با آنکه تولیدکنندگان داخلی کائوچو طبیعی امکان تامین ۶۰درصد نیاز کارخانه‌های هندوستان را دارند اما در اقدامی عجیب وزارت صنعت این کشور محدودیت‌هایی را برای واردات و تامین این ماده اولیه اساسی برای تایرسازان این کشور درنظر گرفته است. 

به گزارش «اخبار خودرو»،با آنکه تولیدکنندگان داخلی کائوچو طبیعی امکان تامین ۶۰درصد نیاز کارخانه‌های هندوستان را دارند اما در اقدامی عجیب وزارت صنعت این کشور محدودیت‌هایی را برای واردات و تامین این ماده اولیه اساسی برای تایرسازان این کشور درنظر گرفته است.
به گزارش تایمز هندوستان راجیو بودراجا، رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان تایر خودرو هندوستان «ATMA» مقررات محدودکننده‌ در واردات کائوچو طبیعی را در شرایطی که صنعت تایر این کشور در حال گذر از بحران بی‌سابقه کروناست، بی‌سابقه عنوان کرده و باور دارد می‌توان باعث تضعیف قابلیت‌های رقابتی کسب‌شده توسط فعالان این صنعت در سطح دنیا شود.
بدنه صنعت نیز از ظرفیت پایین تامین کائوچو طبیعی در این کشور ناراضی است و باور دارد با چنین حجمی، فقط ۶۰درصد نیاز کارخانه‌های هندی تامین خواهد شد. بودراجا تاکید کرد واردات کائوچو طبیعی در کنار تامین از منابع داخلی کاملا ضروری است، درصورت اعمال مقررات محدودکننده و عوارض‌ بالا، ممکن است بر اقتصاد کارخانه‌هایی که برای حضور در سطح بین‌المللی تلاش می‌کنند، تاثیر بگذارد.
بودراجا گفت: «درنظر گرفتن تعرفه ۲۵درصدی برای کائوچو طبیعی جزو بالاترین تعرفه‌هایی واردات برای این ماده اولیه به‌حساب می‌آید و از سوی دیگر امکان واردات تایر با تعرفه ۱۰ و ۱۵درصدی وجود دارد که نشان می‌دهد این طرح از لحاظ ساختاری معکوس عمل کرده است.» انجمن ATMA باور دارد واردات تایر و مواداولیه آن باید تابعی از در دسترس‌ بودن کالا در کشور باشد.
این انجمن با اشاره به سال‌ مالی ۲۰۲۰ به این نکته اشاره کرد در آن زمان باوجود کاهش واردات کائوچو طبیعی تا ۲۰درصد تولید داخلی ۹درصد افزایش یافت، اما در سال جاری بین حجم واردات این ماده اولیه و نیاز کارخانه‌ها فاصله زیادی وجود دارد، بنابراین نباید مانع تامین مواد اولیه از خارج شد.
ATMA با رد این ادعا که واردات کائوچو طبیعی باعث سرکوب قیمت این ماده در فضای داخلی کشور می‌شود، اعلام کرد قیمت فعلی این ماده در هندوستان حتی ۲۵درصد قیمت‌های بین‌المللی است. صادرات کائوچو طبیعی از هندوستان طی ۲ تا ۳سال گذشته متوقف شده اما باتوجه به افزایش قیمت این محصول توسط تولیدکنندگان هندی، عمده مصرف این ماده در کارخانه‌های تایرسازی هندوستان محدود شده است.
علاوه‌بر عوارض بالای واردات کائوچو طبیعی، طی چند سال گذشته دولت هند اقدامات محدودکننده دیگری شامل محدودیت‌هایی در صدور تاییدیه NOC «تاییدیه نوع» برای واردات این ماده درنظر گرفته است. کاهش دوره تعهد به صدور مجوز واردات نیز معضل دیگری است که کارخانه‌های تولید تایر در هندوستان با آن مواجه هستند.
ظاهرا این اقدامات صرفا با هدف تقویت استراتژی تامین داخلی این ماده «و حفظ قیمت» انجام شده است،‌ با این وجود نسبت به گذشته می‌توان حدس زد مداخلات سیاسی برای دسترسی به این اهداف نمی‌تواند کارساز باشد. اما برای صنعت تایر هندوستان می‌توان از این موارد به‌عنوان موانعی برای افزایش حجم تولید و صادرات محصولات یاد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =