سیدجواد حسینی‌کیا

واردات خودرو با تعلل بسیار زیاد از سوی دولت همراه بود. اختلاف نظر بین اعضای تیم اقتصادی دولت در بحث واردات خودرو سبب شد تا هر هفته اظهار نظر جدیدی در این خصوص منتشر شود.

مخالفان واردات خودرو را سبب ارزبری فراوان دانسته و سعی در ایجاد محدودیت یا ممنوعیت دوباره برای واردات دارند. این در حالی است که موافقان معتقدند تحت هر شرایطی باید ارز برای واردات تامین شود تا با افزایش عرضه خودرو، تورم موجود در بازار خودرو از بین برود. در همین زمینه سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بیان نظرات خود پرداخت.

وضعیت بازار خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ازآنجاکه عرضه و تقاضا در بازار خودرو متناسب نیست و خودروسازان نمی‌توانند نیاز داخل را تامین کنند، نه تنها بازار این کالا در این مدت ساماندهی نشد بلکه در دوره‌ای که تقاضا افزایش پیدا کرد، بر التهاب آن نیز افزوده شد.

نقدینگی موجود نیز یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر نابسامانی بازار خودرو است. دولت نتوانسته نقدینگی جامعه را مدیریت کند بنابراین این منابع به سمت سوداگری در بازارهایی مانند خودرو و ارز هدایت شده است.

دولت چگونه می‌تواند نقدینگی موجود را به سمت درست هدایت کند؟

دولت برای هدایت نقدینگی به سمت تولید تدبیر ویژه‌ای بی‌اندیشد در غیر این صورت سرمایه‌ها به جای اینکه برای اشتغالزایی و رونق تولید به‌کار گرفته شود سراغ دلالی در بازار خودرو، مسکن و ارز می‌رود.

نقش واردات را در وضعیت فعلی بازار خودرو چگونه می‌بینید؟ عملکرد دولت در این بخش مناسب بود؟

همواره از تعلل دولت در واردات خودرو انتقاد داشته‌ایم. به‌رغم تصویب قانون واردات خودرو، به دلیل کمبود ارز خودرو به تعداد موردنیاز وارد نشد این در حالی است که با واردات می‌توانستیم بسیاری از کمبودها را برطرف کنیم. تعللی که در واردات خودرو صورت گرفت، موجب جهش قیمتی در بازار شد. وزارت صمت باید بستر واردات خودرو را هرچه سریع‌تر فراهم و در این مسیر از ظرفیت ارز منشأ خارجی استفاده کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =