قطعات یدکی اصلی

تولید قطعات و داخلی‌سازی طی ۲، ۳ سال اخیر در دستور کار قطعه‌سازان و خودروسازان و البته وزارت صمت قرار گرفت. طی این مدت ۴ میز داخلی‌سازی برگزار شد، اما همچنان برگزاری میز پنجم با بهانه شیوع کرونا متوقف مانده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،تولید قطعات و داخلی‌سازی طی ۲، ۳ سال اخیر در دستور کار قطعه‌سازان و خودروسازان و البته وزارت صمت قرار گرفت. طی این مدت ۴ میز داخلی‌سازی برگزار شد، اما همچنان برگزاری میز پنجم با بهانه شیوع کرونا متوقف مانده است. به عقیده کارشناسان، با وجود اقداماتی که طی این مدت انجام شده، هنوز هم داخلی‌سازی قطعات به اندازه کافی وسیع نیست. در همین زمینه، سعید مدنی؛ مشاور ارشد صنعت خودرو با اشاره به وضعیت داخلی‌سازی قطعات در سال‌های اخیر به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «داخلی‌سازی قطعات در کشور هنوز به آن حد از رشد که مد نظر بوده، نرسیده است.» وی می‌افزاید: «درست است که قطعه‌سازان برای خودروهایی مانند پراید و پژو که ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید کشور را تشکیل می‌داده است، دارای توانمندی هستند؛ اما اگر قرار باشد ما خودروهای با کلاس جهانی را تولید کنیم و صادرات هم داشته باشیم، توسعه ساخل راه درازی در پیش دارد.» مدنی تاکید می‌کند: «قطعه‌سازان باید آمادگی این را داشته باشند که بتوانند قطعات دارای تکنولوژی و کیفیت بالاتر را تولید کنند.»

روند پویش ساخت داخل کُند شد
آن‌طور که فعالان و البته برخی قطعه‌سازان بیان می‌کنند، همچنان در تولید بسیاری از قطعات با چالش‌های جدی مواجه هستیم. ضمن این‌که به گفته مدیران شرکت‌های بزرگ قطعه‌سازی در حوزه تولید قطعات الکترونیکی نه دانش‌فنی و نه صرفه اقتصادی برای تولید وجود ندارد. چرا که تولید تراشه‌ها و بردهای الکترونیکی به‌صورت انحصاری در دست چند کشور است و اصولا ورود به این حوزه نه‌تنها برای ایران بلکه حتی برای برخی از کشورهای بزرگ صنعتی هم توجیه اقتصادی ندارد. در همین زمینه، مازیاربیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با بیان این‌که سرعت دستیابی به اهداف اولیه در نهضت ساخت داخل کند شده است، درخصوص دلایل آن اظهار می‌کند: «در بخش تامین مواد اولیه نظیر فولاد، پتروشیمی، پلی‌آمیدها و آلومینیوم که حدود 34 درصد از پروژه خودکفایی و کاهش ارزبری را شامل می‌شود، با مشکلاتی مواجه شده‌ایم. موانع موجود در تامین مواد اولیه سرعت دستیابی به اهداف داخلی‌سازی را کاهش داده است.» مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه و همچنین تولید قطعات های‌تک باعث شده است سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ که تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو را در صنعت خودرو پیش‌بینی کرده بود دور از دسترس باشد.

ساخت برخی قطعات؛ نیازمند خرید تکنولوژی
در همین زمینه، یک فعال حوزه قطعات با اشاره به لزوم رفع تحریم‌ها و به‌روزرسانی قطعه‌سازان به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «ما در حوزه ساخت برخی از قطعات نیازمند همکاری در قالب جوینت‌ونچر یا حتی خرید تکنولوژی از شرکت‌های پیشرفته هستیم.»
وی که خواست نامی از او برده نشود، در این خصوص توضیح می‌دهد: «با وجود تلاش بسیاری که قطعه‌سازان در چند سال اخیر در حوزه داخلی‌سازی و تولید قطعات های‌تک انجام داده‌اند، اما ما همچنان نیازمند همکاری با قطعه‌سازان خارجی هستیم.» وی می‌افزاید: «طی میزهای داخلی‌سازی که انجام شده، بسیاری قطعات توسط قطعه‌سازان با کیفیت مناسب تولید شده‌اند، اما همچنان برای این‌که بتوانیم خودروهای روز تولید کنیم، نیازمند قطعات جدید هستیم که متاسفانه تکنولوژی تولید آن را نداریم.»
این فعال صنعت قطعه‌سازی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های دانش‌بنیان توانایی تولید قطعات های‌تک را دارند یا خیر می‌گوید: «با کدام زیرساخت قرار است این شرکت‌ها قطعاتی را تولید کنند که شرکت‌های بزرگ قطعه‌سازی در دنیا با سرمایه‌های چندصد میلیون دلاری و زیرساخت فراوان و بدون تحریم تولید کرده‌اند؟» وی تاکید می‌کند: «ساخت یک‌سری قطعات به‌طور کلی در انحصار چند کشور است.
برخی قطعات دیگر که تولید آن غیرممکن نیست هم نیاز به سرمایه‌گذاری بزرگ با امکانات و زیرساخت‌های فراوان دارد. حتی شرکت‌های بزرگ قطعه‌سازی داخلی با در اختیار داشتن امکانات فراوان توان تولید برخی قطعات را ندارند. پس چگونه از شرکت‌های دانش‌بنیان با امکانات کم انتظار کارهای بزرگ داریم.» این فعال صنعت قطعه با بیان این‌که هرچند عملکرد این شرکت‌ها تاکنون بد نبوده است و موفقیت‌های بزرگی هم داشته‌اند، می‌افزاید: «برای تولید خودروهای به‌روز نیاز به قطعات به‌روز با تکنولوژی به‌روز هستیم و برای این کار باید با شرکت‌های بزرگ قطعه‌ساز در جهان همکاری کنیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =