احمدرضا  متقی

برداشتن الزام نمایندگی برای واردات انواع تایر به‌کشور و فرصت 10روزه وزارت صمت به واردکنندگان، بازار تایر را با خطر بزرگ ورود لاستیک‌های بی‌کیفیت، تاریخ گذشته و غیراستاندارد نیز مواجه می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»،  اوایل این هفته وزارت صنعت،معدن‌وتجارت در ابلاغیه‌ای الزام نمایندگی را برای واردات تایر به کشور برداشت و در بازه‌ای 10روزه به ‌تمام واردکنندگان فرصت داد بدون نیاز به داشتن نمایندگی شرکت‌های خارجی، تنها با دردست داشتن کارت بازرگانی، اقدام به واردات تایر کنند. 

براساس این ابلاغیه که بر مبنای دستور وزیر صمت صادر شده است، تجار می‌توانند تا روز دوشنبه، نهم‌مهرماه بدون‌نیاز به داشتن نمایندگی اقدام به ثبت‌سفارش و واردات تایرهای خارجی به کشور کنند. اگرچه این  اقدام باهدف تنظیم بازار صورت گرفت اما این روزها خبرها حکایت از به میدان آمدن کارت‌های بازرگانی کاغذی دارند، مانند سال‌های قبل که واردات خودروهای لوکس باکارت بازرگانی پیرزنی در مناطق مرزی صورت می‌گرفت و واردکنندگان برای فرار از مالیات دست‌ به چنین تخلفاتی می‌زدند. اما این پایان کار نیست. 

احمدرضا  متقی، نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان لاستیک با هشدار نسبت‌به تغییر شیوه‌های مرسوم واردات تایر در کشور حتی برای مدتی محدود گفت: چنین تصمیمی از سوی دولت پیامدهای بسیار بدی برای مصرف‌کننده نهایی و بازار تایر به همراه خواهد داشت.

در این شیوه احتمالا کارت‌های بازرگانی کاغذی و بی‌اصالت دوباره به میدان خواهند آمد و به‌موازات آن علاوه بر ایجاد فساد ارزی، تعداد زیادی تایر بی‌کیفیت، غیراستاندارد و ته انباری نیز به کشور وارد می‌شوند.

وی بیان کرد: متاسفانه این روزها حتی برخی کسبه خرد بازار نیز با اجاره کردن کارت‌های بازرگانی، می‌خواهند اقدام به واردات تایر و در مواردی نیز اقدام به خرید تایرهای تاریخ‌گذشته و ته انباری در کشورهای عربی کنند.

وی با اشاره به مشکلات ایجادشده برای واردکنندگان رسمی در چندماه گذشته گفت: باوجوداینکه تجار شناسنامه‌دار و معتبر قادر به تامین تمام نیاز تایر وارداتی کشور هستند اما برخی تصمیمات غیرکارشناسی با ایجاد محدودیت بر سر واردات، کشور را با کمبود تایر روبه‌رو کرد. کمبودی که حالا برای رفع آن تصمیماتی ازاین‌دست گرفته می‌شود و بازار و مصرف‌کننده را به چالش می‌کشد.

متقی با تاکید بر اینکه هریک از واردکنندگان رسمی، نمایندگی برندهای معتبر دنیا رادارند، افزود: این تجار به‌راحتی می‌توانند با سفارش‌گذاری در کارخانه‌های خارجی، باکیفیت‌ترین تایر را به‌صورت ویژه برای بازار ایران سفارش دهند اما امروزه واردات تایر برای تجار رسمی و صاحب نمایندگی با چالش‌های بیشماری همراه است ولی کسانی‌ که تجربه‌ای درزمینه واردات ندارند، به‌راحتی اقدام به  خرید تایرهای بی‌کیفیت و واردات آن به کشور می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =