تارا

ظرفیت تولید ۸۰درصد محصولات ایران‌خودرو،‌ طی سه‌سال آینده به برند داخلی اختصاص خواهد یافت.

به گزارش «اخبار خودرو»،وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت ضمن بازدید از پروژه‌های توسعه‌ای ایران‌خودرو، خط تولید انبوه خودرو «تارا اتوماتیک» را افتتاح کرد. بازدید از مرکز تحقیق، طراحی و تکوین محصولات ایران‌خودرو و آشنایی با آخرین دستاوردهای این گروه صنعتی از دیگر برنامه‌های سیدرضا فاطمی‌امین بود. در جریان این بازدید، پروژه جدید توسعه‌ محصول ایران‌خودرو با امکانات و طراحی به‌روز نیز آغاز و معرفی شد.

تولید۸۰ درصد محصولات ایران‌خودرو با برند داخلی ظرف سه سال آینده

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در مراسم آغاز تولید خودرو تارا اتوماتیک و پروژه توسعه محصول K125 با بیان این‌که نگاه ایران‌خودرو در راستای منویات مقام معظم رهبری، به توانمندی های داخل کشور و تولید ملی است، گفت: «بر همین اساس ظرفیت تولید ۸۰درصد محصولات ایران‌خودرو،‌ طی سه‌سال آینده به برند داخلی اختصاص خواهد یافت.» فرشاد مقیمی، با بیان این‌که خودرو تارا با گیربکس دستی در کوتاه‌ترین زمان ممکن چهار ستاره کیفی را دریافت کرده است و تا پایان سال نسخه اتوماتیک این محصول، پنج ستاره کیفی را دریافت خواهد کرد، افزود: «عدم تولید خودروهای زیر سه‌ستاره کیفی یکی از اهدافی است که دنبال می‌کنیم.» مقیمی با بیان این‌که توانستیم در سال گذشته ۳۵درصد رشد تولید را رقم بزنیم، اظهار کرد: «نهضت داخلی‌سازی را به‌عنوان یکی از سرفصل‌های اصلی برنامه‌های ایران‌خودرو دنبال کردیم و توانستیم از سال ۹۸ تا به امروز حدود ۲۵۸میلیون یورو کاهش ارزبری را رقم بزنیم. این دستاورد حاصل همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های قطعه‌سازی و صنایع دفاعی و هوافضا بوده است.» وی با بیان این‌که بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، در نقشه راه ترسیم‌شده، به سمت داخلی‌سازی پلت‌فرم خودرو حرکت کرده‌ایم، عنوان کرد: «محصول پروژه K125 در بهمن ماه ۱۴۰۱ روانه بازار داخلی و صادراتی خواهد شد.» مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو تاکید کرد:‌ «هم‌زمان پلت‌فرم برقی این محصول نیز در دست طراحی و نمونه‌سازی است. گیربکس آن نیز در مرحله نخست AT خواهد بود و در آینده به گیربکس DCT و موتور سه استوانه ارتقا خواهد یافت.» وی با بیان این‌که قریب به 3هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در خودروی تارا انجام شده است، گفت: «بخشی از این سرمایه‌گذاری را قطعه‌سازان و بخشی از را خودروسازان انجام دادند. اکسل این خودرو در هفته گذشته به تولید انبوه رسید که تکنولوژی ساخت آن برای نخستین‌بار وارد کشور شده است. این اکسل نسبت به اکسل خودرو ۴۰۵ حدود ۲۰ کیلوگرم کاهش وزن دارد.»

تولید سالی یک محصول جدید؛ برنامه آینده ایران‌خودرو

مقیمی با بیان این‌که برنامه آینده ایران‌خودرو تولید سالی یک محصول جدید است، گفت: «به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا هم‌زمان با اتمام یک محصول، پروژه تولید محصول جدید آغاز شود. همزمانی این پروژه‌ها می‌تواند اهداف کشور را در تولید خودرو به سرانجام برساند.» مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو تاکید کرد: «پلت‌فرم مشترک می‌تواند در کاهش بهای تمام‌شده، دستیابی به مقیاس اقتصادی و قابلیت صادرات به خارج از کشور موثر باشد.» مقیمی با بیان این‌که هم‌زمان با تولید خودرو تارا و K125 چند محصول دیگر نیز ارتقا یافته است، گفت: «محصولات موجود را با استانداردهای روز و نیازمندی‌های جامعه به‌روز کرده ایم. محصولاتی مانند راناپلاس، سورن‌پلاس، سمند سال، ۲۰۷ با سقف پانوراما ازجمله این محصولات است.» وی در ادامه گفت: «همچنین اواخر امسال، راناپلاس مجهز به گیربکس شش‌سرعته دستی و نیمه‌اتوماتیک را به بازار عرضه خواهیم کرد. دناپلاس شش‌سرعته دستی نیز در حال سپری‌کردن مرحله تولید آزمایشی است و در آینده نزدیک به بازار عرضه خواهد شد. تولید وانت آریسان2 با بهبودهای جدید نیز از حدود یک ماه دیگر آغاز خواهد شد. همچنین پروژه‌های مربوط به محصولات جایگزین خودروهای ۲۰۶، ۲۰۷، سورن‌پلاس و دنا نیز به‌زودی شروع خواهد شد. تولید خودرو برقی نیز در دستور کار قرار دارد.» مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو همچنین با اشاره به اقدامات ایران‌خودرو دیزل، گفت: «امسال توانستیم خودرو تاکتیکی ۶*۶ سه محور را تولید کنیم و ۲۴ دستگاه از آن را تحویل دهیم. نمونه اتوبوس برقی در یک ماه آینده در ایران‌خودرو دیزل رونمایی خواهد شد. این خودرو با شاسی داخلی و تغییراتی جزئی داخلی‌سازی می‌شود. همچنین موتور ۴۵۷ با استاندارد یورو۵ را به‌زودی عرضه خواهیم کرد. نمونه موتورهای ۳۵۵ و ۳۶۴ با استاندارد یورو۵ نیز آماده شده است.»

از سال ۱۴۰۲ نباید خودرو زیر سه ستاره داشته باشیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: «وظیفه همه ما این است که حداکثر ظرف مدت دو سال صنعت خودرو را به افتخار ملی تبدیل کنیم.» سیدرضا فاطمی‌امین افزود: «صنعت خودرو به لحاظ ظرفیت‌های ساخت، طراحی، فنی و مهندسی به وضعیت خوبی رسیده و وقت جهش جدی در بهبود کیفیت و صادرات است.» وی ضمن حمایت از برنامه‌های توسعه‌ای ایران‌خودرو گفت:‌ «گزارش ارایه‌شده از سوی آقای مقیمی نشان می‌دهد تحقیق، توسعه و فناوری در ایران‌خودرو فراموش نشده است، ما نیز در مجموعه وزارت صمت حاکمیت پروژه‌هایی که بهبود فضای کسب‌وکار و رونق در بخش صنعت را فراهم می‌کند را دنبال می‌کنیم تا خودروسازی را حداکثر تا دو سال آینده به افتخاری ملی تبدیل کنیم و این شدنی است.» وزیر صمت با تاکید بر این‌که توانمندی‌های صنعت خودرو باید برای مردم ملموس شود، گفت: «عموم مردم حس خوبی به صنعت خودرو کشور ندارند و این موضوع به‌رغم همه توانمندی‌های این صنعت، نگران‌کننده است.» وی با بیان این‌که ذهنیت مردم با واقعیت‌های صنعت خودرو فاصله دارد، گفت: «وظیفه همه ما این است دیدگاه مردم را تغییر دهیم.» فاطمی‌امین ادامه داد: «۹ پروژه حاکمیتی برای صنعت خودرو تعریف شده است. همچنین قطعه‌سازان و خودروسازان نیز باید پروژه‌های متعدد خود را تعریف و پیاده‌سازی کنند.» وی با اشاره به برخی هدف‌گذاری‌های انجام‌شده برای توسعه صنعت خودرو، بیان کرد: «ما می‌خواهیم تا پایان سال ۱۴۰۱ دست‌کم ۱۵ درصد قیمت تمام‌شده خودرو کاهش یابد.» وزیر صمت با بیان این‌که از سال ۱۴۰۲ به بعد نباید خودرو زیر سه ستاره کیفی تولید شود، تصریح کرد: «ایران می‌تواند خودروسازی مطرح در سطح منطقه باشد و این هدف‌گذاری‌ها به همت خودروسازان، قطعه‌سازان و فعالان این صنعت شدنی است و ما نیز در کنار صنعت خودرو تا رسیدن به نقطه تعالی خواهیم بود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =