بازار خودرو

بیشترین کاهش قیمت مربوط به ۲۰۷ سقف شیشه‌ای (پانوراما) بود زیرا این خودرو با کاهشی ۲۰میلیونی به قیمت ۳۷۰ تومان رسید.

به‌رغم ادامه روند کاهش بهای محصولات ایران‌خودرو در بازار، محصولات سایپا همچنان در برابر کاهش قیمت در بازار مقاومت می‌کنند و روی نوار نوسان قیمت هستند. در چنین شرایطی که بازار خودرو یک‌صدا از روند کاهشی حرف می‌زند و حباب کاذب قیمت بیشتر خودروها ترکیده است اما قیمت بازار برخی محصولات گروه خودروسازی سایپا طی روز گذشته با افزایش یک تا ۲‌میلیون‌تومانی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار ما از سوی دیگر؛ انجام قراردادهای معوقه توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو و تحویل خودروها به افزایش تعداد خودرو و همچنین کاهش قیمت چشمگیر محصولات این شرکت در بازار آزاد منجر شده است.  

درحال‌حاضر بازار خودروهای داخلی با کاهش قیمت هر روزه همراه است؛ اتفاقی که تا یکی دو ماه گذشته کمتر شاهد آن بودیم. زیرا قیمت خودرو در بازار آزاد با صعود روزانه و حتی ساعتی همراه بود. البته درپی اتفاقات سیاسی در آمریکا، نرخ ارز روند نزولی در پیش گرفت که منجر به نوسانات قیمتی در بازار خودرو شد و رکود ادامه‌دار بازار خودرو را که طی چند ماه اخیر به وجود آمده بود، بیشتر کرد.

اما باید گفت از حدود سه‌سال گذشته و به‌دنبال اعمال تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی، نوسانات نرخ ارز همواره عامل اصلی تعیین‌کننده قیمت‌ها در بازار خودرو بوده است؛ به‌طوری‌که با وقوع هر اتفاق سیاسی و بین‌المللی، قیمت‌ها در بازار خودرو به موازات نوسان نرخ ارز به مسیر خود ادامه می‌دادند که البته گاه کاهشی و در بیشتر موارد صعودی بوده است. به‌رغم‌آنکه فعالان بازار خودرو تحولات سیاسی و بین‌المللی را در افت نرخ دلار و نوسانات بازار خودرو موثر می‌دانند اما به‌گفته کارشناسان صنعت خودرو این نوسانات تنها شوک روانی بر بازار خودرو وارد می‌کند.

البته درباره وضعیت بازار خودرو طی هفته جاری باید گفت باتوجه به نوسان نرخ ارز در صورت عدم تغییر شرایط بازار، به‌صورت‌مستمر کاهش بیشتر قیمت‌ها اتفاق نمی‌افتد، ‌با این حال ممکن است در روزهای آتی به‌صورت موقت شاهد ریزش‌هایی در بازار باشیم، هرچند باید این نکته را نیز در نظر گرفت که این روند موقت بوده و به‌همین‌دلیل شاید بتوان نام آن‌را شوک روانی گذاشت. اما برای تداوم آن در دوره بلندمدت باید منتظر تعیین سیاست‌های مالی داخلی و خارجی و همچنین مناسبات سیاسی بود.

ازسوی‌دیگر کارشناسان تاکید می‌کنند درصورتی‌که افت بیشتر قیمت‌ها در بازار خودرو روی بدهد، به احتمال زیاد این بازار به سمت رکود بیشتری خواهد رفت و شاید کار برخی نمایشگاه‌داران به تعطیلی کشانده شود. همچنین انتظار برای شرایط بهتر این خواسته را به‌وجود می‌آورد برخی به امید ورود خودروهای جدید و باکیفیت تقاضای خریدشان به تعویق بیندازند. 

ازسوی‌دیگر به‌گفته فعالان بازار خودرو و براساس تخمین‌ها درحال‌حاضر تعداد قابل‌توجهی خودرو در پارکینگ‌های فروشندگان دپو شده است، بنابراین احتمال دارد با نزولی شدن قیمت‌ها شاهد ورود این خودروها به بازار باشیم که البته این اتفاق می‌تواند بازار را تحت‌تاثیر قراردهد. 

حال باید منتظر ماند و و دید که خریداران و فعالان بازار خودرو برای هفته پیش‌رو این بازار را به کدام سو هدایت خواهند کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، حال پس‌از کاهش بهای محصولات ایران‌خودرو نسبت‌به برخی محصولات سایپا در بازار روز گذشته، قیمت اعلامی برخی خودروهای داخلی به‌نسبت روز شنبه به این صورت بود: پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۸میلیون کاهش به قیمت ۲۱۹میلیون‌تومان دست یافت. ۲۰۶ تیپ ۵ با کاهش ۳‌میلیونی به قیمت ۳۰۵میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار با ۱۲‌میلیون تومان کاهش ۲۸۰‌میلیون تومان فروخته شدند. همچنین پژو پارس سال با ۴میلیون‌تومان کاهش ۲۳۹ میلیون تومان و پژو پارس TU۵ با کاهش ۸‌میلیونی با قیمت ۲۸۵ میلیون‌تومان در بازار عرضه شدند.

ازسوی‌دیگر سمند LX با ۴میلیون‌تومان کاهش همراه بود بنابراین قیمت ۲۰۸ میلیون‌تومان را به خود اختصاص داد. همچنین به گفته برخی فروشندگان دنای معمولی با ۷میلیون کاهش به قیمت ۳۰۲ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو اتومات با ۵ میلیون تومان کاهش به قیمت ۵۱۵ میلیون تومان مواجه شدند. در محصولات ایران‌خودرو تنها دناپلاس با افزایش ۳میلیون‌تومانی همراه بود و به بهای‌معاملاتی ۳۷۲میلیون تومان رسید. 

اما بیشترین کاهش قیمت مربوط به ۲۰۷ سقف شیشه‌ای (پانوراما) بود زیرا این خودرو با کاهشی ۲۰میلیونی به قیمت ۳۷۰ تومان رسید.در گروه محصولات سایپا پراید۱۳۱ با کاهش ۳‌میلیونی به ۱۱۵میلیون‌تومان رسید. خودرهای تیبا صندوق‌دار با کاهش ۵۰۰هزار تومانی به بهای معاملاتی ۱۳۵‌میلیون‌تومان، تیبا هاچ‌بک با افزایش یک‌میلیونی به ۱۵۶‌میلیون‌تومان، ساینا با افزایش ۲میلیونی به ۱۵۷ میلیون تومان و کوییک با کاهش قیمت ۳میلیونی ۱۶۲‌میلیون تومان در بازار خودرو قیمت‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =