرعت رسمی ب‌ام‌و iX M۶۰ نیز ۲۵۰ کیلومتر برساعت اعلام شده است.

براساس اعلام کمپانی ب‌ام‌و، با استفاده از شارژرهای DC شارژ سریع (فست شارژ) iX M۶۰ تنها در ۳۰ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد باتری‌های ۱۱۱.۵ کیلووات-ساعتی این خودرو شارژ می‌شوند.

اگر از شارژ ۱۱ کیلوواتی AC استفاده شود تنها ۱۰ ساعت زمان نیاز است که این خودرو به‌صورت کامل شارژ شود. همچنین ولتاژ باتری‌ها ۴۰۰ ولت است. این خودرو از سیستم چهارچرخ محرک هوشمند منحصربه‌فرد ب‌ام‌و xDrive برخوردار است.

ارزش نهایی iX M۶۰

کمپانی ب‌ام‌و مدل iX M۶۰ را با قیمتی برابر با ۱۱۲ هزار و ۴۹۵ دلار راهی بازار ایالات‌متحده کرده است که اگر خریدار کیت ام و امکانات شخصی‌سازی بیشتری را بخواهد، باید ۲۵ هزار دلار بیشتر پرداخت کند. همچنین گارانتی ۸ ساله یا ۱۶۰ هزار کیلومتر برای باتری و گارانتی ۴ ساله یا ۸۰ هزار کیلومتر برای قوای محرکه و گارانتی نامحدود ۴ ساله ( ۸۰ هزار کیلومتری) برای iX M۶۰ در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جمال IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    چقدر دلبر ای کاش می اومد ایران ما نگاه ما هیچ
  • بیمیر IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    برای ب ام و میمیرم خدایش ی برندی همه از کوچیک تا بزرگ دوسش دارن نه الان همیشه‌همین‌بوده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

آخرین اخبار