خودروهای وارداتی

درحالی که بازار ارز با کاهش قیمت توانست روی بهای خودروهای داخلی تاثیر مستقیم داشته باشد، طی روزهای اخیر خودروهای وارداتی نیز به‌رغم مقاومت و حتی رشد اندک نرخ دلار در روز گذشته از این تغییرات در امان نمانده و بالاخره با کاهش 45 تا 50 میلیون‌تومانی مواجه شدند.

به گزارش «اخبار خودرو»،درحالی که بازار ارز با کاهش قیمت توانست روی بهای خودروهای داخلی تاثیر مستقیم داشته باشد، طی روزهای اخیر خودروهای وارداتی نیز به‌رغم مقاومت و حتی رشد اندک نرخ دلار در روز گذشته از این تغییرات در امان نمانده و بالاخره با کاهش 45 تا 50 میلیون‌تومانی مواجه شدند. این درحالی است که حباب قیمت خودروهای خارجی همچنان زیاد است و می‌توان کوچک‌تر شدن آن را طی روزهای آینده در صورت ورود دلار به کانال 20 هزار تومان متصور بود.
با افت قیمت وارداتی‌ها در کنار تولیدات داخلی، حالا کل بازار خودرو متاثر از رویدادهای بازار ارز پیش می‌رود. براساس این گزارش طی هفته‌های اخیر و هم‌زمان با کاهش قیمت ارز، منحنی قیمت در بازار خودرو کشور نیز نزولی شد؛ تا جایی که محصولات داخلی حداقل بین 5 تا 10 میلیون‌تومان افت بها داشتند. این درحالی است که گزارش‌های میدانی از بازار خودروهای وارداتی نیز ابتدا حاکی از مقاومت در برابر کاهش قیمت‌ها و سپس نزول بها در این بخش از بازار است. برخی کارشناسان معتقدند افت قیمت‌ رخ‌داده در حوزه خودروهای وارداتی بسیار بیش‌تر از داخلی‌ها بوده که البته این امر طبیعی است. چرا که به‌هرحال سطح قیمت خودروهای خارجی از نمونه‌های داخلی بسیار بیش‌تر است و به‌تبع آن افت بهای این دسته از خودروها نیز چشمگیر است.
اما خودروهای خارجی حاضر در بازار ایران، طی سه‌سال اخیر، رشد قیمت نامتعارفی را تجربه کرده‌اند که دو علت عمده داشته است. دلیل نخست ممنوعیت واردات خودرو از خردادماه 1397 تاکنون بوده و دلیل دوم نیز رشد شدید قیمت ارز است. درواقع پس از ممنوعیت واردات خودرو در راستای مدیریت منابع و عدم خروج ارز از کشور، منحنی قیمت این خودروها خیز بلندی داشت که بخشی از آن متاثر از جو روانی موجود بوده است. درعین حال با آغاز تحریم‌های سختگیرانه آمریکا علیه ایران در تابستان 97 و به‌دنبال آن رشد انتظارات تورمی و افزایش قیمت ارز، بهای خودروهای وارداتی دوباره با افزایش چشمگیری مواجه شد؛ تا جایی که بسیاری از مشتریان عملا از این بازار خارج شدند. درواقع با رشد قیمت وارداتی‌ها، قدرت مالی بسیاری از مردم برای خرید این دسته از خودروها به‌شدت کاهش یافت و آن‌ها به‌فکر مدل‌های جایگزین بوده و هستند. همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، هم‌زمان با وضع قوانین با هدف ممنوعیت واردات خودرو، بهای انواع مدل‌های خارجی موجود در بازار کشور رشد چشمگیری داشت و در ادامه جهش نرخ دلار نیز به‌این آشفتگی بیش از پیش دامن زد. با این تفاصیل طبیعی است که همگام با افت بهای ارز، قیمت خودروهای خارجی نیز کاهش یابد. البته همچنان بُعد دیگر ماجرا که ممنوعیت واردات را هدف گرفته است و اثر روانی ناشی از آن، مانع از ادامه‌دار شدن افت بهای مدل‌های وارداتی می‌شود همچنان وجود دارد. درهمین راستا، گزارش‌های میدانی از بازار خودروهای وارداتی از بالا بودن سطح قیمت‌ها به‌رغم ریزش‌ اخیر حکایت دارد. البته کارشناسان معتقدند درصورت رفع ممنوعیت واردات خودرو، با ریزش قیمت شدیدی در این بازار مواجه خواهیم بود؛ تا جایی که ممکن است قیمت‌ها به‌نیمه برسند. درواقع با توجه به‌این‌که یکی از دلایل اصلی رشد قیمت وارداتی‌ها، آثار روانی ناشی از ممنوعیت سال 97 است، آزادسازی واردات نیز می‌تواند تا حدود زیادی سبب عقب‌نشینی قیمت‌ها شود. این درشرایطی است که احیای برجام و لغو تحریم‌ها نیز به‌خودی خود این روند را تقویت خواهد کرد. تا جایی که بعید نیست خودروهای وارداتی قیمت‌های چند سال قبل را دوباره تجربه کنند.
بنابراین با فرض رخ دادن هر دو اتفاق یعنی لغو ممنوعیت واردات خودرو و احیای برجام، افت قیمت سنگینی در انتظار خودروهای وارداتی کشور خواهد بود و این بازار بخشی از مشتریان از دست‌رفته‌اش را دوباره به‌دست می‌آورد. گفته می‌شود درصورت احیای برجام و لغو تحریم‌ها، دولت بعدی به‌احتمال فراوان ممنوعیت واردات خودرو را برمی‌دارد؛ هرچند که اعلام شده است از منابع ارزی داخل برای ورود خودرو به‌کشور استفاده نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =