بازار خودرو

بر اساس گفته‌های این مقام مسئول، 4‌ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش 52‌درصدی نقل‌وانتقالات خودرو بوده، این در حالی است که صدور گواهینامه‌های رانندگی افت 58درصدی را از سر گذرانده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا، صبح روز گذشته در یک نشست خبری، به ارائه تصویری از وضعیت حمل‌ونقل در کشور پرداخت که به‌دلیل شیوع کرونا و وضعیت خاص اقتصادی، درمقایسه با گذشته تغییرات زیادی را از سر گذرانده است. بر اساس گفته‌های این مقام مسئول، 4‌ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش 52‌درصدی نقل‌وانتقالات خودرو بوده، این در حالی است که صدور گواهینامه‌های رانندگی افت 58درصدی را از سر گذرانده است. ازدیگرسو، در این مدت حدود یک‌میلیون و 514‌هزار دستگاه خودرو شماره‌گذاری و درمقابل، کمتر از 4‌هزار دستگاه خودرو اسقاط شده است. به‌عبارت ساده‌تر، بازار خودرو ایران به‌دلیل شرایط اقتصادی، حالا به بازاری تبدیل شده است که ورودی دارد، اما بدون خروجی است.

 به‌گفته رئیس‌پلیس راهور ناجا، صدور گواهینامه‌های رانندگی امسال 58درصد درمقایسه‌با سال گذشته کاهش داشته و علت آن هم تعطیلی آموزشگاه‌ها بوده است.» هادیانفر گفت: «از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود 151‌هزار نفر به 40‌میلیون دارندگان گواهینامه در کشور اضافه شده که تا یک‌سال اجازه رانندگی در جاده‌ها را ندارند.» او به این موضوع هم اشاره کرد به‌رغم کاهشی شدن میزان تصادفات از سال 1398 بدین‌سو، اما تصادفات جاده‌ای حدود 7‌درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را می‌بلعند.
   بازار خودرو ایران؛ ورودی بدون خروجی
سردار هادیانفر با بیان اینکه امسال یک‌میلیون و 176 هزار و 997 نقل و انتقال خودرو صورت گرفته است، ادامه داد: «از نیمه‌دوم سال گذشته تا امـــــروز، 52‌درصد نقل‌وانتقال خودرو افزایش پیدا کرده اســــــت و ما هم در این راه تلاش کردیم تا پروتکل‌های بهـــــداشتی رعایت شود.‌» 
رئیس پلیس‌راهور ناجا گفت: «یک‌میلیون و 514 هزار شماره‌گذاری اعم‌از نوشماره، موتورسیکلت و اسقاط خودرو را در چهارماه امسال انجام دادیم. ازسوی‌دیگر، متاسفانه کمتر از چهارهزار دستگاه خودرو اسقاط‌ شده، این در حالی است که بیش‌از 6 هزار و 800 خودروی وارداتی را پلاک کرده‌ایم.»
افزایش نقل‌وانتقالات خودرو در کشور را می‌توان به بروز شرایط تورمی در اقتصاد کشور نیز نسبت داد. این در حالی است که سختگیری‌ها برای جلوگیری از واسطه‌گری خودروهای تازه‌تولید در قیاس با گذشته به‌شدت افزایش یافته است. از دیگر سو، توقف واردات خودروهای خارجی که تقریبا سومین سال را پشت سر می‌گذارد نیز به نوبه خود موجب توقف روند اسقاط خودرو شده است. به‌عبارت ساده‌تر، حالا بازار خودرو ایران به بازاری بدل شده که ورودی دارد، نقل‌وانتقالات خودرو در آن بسیار بیشتر از قبل است و صد البته خروج خودروهای فرسوده در آن انجام نمی‌گیرد.
محمدعلی سادسی، کارشناس شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» در این مورد گفت: «سرانه خودرو یا نسبت خودرو به ازای هر یک‌هزارنفر جمعیت در ایران، در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته چندان بالا نیست. 
در صدر این کشورها، آمریکا قرار دارد که به ازای هر یک‌هزار نفر جمعیت، حدود 900دستگاه خودرو در آن وجود دارد.» سادسی ادامه داد: «با این همه، اگر مولفه‌هایی مانند وسعت، چگالی جمعیتی، نظام شهرسازی و کیفیت زیست‌محیطی خودروها را هم در این معادله وارد کنیم، وضعیت ایران تا حدی نامناسب خواهد بود.»
او ادامه داد: «افزایش تعداد خودروها بدون از رده خارج کردن خودروهای قدیمی به معنی افزایش تدریجی سن میانگین ناوگان خودرویی در کشور است که در طیفی از موضوعات، همچون آلودگی هوا، افزایش تعداد تصادفات و حتی افزایش سهم استهلاک در تولید ناخالص داخلی معنا پیدا می‌کند.» 
این کارشناس شهرسازی ادامه داد: «این در حالی است که در سال جاری، به‌دلیل بروز مشکلات اقتصادی، شاهد افزایش خرید و فروش خودرو هستیم که در عمل ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند و به اعتقاد اقتصاددانان، تنها هیزمی در تنور تورم خواهد بود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =