پیشرانه معروف چهارسیلندر خطی کمپانی رنو موسوم به K4M در صنعت‌خودرو کشورمان حضور دارد و باتوجه به‌آمارهای خرابی که از این پیشرانه وجود دارد، فارغ از بحث خرابی سیستم‌های الکترونیکی، بخش مکانیکی این موتور بسیار باکیفیت است.

به گزارش «اخبار خودرو»،خیر. کیفیت هر پیشرانه را باید براساس عوامل متعددی بررسی کرد. به‌عبارت دیگر کیفیت ساخت را باید از کارکرد موتور در دورهای بالا و در کارکردهای زیاد مورد ارزیابی قرار داد و بیش از یک دهه است پیشرانه معروف چهارسیلندر خطی کمپانی رنو موسوم به K4M در صنعت‌خودرو کشورمان حضور دارد و باتوجه به‌آمارهای خرابی که از این پیشرانه وجود دارد، فارغ از بحث خرابی سیستم‌های الکترونیکی، بخش مکانیکی این موتور بسیار باکیفیت است. زیرا کمپانی رنو در سال 2006 پس از فیس‌لیفت لوگان یا همان تندر90 اعلام کرد که پیشرانه K4M تا 180 هزار کیلومتر کم استهلاک است و پیشرانه K4M تندر90 با قرارگیری 16 سوپاپ در سرسیلندر و سیستم جرقه‌زنی مستقیم توان نسبتا خوبی دارد. این موتور می‌تواند حداکثر 105 اسب‌بخار قدرت را در 5750 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر 140 نیوتون‌متر گشتاور را در 3750 آرپی‌ام تولید ‌کند. موتور K4M به‌حدی پیشرانه باکیفیت و کم‌استهلاکی است که باتوجه به‌اکتان پایین سوخت کشورمان، این موتور تا 180 هزار کیلومتر طبق ادعای کمپانی سازنده، موتور باکیفیت و کم‌استهلاکی است. یکی از برتری‌های موتور K4M نسبت به‌پیشرانه‌های هم‌سطح و هم‌تراز چینی‌اش، حساسیت بسیار پایین به‌کیفیت روغن‌موتور و طراحی مناسب اویل‌پمپ (پمپ‌روغن) است و مدارهای هیدرولیکی این موتور به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که تایپت‌های سوپاپ در زمان مناسب روغن را به‌سربادامک‌ها، مکانیزم سوپاپ‌بندی و همچنین درقسمت زیرین، به‌کانال‌های میل‌لنگ می‌رساند و به‌همین علت هم دمای کاری موتور پیشرانه K4M درسطح پایینی قرار دارد و استهلاک آن نیز بسیار اندک است. درمقابل اغلب موتورهای محصولات چینی متعلق به‌کمپانی سازنده نبوده و صرفا الگوبرداری‌شده از موتورهای ژاپنی است. به‌عنوان مثال پیشرانه جک J5 یا بسترن B30 از روی محصولات میتسوبیشی و مزدا الگوبرداری شده است و دو پیشرانه 1.5 لیتری جک J5 و 1.6 لیتری بسترن B30 از تکنولوژی نسبتا به‌روزتری برخوردارند. به‌همین دلیل از راندمان نسبتا بالاتری بهره می‌برند. به‌عبارت دیگر هر دو پیشرانه به‌سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها مجهز هستند و پیشرانه 1.5 جک J5 حداکثر 111 اسب‌بخار قدرت را در شش‌هزار آرپی‌ام ‌(دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور 146 نیوتون‌متر را در چهارهزار آرپی‌ام‌ تولید می‌کند. از طرفی پیشرانه 1.6 لیتری بسترن B30 حداکثر 109 اسب‌بخار قدرت را در 5500 آرپی‌ام‌ و 155 نیوتون‌متر گشتاور را در 3600 آرپی‌ام به‌ارمغان می‌آورد. اما این نکته را فراموش نکنید که جک J5 و بسترن B30 بسیار به‌کیفیت روغن‌موتور حساس هستند. به‌طوری که اگر روغن تعویض شود، پس از کارکرد دو هزار کیلومتر صدای شیرهای هیدرولیکی سیستم تایمینگ متغیرسوپاپ‌ها به‌گوش می‌رسد.
بد نیست بدانید که در زمان استفاده از کولر و زیر بار رفتن موتور، هر دو پیشرانه نسبت به‌موتور K4M توان بیش‌تری دارند؛ اما در این زمان بیش‌ترین فشار روی مدارهای هیدرولیکی (به‌ویژه سوپاپ‌های هیدرولیکی سیستم تایمینگ متغیر) اعمال می‌شود. بر این اساس دو پیشرانه جک J5 و بسترن B30 توان بالاتری ایجاد می‌کنند؛ اما از نظر کیفیت درسطح بسیار پایین‌تری نسبت به‌تندر90 قرار می‌گیرند. زیرا موتور K4M از نظر ساخت قطعاتی مانند شاتون، رینگ‌پیستون و بادامک‌های میل‌سوپاپ در سطح بالاتری ارزیابی می‌شود؛ به‌طوری که نسل جدید و توسعه‌یافته K4M در نسل جدید لوگان یا همان سمیبل با توان و راندمان بالاتر درحال حاضر نصب می‌شود. این موتور در اروپای شرقی به‌عنوان بهترین پیشرانه 1.6 لیتری تنفس‌طبیعی اقتصادی شناخته می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =