میشلن فرانسه به‌عنوان بزرگ‌ترین تایرساز دنیا کمپینی را با عنوان «تایرها موز نیستند»، راه‌اندازی کرده است. هدف این کمپین آموزش به مشتریان در مورد تعیین زمان مناسب برای تعویض تایر خودرویشان است.

به گزارش «اخبار خودرو»،میشلن فرانسه به‌عنوان بزرگ‌ترین تایرساز دنیا کمپینی را با عنوان «تایرها موز نیستند»، راه‌اندازی کرده است. هدف این کمپین آموزش به مشتریان در مورد تعیین زمان مناسب برای تعویض تایر خودرویشان است. برخلاف آنچه در مورد تاریخ انقضای سایر محصولات به آن عادت کرده‌ایم، میشلن می‌گوید روند پیری تایر از تاریخ ساخت (DOT) آغاز نمی‌شود بلکه از هنگام نصب و باد زدن اولیه تایر روی خودرو، تاریخ مصرف آن شروع می‌شود.
دلیل آن هم این است که تایرها بیشتر هنگام استفاده دچار مشکل می‌شوند نه با ماندن در انبار. به‌گفته مایکل نوناگ، نماینده ارشد میشلن در فیلیپین، سه تحقیق در کشورهای کره، آلمان و عربستان‌سعودی انجام شده است که براساس آن تفاوتی در عملکرد بین تایرهای تازه تولیدشده و تایرهایی که سه سال از تاریخ تولید آنها گذشته است، وجود ندارد.
وی توضیح داد: «مطالعات در عربستان نشان داد سن تایری که به مدت یک‌سال در خودرو استفاده شده، برابر با تایری است که ۱۰ سال در انبار بوده، این موضوع نشان می‌دهد تایرها هنگام استفاده سریع‌تر از زمانی که در انبار هستند، فرسوده می‌شوند. همچنین براساس مطالعاتی که در کشورهای کره و آلمان نیز انجام شد، تایرهای جدید و تایرهایی که سه‌سال از تاریخ تولیدشان گذشته بود، به‌طور یکسان عمل
کردند.»
نوناگ اضافه کرد: «تصور رایج و البته نادرست مبنی‌بر خرید تایر براساس تاریخ ساخت (DOT) می‌تواند خطرناک باشد زیرا مصرف‌کنندگان به جای نگهداری مناسب تایرهای خود پس از نصب به تاریخ تولید آن توجه می‌کنند.» وی افزود: «به جای توجه به تاریخ ساخت (DOT)، باید به استفاده مناسب از آن، حفظ باد (فشار) صحیح تایر، تنظیم و بالانس مناسب، چک کردن مداوم و اندازه‌گیری عمق آج دقت کرد.»
توصیه‌های میشلن برای خرید تایر
اکثر تایرها حاوی مواد شیمیایی ضداکسید هستند تا پیری تایر را به میزان قابل توجهی کاهش ‌دهند. تایرها در انبار و پیش از نصب باد نشده‌اند و فقط ممکن است در معرض نوسانات جزئی دما قرار بگیرند. بنابراین مهم‌ترین تاریخ برای شما نباید تاریخ ساخت تایر باشد، بلکه تاریخ نصب آن روی خودرو مهم است. میشلن توصیه می‌کند تایرهای بالای ۱۰سال باید از بین بروند. نوناگ گفت: «البته این توصیه از نظر فنی نیست بلکه در جهت احتیاط است. تایرها در طول دوره استفاده در یک خودرو فشارهای مختلف و زیادی همچون موانع جاده‌ای، چاله‌ها، جاری شدن سیل، گرمای شدید هوا در تابستان را تحمل می‌کنند. همه این موارد باعث آسیب لاستیک می‌شوند. تایرها تنها ارتباط بین خودرو و جاده هستند، بنابراین آنها را هوشمندانه انتخاب کنید. در مورد شرایط جاده‌ای که در آن می‌رانید، به فروشنده تایر خود اطلاع دهید و از او راهنمایی بخواهید و البته باور ناردست قدیمی را نیز فراموش کنید.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =