تسلا

شرکت پاناسونیک پیش‌نمونه باتری پیشرفته‌ای را برای خودروهای تسلا تولید کرده که ظرفیت آن پنج برابر باتری‌های استاندارد است. این باتری استوانه‌ای سال گذشته در رویداد باتری تسلا نمایش داده شده بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،شرکت پاناسونیک پیش‌نمونه باتری پیشرفته‌ای را برای خودروهای تسلا تولید کرده که ظرفیت آن پنج برابر باتری‌های استاندارد است. این باتری استوانه‌ای سال گذشته در رویداد باتری تسلا نمایش داده شده بود.
این باتری خودرو پنج برابر باتری‌های معمولی انرژی ذخیره می‌کند و هزینه ساخت آن نیز نصف سایر باتری‌های تسلا در مدل 3 و Y است. تولید این باتری‌ها در این شرکت ژاپنی تا پایان دهه ۲۰۲۰ «۱۰ برابر» می‌شود.
طول این باتری هشت سانتی‌متر و عرض آن حدود پنج سانتی‌متر است و پاناسونیک درحال راه‌اندازی خط‌تولید آزمایشی آن در ژاپن است. این شرکت محصول جدید خود را باتری قالب ۴۶۸۰ می‌نامد. کازو تادانوبو، قائم‌مقام بخش راهکارهای صنعتی پاناسونیک می‌گوید: «به‌خاطر اشتیاق زیاد این باتری را ساختیم و فکر می‌کنم این کار باعث تقویت روابط می‌شود.»
البته شرکت تسلا برای ساختن باتری‌های ارزان‌تر لیتیوم-آهن-فسفاتِ مورد استفاده در خودروهای استاندارد برنامه‌ای ندارد؛ بلکه قصد دارد در آینده این نوع باتری‌ها را در خودروهای خود تعبیه کند.
به‌تازگی شرکت خودروهای کرایه‌ای هرتز اعلام کرده که ۱۰۰هزار دستگاه خودرو برقی از تسلا خریداری خواهد کرد و مارک فیلدز، مدیرعامل موقت این شرکت گفت به‌نظر وی سهم خودروهای برقی درجریان اصلی بازار رو به‌افزایش است. او گفت: «افراد بیش‌تری در پی امتحان و خرید این خودروها هستند و این خیلی عالی است.»
با آن‌که باتری‌های الکتریکی تسلا موثر هستند، این شرکت درگذشته استفاده از آن‌ها را محدود کرده بود. در ماه مه امسال نیز دادگاهی در نروژ اعلام کرد تسلا ظرفیت و سرعت شارژ باتری‌ها را کاهش می‌دهد.
فناوری باتری به‌طور مداوم در حال پیشرفت است و آخرین پیشرفت‌ها در این زمینه از سوی پاناسونیک حاصل شده است که نمونه اولیه سلول باتری جدید 4680 خود را معرفی کرد. «اتوموتیو نیوز» گزارش می‌دهد باتری با فناوری پیشرفته انرژی تسلاها را درآینده تامین می‌کند و
این نخستین‌بار است که پاناسونیک از باتری 4680 رونمایی می‌کند. گزارش‌های جدید تسلا که در اوایل این ماه منتشر شد، حاکی از آزمایش بسته‌های باتری با استفاده از سلول‌های 4680 است. پاناسونیک دراوایل سال جاری یک خط آزمایشی برای این فرمت جدید ایجاد کرد و درعین حال عدد 4680 به‌ابعاد باتری اشاره دارد: 46 میلی‌متر (1.6 اینچ) عرض و 80 میلی‌متر (3.1 اینچ) ارتفاع. تسلا ادعا می‌کند که به‌لطف نوع باتری جدید تا سال 2030 تولید باتری صد برابر خواهد شد و طراحی سلول جدید شش برابر سلول‌های فعلی قدرت تولید می‌کند.
تسلا تنها خودروسازی است که از سلول‌های استوانه‌ای استفاده می‌کند و ظرفیت انرژی اضافی سلول جدید 4680 جادویی نیست؛ بلکه بسیار بزرگ‌تر از نمونه‌های فعلی تسلاست. براساس حجم، این نوع باتری ‌5.5 برابر بزرگ‌تر از 2170 سلولی است که درحال حاضر در بسته‌های باتری مدل 3 و Y استفاده می‌شود و هشت برابر بزرگ‌تر از سلول‌های 18650 مورد استفاده در مدل S و X است.
همچنین پاناسونیک در راستای گسترش بازار خودرو قرار است برای Canoo Lifestyle Vehicle که یک استارت‌آپ آمریکایی است باتری تولید کند. انتظار می‌رود ساخت این خودروها با باتری‌های نسل جدید پاناسونیک از اواخر سال 2022 آغاز شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =