کد خبر: 248821
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
حسن کریمی‌سنجری

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت، معدن‌و تجارت از واردات ۸ تا ۱۰هزار خودرو برقی به کشور طی ۳ماه آینده خبر داد.

این روزها همچنان نه خریدار و نه فروشنده، حاضر به ریسک برای معامله نیستند و شرایط نوسانی بازار، روی خرید و فروش خودرو اثر گذاشته است. برخی نمایشگاه‌داران اعتقاد دارند در شرایط کنونی خرید و فروش خودرو در نقطه صفر قرار دارد و بازار در رکود شدید به‌سر می‌برد. در این میان، اما برخی تحلیلگران اعتقاد دارند اگر اتفاق غافلگیرکننده‌ای رخ ندهد و فعلا خبری از رشد قیمت کارخانه‌ای خودرو نباشد، می‌توان گفت قیمت خودرو، روند کاهشی خواهد داشت. 

البته از نظر بعضی از کارشناسان، این سناریو چندان محتمل به‌نظر نمی‌رسد؛ چراکه هفته گذشته وزیر صمت جلسه‌ای با شورای رقابت داشت که این موضوع احتمال رشد قریب‌الوقوع قیمت رسمی خودرو را تقویت کرده است. 

از طرفی هفته گذشته، سخنگوی شورای رقابت با اشاره به‌حضور وزیر صمت در این شورا گفت: «باید در اجرای دستورالعمل تنظیم بازار خودرو شورای‌رقابت، به‌وزارت صمت کمک شود تا بتواند نقش خود را به نحو احسن ایفا کند.» 

سپهر دادجوی توکلی با تاکید بر نقش وزارت صمت در فضای اقتصاد و کسب و کار کشور گفت: «با توجه به‌مصوبه ۶۳۳ شورای‌رقابت که اصلاح دستورالعمل ۵۴۳ تنظیم بازار خودرو است و نقش اجرایی پررنگ‌تری برای تنظیم‌گری فنی در نظر گرفته شده، در خصوص این بازار هم بحث و گفت‌وگوهای مهمی صورت گرفت و با توجه به‌نقش نظارتی شورای‌رقابت درمورد نحوه اجرا و چالش‌های پیش رو تبادل نظر شد.»

وی تاکید کرد: «همچنین این جلسه در راستای نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل شورای‌رقابت بود تا کمک کنیم نقص‌ها به‌خصوص در حوزه افزایش تولید مرتفع شود؛ زیرا تنها راه کاهش قیمت در بازار، افزایش تولید است.»

سخنگوی شورای‌رقابت گفت: «نقدهای جدی در حوزه واردات وجود دارد که طبق اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت، مشخص شد در این حوزه اتفاقات خوبی افتاده و این رویه استمرار خواهد داشت.»

حسن کریمی‌سنجری در مصاحبه‌ای با رادیو گفت: درحال‌حاضر ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه‌ماه آینده ۸ تا ۱۰هزار خودروهای برقی که بخشی از آنها در حال حمل و ترخیص است، در معرض واگذاری قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: مجموع خودروهای سواری که تا سه‌ماه آینده به بازار عرضه می شود بین ۸ تا ۱۰ هزار خودرو است که به‌دنبال ایجاد شرایط تحویل آن به ناوگان عمومی هستیم.

کریمی‌سنجری تصریح کرد: خودرو برقی نسبت‌به خودرو بنزینی حدود سالانه ۸ تا ۱۰هزارلیتر بنزین صرفه‌جویی می‌کند زیرا می‌توان برق را از منابع تجدیدپذیر به‌دست آورد ولی نمی‌توان بنزین را از منابع دیگر تامین کرد.

وی اظهار کرد: اگر قرار باشد با سوخت‌های فسیلی برق تولید کنیم، می‌توانیم منشأ آلودگی را به خارج از شهرها ببریم و دیگر تاکسی‌ها در شهر تولید آلودگی نمی‌کنند.

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت بیان کرد: در اینجا باید به رانندگان تاکسی یارانه و کمک ارائه کنیم و بخشی از سودی را که دولت ناشی‌از صرفه‌جویی به دست می‌آید، به شکل بلاعوض به رانندگان تاکسی بدهد.

وی افزود: وزارت صمت همیشه به دنبال فرهنگ سازی و نهادینه کردن این امر است ولی وقتی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را به خودرو برقی مجهز کنیم نیازمند توسعه ایستگاه های شارژ هستیم. اگر شرایط شارژ فراهم باشد مردم علاقه‌مند هستند که خودرو برقی سوار شوند.

کاهش قیمت ۳۰ میلیون‌تومانی ام‌وی‌ام X۵۵ پرو 

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته رشد بهای یک تا ۱۲ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ساینا S اتومات (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش ۵۰۷ میلیون‌تومان، پارس سال (۱۴۰۲) با ۹ میلیون‌تومان افزایش ۶۸۲ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۷۵۸ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۷۹۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۶۳۶ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۹۴۵ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. 

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۵ تا ۶۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۶۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۳۵ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۵۹۵ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۸۵ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۷۵ میلیون‌تومان و هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۵۰۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کیا سراتو ۲۰۰۰ با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا پریوس تیپ C با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا کرولا - ۱۲۰۰ سی‌سی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان و هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند. 

از طرفی در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش قیمت ۲۰۰ میلیون‌تومانی یک‌ مدل خودرو بودیم. جایی که ارزش مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =