تاکسی‌

تشکری‌هاشمی گفت: در مورد تاکسی ساعت اوج حذف خواهد شد و شهرداری مکلف خواهد شد طی سه ماه بعد از اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ سامانه‌ای را برای پرداخت الکترونیک عملیاتی کند.

اوایل فروردین‌ماه، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به این که شورای شهر تهران اواخر سال ۱۴۰۲، کرایه‌های جدید اتوبوس، مترو و تاکسی برای سال ۱۴۰۳ را تصویب کرده است، گفت: با این مصوبه، افزایش کرایه‌ها در فروردین‌ماه ممنوع است و از ابتدای اردیبهشت‌ماه، نرخ‌های جدید اعمال خواهد شد. اما میزان افزایش قیمت کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی در تهران و سایر شهرهای کشور برای سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

افزایش قیمت بلیت اتوبوس؛ تندرو ۲۱درصد، عادی ۳۰درصد

اواخر اسفندماه سال گذشته لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ در شورای شهر بررسی و تصویب شد.

در این جلسه جعفر تشکری‌هاشمی با بیان اینکه جلسات مختلفی برای بررسی نرخ کرایه برگزار شده است، ادامه داد: در جلسات کمیسیون، نرخ ورودیه در مترو داخل تهران را تنها ۱۶درصد افزایش دادیم که با نرخ تورم فاصله زیادی دارد و به ازای هر کیلومتر فقط تا سقف ۳۰کیلومتر نرخ محاسبه می‌شود،اگر فردی از ۳۰کیلومتر بیشتر تردد کند، نرخ محاسبه نمی‌شود.

وی افزود: بر این اساس، نرخ بلیت تک‌سفره که فعلا ۳۳۰۰ تومان است، برای سال ۱۴۰۳ مبلغ ۴۳۰۰تومان خواهد شد و در مورد خطوط حومه برای پرند و هشتگرد نیز افزایش ۳۰درصدی نرخ را در نظر گرفتیم.

تشکری‌هاشمی درباره بهای بلیت اتوبوس، با بیان اینکه برای مبلغ ورودیه در اتوبوس تندرو و عادی ۲۲درصد افزایش پیش‌بینی کردیم و قیمت‌ها به ازای هر کیلومتر پیمایش برای اتوبوس‌های تندرو ۲۰درصد افزایش و برای اتوبوس‌های عادی ۴۰درصد افزایش داده شده است، گفت: به طور میانگین قیمت تمام‌شده در اتوبوس تندرو ۲۱درصد و اتوبوس عادی ۳۰درصد نسبت‌به سال ۱۴۰۲ رشد خواهند داشت و در مورد اتوبوس‌های ارائه خدمات دربستی ۴۰درصد رشد قیمت در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در مورد تاکسیرانی نیز حداکثر رشد ۴۵درصدی برای کرایه تاکسی‌ها در نظر گرفته شده است، ادامه داد: دو متغیر در لایحه داریم که ضریب شیب معابر ۱۵درصد و ضریب اوج ۵۰درصد خواهد بود. ضریب شیب فقط برای تاکسی‌های خطی است و سازمان تاکسیرانی باید کوریدورهای شیب‌دار را شناسایی کند و در جدولی این موضوع مشخص شده است و در مورد ساعات اوج هم دوستان تاکسیرانی ۷ تا ۹صبح و ۱۶ تا ۲۰ را ساعت اوج مشخص کرده‌اند و شامل مسیرهایی می‌شود که با ترافیک مواجه هستند.

همچنین شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه باید بسترهای هوشمند در تاکسیرانی اعمال شود، گفت: با توجه به نرخ تورم، استهلاک و... اگر کرایه تاکسی اصلاح نشود، شاهد حرکت تاکسی‌ها به سمت سایر شرکت‌های اینترنتی خواهیم بود. درحال‌حاضر برخی تاکسی‌ها در این بخش نیز فعال هستند. تاکسی‌های زیادی به سمت این شرکت‌ها رفته‌اند و باید برای برگشت آنها شرایط را فراهم کنیم.

مهدی چمران ادامه داد: پیشنهادم این است ضریب شیب فقط برای تاکسی‌های خطی باشد اما ضریب ساعت اوج و بارندگی، جز چالش ثمره بیشتری ندارد و از الان این دونرخی کردن، برای مردم مشکل ایجاد می‌کند و باید نرخ کرایه‌ها روشن و صریح باشد و بهتر است که الکترونیکی باشد.

تشکری‌هاشمی در ادامه گفت: در مورد تاکسی ساعت اوج حذف خواهد شد و شهرداری مکلف خواهد شد طی سه ماه بعد از اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ سامانه‌ای را برای پرداخت الکترونیک عملیاتی کند. درنهایت، اعضای شورای شهر تهران لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ را تصویب کردند.

میزان افزایش کرایه‌ها در دیگر شهرها

تهران تنها شهری نیست که افزایش بهای کرایه تاکسی و اتوبوس را در سال ۱۴۰۳ تجربه می‌کند. به طور مثال شورای شهر اصفهان بهای کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس در این شهر را به میزان ۴۵درصد برای سال ۱۴۰۳ افزایش می‌دهد.

شورای شهر شیراز نیز افزایشی بین ۲۰ تا ۵۰درصد را برای نرخ حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری در سال ۱۴۰۳ تصویب کرده است. شورای شهر اراک هم اعلام کرد کرایه اتوبوس برای سال ۱۴۰۳ افزایش نمی‌یابد اما نرخ تاکسی در این شهر طی سال ۱۴۰۳ بین ۵۰ تا ۸۰درصد افزایش را تجربه خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تبریز نیز از افزایش ۴۵درصدی کرایه تاکسی در این شهر برای سال ۱۴۰۳ خبر داد. در مورد سایر شهرها همچون اهواز، یزد و مشهد هنوز تصمیم مشخصی اعلام نشده است اما انتظار افزایش قیمت برای بهای بلیت اتوبوس و کرایه تاکسی این شهرها نیز وجود دارد. از طرفی برخی کارشناسان معتقدند مناسب بودن نرخ کرایه در سیستم حمل‌ونقل عمومی، یکی از دلایلی است که باعث می‌شود شهروندان نسبت به استفاده از این سیستم تمایل پیدا کنند. با این ‌حال افزایش قابل‌توجه بهای کرایه تاکسی، بلیت اتوبوس و مترو در شهرهای مختلف باعث خواهد شد تا مردم به استفاده از خودروهای شخصی برای جابه‌جایی تمایل بیشتری داشته باشند.

البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که سیستم حمل‌ونقل عمومی کشور از فرسودگی شدیدی رنج می‌برد؛ هرچند مسئولان در مورد نوسازی این ناوگان به‌خصوص در پایتخت وعده‌هایی را مطرح کرده‌اند؛ ازجمله شهردار تهران که اواخر اسفند سال گذشته اعلام کرد سال ۱۴۰۳ بهار حمل‌ونقل تهران خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =