واردات خودرو

واردات خودرو که قرار بود به‌تنظیم بازار کمک کند، این روزها به‌منبع زایش رانتی هنگفت تبدیل شده است و همچنان عموم مردم به‌خودروهای خارجی دسترسی ندارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد حواله وارداتی‌های خاص تا ۴ میلیاردتومان نیز در بازار خرید و فروش می‌شود.

درحال حاضر دو گروه مختلف در بازار خودروهای وارداتی فعال هستند؛ گروه اول که حواله‌فروشی می‌کنند و حواله این نوع خودروها را با قیمت بالای یک‌میلیاردتومان (بسته به‌نوع مجوز واردات) می‌فروشند و دسته دوم که توانایی خرید این محصولات را با هر قیمتی دارند.

تقریبا دو سالی از صدور فرمان آزادسازی واردات خودرو می‌گذرد و درشرایطی که انتظار می‌رفت در این مدت تعداد زیادی خودرو وارد شود و به‌تنظیم بازار کمک کند، تا به‌امروز تعداد اندکی خودرو خارجی میهمان کشور شده است.

از زمانی که زمزمه آزادسازی واردات خودرو به‌واسطه طرح نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی با عنوان ساماندهی خودرو به‌گوش رسید، بسیاری از کارشناسان و فعالان عرصه بازار عنوان کردند به‌واسطه واردات منطقی و مستمر، می‌توان حباب قیمت در بازار خودروهای خارجی کشور را شکست.

این حباب در اواسط سال ۱۳۹۷ و پس از آن‌که واردات خودرو ممنوع شد، شکل گرفت. ممنوعیت واردات خودرو البته یکی از دلایل انفجار قیمت در بازار وارداتی‌ها بود و عوامل دیگری مانند تحریم، رشد انتظارات تورمی و صعود قیمت ارز، نقش مهمی در این زمینه داشتند.

تا قبل از این‌که موضوع آزادسازی واردات خودرو توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شود، منحنی قیمت خودروهای وارداتی معمولا متاثر از افت‌وخیز انتظارات تورمی و نرخ ارز در نوسان بود. اما وقتی صحبت از آزادسازی واردات به‌میان آمد، نشانه‌هایی از افت قیمت در بازار خودروهای خارجی کشور نمایان شد.

هرچه احتمال تصویب آزادسازی واردات خودرو در مجلس شورای اسلامی افزایش یافت، نشانه‌های کاهش قیمت خودروهای خارجی کشور نیز بیشتر خودنمایی کرد. پس از تصویب طرح ساماندهی نیز بازار خودروهای وارداتی با افت قیمت ملموسی مواجه شد و همین موضوع، شهروندان را امیدوار کرد که با لغو ممنوعیت واردات و ورود خودروهای جدید خارجی به‌بازار، حباب قیمت چه در بازار خارجی‌ها و چه داخلی‌ها از بین می‌رود.

اخبار مربوط به آزادسازی واردات خودرو نه‌تنها بر بازار خارجی‌ها بلکه بر بازار خودروهای داخلی نیز اثر کاهشی داشت. به‌همین دلیل مشتریان خودروهای داخلی امیدوار بودند که در نتیجه آزادسازی واردات، قیمت محصولات خودروسازان داخلی در بازار بشکند. چند ماه پس از تصویب طرح ساماندهی خودرو و درحالی که این طرح با مخالفت‌هایی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد، رئیس‌جمهور در قالب صدور فرمان هشت‌ماده‌ای خودرویی خود، دستور آزادسازی واردات را صادر کرد.

این‌جا بود که صحبت از افت سنگین قیمت خودروهای خارجی پس از اجرایی شدن واردات به‌میان آمد. در این شرایط وزارت صمت صحبت از واردات خودرو تا مرز ۲۰۰ هزار دستگاه در سال را به‌میان آورد. طبیعی بود که به‌واسطه واردات ۲۰۰ هزار دستگاهی، قیمت نه فقط در بازار خارجی‌ها بلکه در بازار داخلی‌ها نیز بشکند. سیاستگزار البته وعده بزرگ دیگری نیز داد و آن، واردات خودروهای اقتصادی برای دسترسی بیشتر شهروندان به‌خودرو خارجی بود. البته این وعده‌ها تاکنون آن‌چنان که باید ثمربخش نبوده و قیمت‌ها در بازار وارداتی‌ها همچنان سیر صعودی دارد و رانت خرید و فروش حواله خودروهای وارداتی نیز معضل تازه‌ای است که دامن این بخش از بازار را گرفته است.

افزایش قیمت ۴۰ میلیون‌تومانی فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افزایش بهای یک تا ۱۲ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش ۷۱۴ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده (ESP) (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۷۷۴ میلیون‌تومان، پارس سال (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۶۱۹ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۹۳۴ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۸۶۰ میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۷۸ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۴۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۹۰۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۳ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۳۵ میلیون‌تومان، جک S۳ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۷۵ میلیون‌تومان و هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۹۰ میلیون‌تومان نرخ‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۶ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس، شاهد افزایش بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۲۲ میلیاردتومان و پورشه ماکان با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =