فولکس‌واگن

روز گذشته یکی از سخنگوهای فولکس‌واگن اعلام کرد که خانواده‌های پورشه و پیه‌ش که مالک بخش عمده از سهام از گروه فولکس‌واگن محسوب می‌شوند به‌حمایت خود از هربرت دایس، مدیرعامل کنونی این گروه خودروسازی آلمانی ادامه خواهند داد.

به گزارش «اخبار خودرو»،روز گذشته یکی از سخنگوهای فولکس‌واگن اعلام کرد که خانواده‌های پورشه و پیه‌ش که مالک بخش عمده از سهام از گروه فولکس‌واگن محسوب می‌شوند به‌حمایت خود از هربرت دایس، مدیرعامل کنونی این گروه خودروسازی آلمانی ادامه خواهند داد. «اتوموتیونیوز» اروپا از قول این سخنگو نوشت: «این خانواده‌ها به‌حمایت خود از دایس ادامه خواهند داد و قرار نیست تغییری در این سِمت روی دهد.»

اصرار بر تغییر

این اظهارنظرها بعد از آن اعلام می‌شود که در هفته گذشته رابطه هربرت دایس با نمایندگان اتحادیه‌های کارگری آلمان با مشکلات جدی مواجه شد و طرفین نتوانستند بر سر این‌ مساله به‌توافق برسند که چگونه این خودروساز بزرگ اروپایی باید تغییرات عمده‌ای را در ساختار خود صورت دهد تا بتواند در بازار خودروهای برقی بر رقیب آمریکایی خود یعنی تسلا غلبه کند.

هلدینگ پورشه که 50 درصد از مالکیت آن به‌خانواده‌های پورشه و پیه‌ش تعلق دارد، با دراختیار داشتن 31.4 درصد از کل سهام، بزرگ‌ترین سهامدار گروه خودروسازی فولکس‌واگن به‌شمار می‌رود و قطر و ایالت ساکسونی سفلا، یعنی مکانی که مقر فولکس‌واگن در آن واقع است نیز به‌ترتیب 14.6 و 11.8 درصد از سهام این گروه آلمانی را دراختیار دارند.

این درست است که این سهامداران عمده 90 درصد از حق رای مربوط به‌شرکت را در اختیار دارند، اما به‌عنوان بخشی از قانون حمایت از حقوق کارگران درآلمان، در هیات نظارت فولکس‌واگن که تصمیمات راهبردی در آن اتخاذ می‌شود، نمایندگان اتحادیه کارگری نیمی از 10 کرسی را دراختیار دارند. درمواقع بسیار نادری که طرفین در تصمیم‌گیری‌ها به‌بن‌بست می‌رسند نیز مدیر هیات نظارت اعمال نفوذ می‌کند که درحال حاضر این سِمت به‌هانس دیتر پوئتش، مدیرعامل فعلی هلدینگ پورشه تعلق دارد.

آمادگی برای تغییر

هربرت دایس کارگران آلمانی را تشویق کرده خود را برای پیش افتادن و تغییرات اساسی آماده کنند تا بتوانند زمانی که تسلا تولید محصولاتش را درنخستین کارخانه اروپایی خود آغاز می‌کند با این رقیب جدی آمریکایی رقابت کنند. این مدیر آلمانی در هفته گذشته سفر خود به‌آمریکا را برای آرام کردن تنش‌های به‌وجودآمده با نماینده‌های اتحادیه کارگری لغو کرد. قرار بود دایس در آمریکا با سرمایه‌گذاران آمریکایی فولکس‌واگن و همچنین شرکت‌های فعال درحوزه فناوری دیدار کند.

دنیلا کاوالو، رئیس شورای کارگری درفولکس‌واگن به‌دایس توصیه کرده به‌جای فعالیت و مشغولیت دائمی در رسانه‌های اجتماعی، تمرکز خود را روی این موضوع بگذارد که چرا درمقایسه تسلا یا ب‌ام‌و مشکل کمبود ریزتراشه‌های نیمه‌هادی ضربه محکم‌تری را بر فولکس‌واگن وارد کرده است. کاوالو خطاب به‌دایس گفت: «شما دائما عکس‌هایی زیبا از سفرهایتان در اختیار ما می‌گذارید؛ اما متاسفانه هنوز ریزتراشه‌ای به‌ما نداده‌اید.»

بیتفاوتی در برابر وضعیت کارگران؟

دایس که قرارداد کاری‌اش تا سال 2025 تمدید شده، درحال حاضر مشغول فراهم کردن سرمایه‌ لازم برای برنامه‌های فولکس‌واگن در سال 2030 است و این فرآیندی است که معمولا هرسال کشمکش‌هایی را میان سهامداران به‌وجود می‌آورد. این مدیر 63 ساله همواره به‌خاطر شیوه ارتباطی خود مورد انتقاد واقع شده و نمایندگان کارگری معتقدند که او به‌دغدغه‌های 675 هزار کارگر و کارمند گروه فولکس‌واگن که درسراسر جهان مشغول به‌فعالیت هستند، علاقه‌ای ندارد. خصوصا زمانی که دایس در ماه سپتامبر به‌هیات نظارت گفت که اگر فولکس‌واگن درخصوص گذار به‌سمت خودروهای الکتریکی دیر بجنبد حدود 30 هزار موقعیت شغلی در این شرکت به‌خطر خواهد افتاد، مورد انتقاد کارگران قرار گرفت.

لزوم شتاب بخشیدن بهتغییرات

دایس به‌اعضای هیات نظارت فولکس‌واگن گفته بود که رقابت فزاینده از سوی چهره‌های جدید در صنعت‌خودرو مانند تسلا، این شرکت را مجبور کرده به‌روند گذار خود شتاب ببخشد.

تسلا با افتتاح شرکت خود دربرلین که 12 هزار کارگر و کارمند را به‌استخدام خود درآورده قصد دارد سالانه 500 هزار دستگاه خودرو برقی تولید کند. این درحالی است که کارکنان فولکس‌واگن در کارخانه ولفسبورگ 25 هزار نفر هستند و سالانه 700 هزار دستگاه خودرو در این کارخانه تولید می‌شود. به‌باور بسیاری از کارشناسان حضور تسلا و سایر خودروسازان فعال درزمینه تولید خودروهای برقی در آلمان و اروپا لزوم شتاب بخشیدن به‌گذار به‌سوی خودروهای برقی را توجیه می‌کند. بخشی از دلیل مخالفان این است که به‌باور آن‌ها در روند این گذار برخی از موقعیت‌های شغلی از بین خواهد رفت؛ اما مدیران فولکس‌واگن این مساله را به‌شدت تکذیب می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =