کد خبر: 236525
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
خودرو های خارجی

کمیسیون صنایع مجلس طرح آزادسازی واردات خودروهای خارجی را که توسط شورای نگهبان برگشت خورده بود اصلاح کرد و این طرح با تصویب اولیه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در فاز نهایی تصویب شد.

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از فرارو،کمیسیون صنایع مجلس طرح آزادسازی واردات خودروهای خارجی را که توسط شورای نگهبان برگشت خورده بود اصلاح کرد و این طرح با تصویب اولیه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در فاز نهایی تصویب شد. بر این اساس، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند نسبت به واردات خودرو در قالب یکی از دو روش «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» اقدام کند. این دو روش برای ورود خودروهای خارجی با هدف «استقلال واردات خودرو از تعهد ارزی سیاستگذار» طراحی شده است.

موضوع واردارت خودرو بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است و آنطور که به نظر می‌رسد بازار خودرو در آستانه تغییر و تحول است.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه با اجرایی شدن این طرح قدر مسلم بازار خودرو بخصوص خودرهای وارداتی دچار تحول بزرگ خواهد شد، گفت: «طی سه سال و نیم گذشته بازار خودرو به شدت انحصاری شده و با ممنوعیت واردات نیز این انحصار تشدید شده، اما با آزادسازی احتمالی واردات بدون شک منافع مردم در حوزه خودرو تامین شده و تنوع به بازار باز خواهد گشت.»

دبیرانجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: «با اجرایی شدن این طرح علاوه بر شکسته شدن قیمت خودروهای وارداتی، خودروهای ساخت داخل نیز کاهش قیمت قابل توجه‌ای را تجربه خواهند کرد، بنابراین امیدواریم که نمایندگان مجلس و شورای نگهبان با این طرح موافقت کنند، ازسوی دیگر به جای اینکه شورای رقابت میزان، تعداد و نوع خودروها را برای واردات تعیین کند، بهتراست بر اساس رابطه بین میزان تولید و میزان واردات ملاک عمل برای واردات قرار بگیرد، که دیگر هیچ تفسیری نیز از آن انجام نخواهد شد، این در حالی است که شورای رقابت در موضوع تعیین فرمول قیمت‌گذاری خودرو با استدلال‌هایی که داشت باعث گران شدن بیش از حد خودروهای ساخت داخل طی سالیان گذشته شده است.»


آزادسازی واردات به نفع صنعت خودرو خواهد بود

موضوع آزادسازی واردات خودرو از جمله مسائلی است که بارها به آن تاکید شده است و عده‌ای از کارشناسان معتقدند که آزادسازی واردات یکی از روش‌های موثر برای توازن بخشیدن به بازار خودروی داخلی است. به گفته آنها این طرح باعث رقابتی شدن بازار داخلی و کاهش نوسانات قیمتی خواهد شد

. فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در این خصوص به «ابتکار» می‌گوید: پیش از اینکه به اثر مثبت طرح آزادسازی واردات خودرو بر بازار بپردازیم باید بگویم که واردات خودرو از باب قانون ممنوع نیست که بخواهند آزاد کنند. کالاهایی همانند مواد مخدر که منع قانونی برای ورود به کشور را دارند کاملا مشخص است اما سایر کالاهای منعی برای ورود ندارند و دولت می‌تواند اجازه ورود بدهد و یا اینکه ارز نداشته باشد و آن کالا وارد نشود. لذا اگر مجلس می‌خواست قدمی در این راه بردارد باید حق بازوبسته کردن واردات کالا را از دولت می‌گرفت تا دولت اجازه نداشته باشد به غیر از تعرفه ممنوعیتی برای کالا بگذارد. ما این قانون را داریم که دولت مجاز به استفاده از ابزار غیر تعرفه‌ای برای کنترل بازار نیست اما این مسئله رعایت نمی‌شود. واقعیت این است که در دنیا کشورهایی که صنعت خودروی پیشرفته‌ای دارند زمانی در مسیر رشد قرار گرفته‌اند که درهای خود را به روی واردات باز کرده‌اند، بنابراین هنگامی که واردات باشد بازار منتفع می‌شود.

زاوه در ادامه گفت‌وگو به وضعیت صنعت خودروی کشورهای دیگر می‌پردازد و در این خصوص می‌گوید: کره، ترکیه، رومانی، جهموری چک و بسیاری از کشورهای دیگر هنگامی توانستند صنعت خودروی خود را رشد دهند که درها را باز کردند، تا زمانی که درهای کره بسته بود ماشین‌های کره‌ای به آمریکا نرسید و مشتریان جزئی در کشورهای دیگر پیدا کرد. کره زمانی به آمریکا ورود پیدا کرد که عدد قابل توجه‌ای ماشین وارداتی در کشورش مصرف می‌شده است. ترکیه هم همینگونه بود و تا زمانیکه محدودیت‌هایی برای واردات خودرو داشت یک صنعت زورگو و فشل داشته است اما به محض لغو ممنوعیت‌های تعرفه‌ای صنعت این کشور متحول شد. لذا به واسطه اینکه واردات یک تمرین در بازار داخلی خواهد بود و ما هم در شرایطی هستیم که می‌توانیم بر ظرفیت‌های نسبی‌مان سرمایه‌گذاری کنیم بدون شک این طرح سبب پیشرفت صنعت خودروی کشور می‌شود.

این کارشناس بازار خودرو به ضرورت حذف افراد ناکارآمد در صنعت خودرو اشاره می‌کند و در این‌باره می‌افزاید: پس از رفع محدودیت‌ها در بحث واردات خودرو باید به سراغ حذف افراد ناکارآمد در بخش‌های مختلف این صنعت برویم چراکه با وجود این افراد نمی‌توانیم صنعت را حفظ کنیم. شاید این اتفاق موقعیت برخی افراد را به خطر بی‌اندازد اما آزادسازی واردات خودرو به سود صنعت و مصرف‌کنندگان بازار خواهد بود.


قیمت‌ها تعدیل می‌شود

وی در پاسخ به این پرسش که ایا واردات سبب کاهش قیمت در بازار می‌شود یا خیر؟ می‌گوید: قطعا با این طرح در حوزه خودروهای وارداتی دست دوم ما شاهد کاهش قیمت خواهیم بود، البته کاهش قیمت را باید بر مبنای تورم ببینیم. اقتصاد پولی همه قیمت‌ها را بزرگ می‌کند و این مسئله دیگر با عرضه حل نمی‌شود، به عبارتی دیگر تا زمانیکه سیاست‌های پولی انبساطی باشد با افزایش عرضه نمی‌توان عدد قیمت را پایین آورد.

وی اظهار می‌کند: می‌توانیم سرعت رشد تورم بخشی را کم کنیم اما تورم به هر شکل وجود دارد.

این کارشناس بازار خودرو ادامه می‌دهد: خودروهای چینی در صورت آزادسازی واردات خودرو باید قیمت‌های خود را کاهش دهند و در بازار خودروهای داخلی پرتیراژ نیز قیمت‌ها تا حدودی تعدیل را تجربه خواهند کرد. همانطور که گفتم این اتفاق به نفع بازار و مصرف‌کننده خواهد بود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 58
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    2 0
    خدالعنت کنه شوارای رقبابتو این همه خوردی هنوزسیرنشدی
  • ابولفضل IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    قطعا آرزوی هرایرانی اینه که ماشین خوب سوار بشه درصورت اجرا شاهد کاهش قیمتها ورقابتی شدن بازار میشیم وازانحصار درمیایم ومثل زمانیکه ایرانسل اومد وهمراه اول هم مجبور شد کیفیت وخدماتشو افزایش بده
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    تمام کشورهای پیشرفته با روابط وتجارت بین الملل پیشرفته شده اند.
  • A min IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    تو شهر ما ۹۰ درصد مردم ماشین کهنه سوار میشن چون کسی توانایی خرید نداره ،ماشبن چینی هم رفته تا عرش اعلا
  • رضا IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    جالبه بعد از چهل سال فهمیدن صنعت خودروی داخلی جز انحصار و زور ،بی کیفیت فروشی با قیمت گزاف چیز دیگه ای نداشته
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    اگر واردات خودرو با حذف گمرک صورت بگیرد فبها وگرنه وارداتی که با اعمال گمرگ وچندین برابر شدن نرخ خودرو بشود چه فایده همان بهتر که وارد نشود.
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    ب امید روزهای خوب در وطنم
  • رضا IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    خدا کنه. طرح عملی بشه. مثل قدیما که مردم توان خرید ماشین رو داشته باشن. وافسوس گذشته نخورند با این وضعیت گرونی که کسی توی خواب هم ندیده بود. نتنها ماشین بلکه همه ی اجناس مصرفی مردم دیگه رد دادن با این گرانی
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    قطعا ازادی واردات باعث رونق بازار و عدم ولع عده ای برای خریدن وانبار کردن فروکش خواهد کردو اشخاص اختیار انتخاب خواهند داشت
  • مهدی IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    من نمیدونم چرا مسئولان کشور هنوز ۴ سال از عمر خودرو خارجی شون نگذشته تو فکر واردات خودرو هستن ولی اصلا تو فکر واردات مسکن نمیتونن باشن؟
  • سامیار حیدری IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    1 0
    انشاالله به امید خدا
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    اگر واردات خودرو آزاد شود و خودروهای داخلی کاهش قیمت پیدا کنند وضعیت خودرو بهتر میشه و بساط دلال ها جمع بشه که عالی میشه
  • بیژن DE ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    با سلام .اگر واقعا این طرح به نفع مصرف کننده میباشد پس چرا سالهاست از اجرایی شدن آن جلوگیری کردند ؟ آیا مراجع تایید این طرح به نفع ایران خودرو و سایپا رفتار میکردند ؟ پس مردم چی ؟ مردم آدم نیستن ؟ فقط دلار ؟
  • وحید IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    تورا خدا گناه ما ایرانیان چیه که تمام کشورها خودروهای لوکس سوار میشن ولی ما باید پول بنز آلمان بدیم پراید سوارشیم آخر چرا دلیل داشته باشه ما حرفی نداریم مگه شما مسلمان نیستید
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    قانون جدید واردات خودرو برای صادرکنندگان امتیاز برای ثروتمندان نه مردم عادی
  • سید عباس IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    یعنی میشه . واقعاً ،خدایا من خواب نیستم ،اقا لدفا یکی بزنه تو گوش من من خوابم یا بیدار .اگه بیدارم واقعاً دمت گرم آقای رییس‌جمهور
  • رضا US ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    یعنی میشه ی کارمثبت ازمجلس مردمی یییی ببینیم.ای خدا وشورای نگهبان.
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    باز کارگران ایران خودرو همه بیکار میشن بااین طرح یک کم فکر کنید
    • رضا IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      0 0
      کارگران خودروسازی برن خونه هاشون بشینن حقوق شون از بیت المال پرداخت بشه به نفع مردم هست!
  • علی اکبر IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    1 2
    خسته نباشن اشغالهای ایران رو کی میخره صادر کنن جوک قشنگی بود
    • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      0 0
      بخاطر تعدادی کارگر ایران خودرو و سایپا که پایین ترین راندمان کاری و تعدد نیروی مازاد که بیداد میکنه چرا باید مردم ما ماشین بی کیفیت و گران بخرند ولا در عراق و افغانستان ماشین های روز و با قیمت اندک سوار میشوند بی تدبیری بیداد میکند
    • افشین IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      0 0
      کارگرهایی که برای کشتن مردم در تلاشند همون بیکلر بشن بهتره مگه پراید کم از مردم رو به کام مرگ کشوند
  • امیر IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    مساله حمایت از تولید داخلی منتفی میشود ولی مساله انحصار هم منتفی . پس این دو موضوع به موازات هم پیش رفته و در نهایت میشود همان سیاست سالهای قبل. یعنی نوشتن وسپس نقطه سر خط.
  • ff US ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    دقیقا نظر چند سال پیش ما مردم احتمالا میخواد اجرایی بشه
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    یکی نفع میبره ۸۵ میلیون باید گران بخرن واین مسولین که خودرویی خارجی سوار میشن
  • razgirmiran IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    1 0
    باسلام درود بر کسانی که از منافع عموم مردم دفاع میکنند واقعا بهترین طرح است واردات خودرو هم به نفع هست هم نفع صنایع خودروساز
  • مونا IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    امیدوارم در این کشور گوش شنوایی وجود داشته بلشد، و دست کسانی که از انحصار خودرو سود کلان میبرن از این بازار کوتاه بشه
  • ناشناس IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    خواهشا خودرو های داخلی رو کاهش بدید که اونای که با دست مزد سه میلیون میگیرن صاحب خودرو شوند. به فکر حقوق پایینی ها هم باشید .اونی که داره میخره ..اونی که نداره چکار کنه .به خدا ظلمه..
  • مهدی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    بسیار عالی با این حرکت خودرو ساز داخلی رو به پیشرفت میره و قیمت واقعی میشه
  • تیارا IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    انشالله هر کی آرزوی داشتن ماشین رو داره بهش برسه
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    واردات ازاد بشه ، بعد نماینده های مجلس هزینه ...خودشون رو بعنوان مالیات از مردم بگیرند.
  • محمد IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    آزادی ورودخودرو
  • بهزاد JP ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    ولله قسم که تا کسری بودجه هست و پول بی پشتوانه از بانک مرکزی سرازیر میشه، قیمت خودرو و تمامی اقلام ثبات نخواهند داشت!!
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    ففط خدا کنه رییس دولت بجای سفر قیمتها را بیاره پایین مردم له شدند دد ضمن یارانه اضافه نمیخواهیم بشه بنزین گرون نشه یارانه را مثل قبل بدهید به خودشون نون قبمتش برگرده به پارسال ۱۰ درصد مقبوله همسان سازی دایمی بشود
  • جعفر IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    انشاء الله‌ که‌ هرچه‌ زودتر قیمتها پایین‌ بیاد تا ماها هم‌ بتونیم‌ خودرو بخریم‌... والله‌ به‌ الله...این. عادلانه‌ نیست‌ قیمتها اینقدر نجومی‌.. حداقل‌ قیمتها بیاد پایین‌ تا همه‌ بتونن‌ خودرو بخرن‌...به‌ امید آن‌ روزها!!!!
  • . IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    فرغونم نمیتونم بگیرم خیلی حقیر شدم
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    اینوازقدیم می گفتن وقتی آب دست یکنفرباشه هم آب کم میشه هم کیمیا.فعلابازارراخودروی بدردنخورداخلی قبضه کرده الان واردات ازاد بشه مجبورن کوتاه بیادوبازارپرکنه بعکرمردم بیشترمیفته ورقیب داره میترسه گندبزنه
  • ورشکسته IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    خدا رو شکر آن شاالله خودرو سازان ایرانی هم بعد از این همه فرصت غنیمت یه تکانی بخورن و مغزشون رو به کار بندازن تا خودرو با کیفیت به دست مردم بیچاره بدن .خوردن و خوابیدن و چاپیدن تمام شد.از این به بعد مجبور به رقابت هستید و باید شب و روز تلاش کنید تا نان حلال سر سفره ببرید
  • اشکان IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    2 0
    هیچ اتفاق خاصی تو بازار خودرو نخواهد افتاد .واردات محدود با تعرفه ۲۰۰ درصدی گمرک اصلا ماشین پایین نمی آید .و همچنان در حال نزول ارزش ریال هستیم.
  • محمدرضا محمدی IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    با سلام واردات خودرو مخصوصا کامیون باعث کمتر شدن کرایه های حمل کالا میشود واین مسئله میتواند ارزان شدن تمامی کالا ها را در بر گیرد در حال حاضر گرانی اکثر کالا ها ناشی از کرایه حمل است وکرایه حمل ناشی از گرانی ماشین وسبد خرج کالا میباشد،
  • احمد IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    اقا واقعا این اتفاق می یوفته یا بازم در حد حرفه فقط باز می کنین تا وارد کننده های خودتون سود ببرین ؟! من الان می خوام ام وی ام بخرم تا ابان ماه با این خبر ادمو دو دل می کنین ۱ سال خودمونو کشتیم تا بلکه بتونیم از ام وی ام قسطی یه ماشین برداریم الان هم بخوایم بخریم خدایی میاد پایین یا همش در حد حرفه واسه تعادل بازار من که فکر نکنم هیج وقت مدیران ما به خاطر منافع مردم یه کاری کنن تا به جیب خودشون سود نرسه هیج کاری نمی کنن ، حالا این طرح کی اجرا خواهد شد که فکر نکنم بشه !
  • ناشناس IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    شمارا به خدا هرچه زودتر لایحه واردات خودرو را تصویب کنید که این گرونیها دست دلالها پدر مردمو در اورده به فکر مردم باشید نه به فکر دلالها وسرمایه دارها
  • مقصود IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    اگراین طرح به توافق برسه عالی میشه قیمت ماشینهای داخلی تقریبا شده ده برابر
  • بهرامی IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    باسلام.انتخاب حق مردمه و یک رقیب جدی برای خودروی بی کیفیت ایرانی نه تنها لازم بلکه ضروری ست
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    خدارا شکر ببینیم آقای رییسی به لطف خدا چه کار میکنه خدا کنه مسکن و دلار و سکه رو هم بیاره پایین
  • علی IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    خدا کن اجرا بشه قیمتها شکسته شود
  • علی اصغر فولادی DE ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    واردات خودرو کیفیت خودرو داخلی را افزایش خواهد داد
  • حیدر IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    صابون به شکم خودتون نزنید چرا که این طرح فقط و فقط برای دادن رانت واردات به خودرو سازها و قطعه سازهاست و دخلی به حقیقیها ندارد.در این ۴۰ سال کجا دیدید مسئولان نظام تصمیمی به نفع مردم بگیرند .فقط رانت فقط دروغ فقط ...
  • احد IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    بیش از حد فرصت در اختیار خودروسازان قرار گرفت و نتوانستند قیمت خودرو را رقابتی کنند باید واردات خودرو آزاد شود تا مجبور شوند وارد رقابت شوند .
  • شاهرخ حقیقی خادم مسجد آیت الله بهبهانی IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    0 0
    واردات ب نفع دولت سیزدهم درآیند ه هست و دو خودروساز ب خود بیایند و خودرو باکیفیت ب ملت بدهند وقیمتها شکسته شوند آن شاالله1
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    0 0
    استدلال غلط .. واردات زمانی خوب است که تعرفه های گمرکی پایین بیاد و خودرو هایی با کلاس پارس یا قیمت پارس وارد شوند. و اینجا قرابت دیده میشود نه خودرو لوکس و گرانقیمت که هیچ نمونه داخلی ندارد وارد شود ..
  • ایرانی وطن پرست IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    0 0
    صنعت زورگو رو خوب اومدی عین مال خودمون 7مدل پراید داریم، یکم تقویت کردن شد تیبا، تیبا2، ساینا، کوییک، یکم تقویتتر شد شاهین، اطلس، شاهین اتومات، یکی دیگم هست اسمش یادم نیست اما خوندم اسفند میاد بازار. یا ایران خودرو... تا گمرک به صفر نرسه، بنجول سازیا ادامه داره
  • مهدی44/56 IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    0 0
    سلام احسن اگر رقابت ايجاد شود کیفیت ها خیلی بهتر می‌شود وحق انتخاب خیلی خوب می شود ای مسوولان برای این مردم زجز کشبده کاری بکنید موفق باشید
  • محمد حیدری IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    0 0
    این طرح فقط برای سود رساندن به دلالان است که با دلار یارانه ای خودرو وارد خواهند کرد و هیچ اثر کاهنده ای در قیمت خودرو ندارد، تا ارزش پول ملی بالا نرود نمیتوان با واردات مشکلی را حل کرد.
  • کریمی IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    1 0
    خدا کند این اتفاق بیفتد واین انحصار دوخودروساز داخل که خون ملت راخوردن بشکند انموقع دیگه کسی پراید نمی‌خرد
  • علی IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    0 0
    خوب دیگه دلالی با بیت کوین شروع میشه..پولدارها اینجا ارز دیجیتال میخرند و خودرو وارد میکنند...باز به نفع آقازاده ها....چرا نمیگید کارخونه بنز و فولکس و تویوتا،مثل ترکیه بیان اینجا که دلال بازی نشه و همه چیز شفاف بشه؟؟
  • رضا IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    1 0
    سلام.با وارد شدن یک خودرو ،مافیای خودروساز هایی که چندین سال است جان و مال مردم بیگناه را مامن امنی برای ثروت اندوزی و چپاولگری توانستند جایگاهی کذایی برای خودشان درست کنند متزلزل خواهد شد و عبرتی بزرگ برایشان خواهد بود.چه کردند با ورود خودروهای لوکس برای خودشان و چه بلایی سر مردم دراوردند.خدا نبخشده شان
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    0 0
    این پیشنهاد عالیست چون خودروهای داخل با اینکه بی‌کیفیت هست قیمتشان سرسام آور است با وارد کردن خودرو همه اینها حل خواهدشد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =