ب‌ام‌و X4 و پورشه ماکان

پورشه ماکان، محصول یکی از برترین کارخانه‌های تولید خودروهای لوکس است. در طرف دیگر ب‌ام‌و x4 قرار دارد که نخستین خودرو از این سری تا آخرین مدل از آن (یعنی ب‌ام‌و x7 ) همیشه طرفداران بی‌شماری درسراسر جهان داشته ‌است.

به گزارش «اخبار خودرو»، پورشه ماکان، محصول یکی از برترین کارخانه‌های تولید خودروهای لوکس است. در طرف دیگر ب‌ام‌و x4 قرار دارد که نخستین خودرو از این سری تا آخرین مدل از آن (یعنی ب‌ام‌و x7 ) همیشه طرفداران بی‌شماری درسراسر جهان داشته ‌است. کراس‌اوورهای خوش‌ساختی که در کنار طراحی زیبا و رانندگی راحت، ایمنی را هم به‌مشتریان خود هدیه می‌دهند.

معرفی ب‌ام‌و x4 و پورشه ماکان
ب‌ام‌و x4 که نمونه‌ یک کراس‌اوور- کوپه از مدل پرطرفدار ب‌ام‌و x3 است، درسال ۲۰۱۴ برای نخستین‌بار وارد بازار شد. این مدل از ب‌ام‌و با دو تیپ 28i به‌عنوان مدل پایه و مدل قدرتمندتر m40i عرضه شده ‌است و تفاوت‌هایی از نظر حجم موتور، سیلندر و برخی آپشن‌های رفاهی در آن‌ها دیده می‌شود. اما مدلی که ما در ادامه بررسی خواهیم کرد، مدل پایه ب‌ام‌و x4 است که به‌بازار ایران وارد شده و درمیان طرفداران خودروهای اسپرت سایز متوسط یا کراس‎اوور-کوپه، محبوبیت زیادی دارد. اما تیپ دیگری از ب‌ام‌و x4 به‌نام m35i نیز تولید می‌شود که مخصوص خریداران این محصول در اروپاست.
پورشه ماکان محصول کارخانه‌ خودروهای لوکس پورشه در سال ۲۰۱۴ است و به‌عنوان نخستین کراس‌اوور تولیدی این شرکت به‌بازار آمده است. این خودرو از همان ابتدا تحسین گروه‌های زیادی را به‌همراه داشت و تبدیل به‌یکی از پرفروش‌های بازار خودروهای لوکس شد. پورشه ماکان نیز دارای چهار تیپ مختلف یعنی مدل‌های پایه، s، GTS و turbo است. تمام مدل‌ها از حالت رانندگی چهارچرخ استفاده می‌کنند. اما مانند مدل‌های ب‌ام‌و x4 از لحاظ حجم موتور، سیلندر و آپشن با هم تفاوت‌هایی دارند. پرقدرت‌ترین و ‌سریع‌ترین آن‌ها، پورشه ماکا turbo است که اجازه‌ ورود به‌بازار ایران را ندارد.

مقایسه طراحی ب‌ام‌و x4 و پورشه ماکان
کراس‌اوور خوش‌ساخت پورشه برای پنج سرنشین طراحی شده و فضای پای کافی برای سرنشینان ردیف جلو (حتی در مسافرت‌های طولانی) وجود دارد که این موضوع از نکات مثبت این خودرو است. اما سرنشینان ردیف عقب فضای کمتری در اختیار دارند و حتی گفته می‌شود ردیف عقب گاهی برای نشستن تنها دو بزرگسال مناسب‌ است. در زمان صحبت از کابین پورشه ماکان نمی‌توان به‌راحتی از پوشش چرم و طراحی لوکس فضای داخلی که کاملا نمایانگر یک خودرو اسپرت است، به‌سادگی عبور کرد. در کنار آن پورشه برای رنگ داخلی خودرو امکان انتخاب از میان طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را به‌مشتریان خود می‌دهد. مواد به‌کاررفته در ساخت آن هم مانند گذشته در صدر مواد مورد استفاده در خودروهاست. شاید بتوان گفت طراحی کابین و فضای داخلی آن تا حدودی پورشه 911 را یادآوری می‌کند که مدل گران‌قیمت‌تری است و گویی طرفداران پورشه 911 با پرداخت هزینه‌ کمتر می‌توانند خودرویی شبیه به‌آن را داشته باشند.
درعین حال روکش چرم فرمان تلسکوپی درکنار پلاستیک‌های نرم، فلزات براق و سطوح مخمل، فضای داخلی این کراس‌اوور را درخشان‌تر می‌کند.
ب‌ام‌و x4 رقیب قدرتمند پورشه ماکان نسبت به‌مدل قبلی خود یعنی x3 کمی اسپرت‌تر طراحی شده‌ و در ساخت کابین آن نیز ازمواد بسیار باکیفیتی استفاده شده است. اما همان طراحی سیاه‌رنگی که در ب‌ام‌و x1 وجود داشته، در این مدل هم به‌چشم می‌خورد. صندلی‌های ردیف جلو مانند پورشه ماکان بسیار راحت و دارای فضای کافی است. درحالی که ردیف عقب برای نشستن سه بزرگسال فضای مناسبی ندارد. فضای مربوط‌‎‌ به‌بار در ب‌ام‌و x4 پیشرفتی نداشته و از نقاط قوت آن محسوب نمی‌شود.

مقایسه فنی ب‌ام‌و x4 و پورشه ماکان
کراس‌اوور جمع‌وجور و خوش‌ساخت شرکت ب‌ام‌و که با دو مدل 28i و M40i در سال ۲۰۱۷ به‌بازار آمده است، درهر دو تیپ خود هشت‌دنده‌ای اتوماتیک و حالت رانندگی چهارچرخ را ارائه می‌دهد. در مدل 28i، موتور چهار سیلندر دو لیتری توربوشارژ با توان ۲۴۰ اسب‌بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتون برمتر قرار داده شده و این درحالی است که درمدل قدرتمندتر یعنی M40i موتور سه‌لیتری شش‌سیلندر با توان ۳۶۰ اسب‌بخار و گشتاور ۴۶۵ نیوتون برمتر به‌کار رفته‌است. اما همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، در این مقاله ما مدل موجود در ایران یعنی ب‌ام‌و x4 xdrive28i را بررسی کرده‌ایم.
اما درمورد پورشه ماکان هم چهار تیپ وجود دارد که سریع‌ترین و قدرتمندترین آن‌ها مدل پورشه ماکان توربو است که به‌یک موتور ۳.۶ لیتری توربو شارژ شش‌سیلندری مجهز شده ‌است و این موتور ۴۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۵۴۲ نیوتون برمتر گشتاور تولید می‌کند. اما در بحث مقایسه بین پورشه ماکان و ب‌ام‌و x4 مدل پایه از پورشه ماکانی که دارای موتور دو لیتری چهار سیلندر، توان ۲۵۲ اسب‌بخار و ۲۷۳ گشتاور نیوتون برمتر است و از گیربکس هفت‌دنده‌ای اتوماتیک بهره می‌برد، صحبت می‌کنیم. زیرا این مدل موجود در بازار ایران است.

مقایسه قیمت پورشه ماکان و ب‌ام‌ و x4
در زمینه قیمت این دو کراس‌اوور لوکس باید گفت با این‎که هردو خودرو دارای آپشن‌های بسیار نزدیک به‌هم هستند، اما در بازار ایران قیمت‌های بسیار متفاوتی دارند. ب‌ام‌و x4 2017 درحال حاضر با قیمت حدود چهارمیلیارد و 950 میلیون‌تومان به‎فروش می‌رسد و پورشه ماکان مدل 2018 با بهای حدود پنج‌میلیارد و 950 میلیون‌تومان در بازار آزاد قیمت‌گذاری می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =