بهروز فردوس

در عرصه مدیریت ، جدیت ایشان در کار و به‌ویژه صحیح کارکردن و همچنین حضور دائمی‌شان در محل کار زبانزد بود؛ مدیری خلاق، بیزینس‌من و بسیار فنی که از او بسیار باید آموخت.

بهروز فردوس، بنیانگذار «گروه صنعتی ماموت» چشم از جهان فروبست. مهندس فردوس بزرگ که میان یارانش به «مهندس پدر» مشهور است، جزو فعالان بزرگ در صنعت خودرو ایران بود و در سال‌های گذشته به‌واسطه تلاش‌های وی و همکارانش، خودروهای باری اسکانیا، خودروهای سواری فولکس‌واگن و... پا به صنعت و بازار خودرو سنگین و سبک ایران گذاشتند.

گروه صنعتی ماموت از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را در زمینه تولید انواع تریلر و ساندویچ پانل در زمینی به مساحت ۲ هکتار آغاز کرد. پس از گذشت بیش از دو دهه از فعالیت شرکت ماموت، اکنون این برند به‌عنوان تخصصی‌ترین تولیدکننده انواع تریلر، کاربری‌های تجاری و ساندویچ‌پانل خانه‌های پیش‌ساخته و کانکس در خاورمیانه شناخته می‌شود.

ماموت طی سال‌های متمادی نماد کیفیت در ایران بوده و سالانه جوایز متعددی را به‌خصوص در بخش کیفیت‌سنجی و برترین صادرکننده، کسب کرده است. کارخانه‌های این مجتمع صنعتی با بهره‌گیری از ماشین‌آلات و نیروهای متخصص آموزش‌دیده در واحدهای صنعتی اروپا، هم‌اکنون یکی از کارخانجات معتبر و مطرح در سطح خاورمیانه و اروپا به‌شمار می‌روند. توسعه این مجموعه صنعتی باعث شده است تولیدات آن درحال‌حاضر، درصد بالایی از صادرات کشور در زمینه‌های گوناگون را به خود اختصاص دهد.

کارخانه «سازه ماموت» واقع در کرج،کارخانه تولید «اسکانیا» واقع در کاسپین قزوین و همچنین کارخانه قطعات پیش‌ساخته «بتن مهرسا» در بم از مهم‌ترین کارخانه‌های ماموت هستند.

کارخانه ماموت در دوبی امارات نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه بتن دنیا شناخته می‌شود. حبیب حق‌شناس‌نیکان از یاران بهروز فردوس است که سال‌های سال در کنار خانواده بزرگ فردوس بوده و نقش مهمی در گروه ماموت ایفا کرده است، تا جایی که می‌گویند تاریخ شفاهی ماموت نزد اوست. با او درخصوص شخصیت و جایگاه بهروز فردوس در عرصه صنعت و کارآفرینی ایران سخن گفته‌ایم.

آشنایی شما با زنده‌یاد فردوس بزرگ به چه سالی برمی‌گردد و در آن سال‌ها ماموت در چه مرحله‌ای بود؟ در حد ایده‌ای برای کارآفرینی یا اوایل فعالیت یا در سال‌های بالندگی؟

من افتخار این را داشتم که در سال ۱۳۶۷ با مهندس بهروز فردوس در شرکت «اف‌ام» که در آن سال‌ها در صنعت حرفی برای گفتن داشت، همکار شوم. فعالیت‌های این شرکت عبارت بود از نصب کولر اتوبوس‌ها در ناوگان‌های جاده‌ای، ساخت بزرگ‌ترین آزمایشگاه دانشگاه‌های سطح کشور، ساخت کانتینرهای تمام‌فایبرگلاس و تولیدات گسترده دیگر. به‌واقع خیلی برایم سخت است که بخواهم در وصف مهندس فردوس پدر سخن بگویم؛ مردی که همانند نداشت و برای همه ما واقعا مثل پدر بود، پدری که از کنارمان رفت و رفتنش برایمان غیرقابل باور و تحمل است.

مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی جناب فردوس از دو بُعد شخصیت انسانی و کاراکتر مدیریتی چه بود؟

سرلوحه کار مهندس فردوس بزرگ، انسانیت بود. در شرکت نیز حرف ایشان تولید با کیفیت بالا و همیشه حضورشان قوت قلبی برای ما بود. در آن سال‌ها که ما به‌نسبت جوان‌تر بودیم، نشده بود یک‌بار زودتر از ایشان در محل کار خود حاضر باشیم. زودتر از همه در شرکت حضور داشتند و همیشه آخرین نفری بودند که از شرکت خارج می‌شدند.

یادم هست در تمام سال‌ها برای حل مشکلات پرسنل از بیماری گرفته تا جهیزیه و تحصیل و... آن‌ها را به خیریه نیکان ماموت که زیرمجموعه هلدینگ ماموت است، معرفی می‌کردند تا کارکنان دغدغه‌ای نداشته باشند.

همیشه می‌گفتند در خانواده‌های پرسنل مجموعه نباید مشکلی لاینحل بماند. زیرا از یک‌سو برای خانواده‌های کارکنان احترام خاصی قائل بودند و ازسوی‌دیگر معتقد بودند این مشکلات بر کیفیت انجام وظایف محوله به آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. این است که این بزرگمرد نه‌تنها در عرصه تولید، پدر صنعت ایران نام گرفتند، بلکه به‌نظرم واژه پدر به‌عنوان یک انسان مهربان، شریف، دلسوز و خیرخواه برازنده ایشان است.

همین پشتکار در کار و کارآفرینی و عشق در تولید باعث شد در سال ۱۳۷۰ مجموعه ماموت را با سه سالن راه‌اندازی کرد و از آن‌جا که همیشه می‌خواست تولیدات خود را به‌صورت گسترده و با کیفیت بالا عرضه کند و دل در گرو کارآفرینی داشت، با فعالیت شبانه‌روزی که شاهد آن بودم، عمر خود را وقف موفقیت مجموعه و پیشبرد آن به سمت تعالی کرد. او به‌عنوان انسانی مهربان، دلسوز و خانواده‌دوست برای خود من الگو بود. به جرأت می‌توانم بگویم در وصف ایشان کتاب‌ها می‌توان نوشت.

در عرصه مدیریت نیز جدیت ایشان در کار و به‌ویژه صحیح کارکردن و همچنین حضور دائمی‌شان در محل کار زبانزد بود؛ مدیری خلاق، بیزینس‌من و بسیار فنی که از او بسیار باید آموخت.

مهندس فردوس بزرگ چه اهدافی را در عرصه کار و زندگی خود دنبال می‌کردند؟

در یک کلام؛ تولید به‌روز و با کیفیت بالا و استانداردهای جهانی. ایشان همواره در شروع هر سال جدید پرسنل را جمع می‌کرد، با صمیمیت تمام کنار بچه‌ها حضور داشت و می‌گفت بچه امسال باید جدی‌تر از سال گذشته شروع کنیم تا بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

ایشان به معنای واقعی یک مدیر مدبر، جنتلمن و یک انسان واقعی بود. مهندس‌فردوس پدر، همیشه به ما می‌گفت برای کارگران آسایش را فراهم کنید تا دغدغه‌ای نداشته باشند. به‌عنوان مثال ضمن افتتاح فروشگاه مصرف در شرکت که خودم مدیرعامل آن بودم، دستور دادند همه مایحتاج زندگی مثل لوازم خانگی و... برای کارکنان فراهم شود تا پرسنل مشکلی نداشته باشند.

چه چیز باعث می‌شد زنده‌یاد فردوس به‌رغم مشکلات و مصائب عدیده تولید در ایران، برخلاف برخی سرمایه‌گذاران، اصرار به ادامه فعالیت در کشور داشته باشند و در این راه همواره پایمردی کنند؟

ایشان ایران و مردم ایران را بسیار دوست می‌داشت و با کارآفرینی در سرزمین خود توانست به‌عنوان پدر صنعت ایران اسم خود را به یادگار ماندگار کند و با حضور خود در سرزمین ایران و کارآفرینی عشق خود را به اثبات رسانید.

اگر خاطره یا نقل قولی از گفته‌های ایشان به یاد دارید که ذکر آن را مناسب می‌دانید، بازگو کنید.

ایشان ورزش به‌خصوص فوتبال را دوست داشت. این عشق و علاقه باعث شده بود همیشه تیم فوتبال شرکت در عرصه وزش فعالیت کند. همچنین در خاطرم هست در ایام ۲۲ بهمن مسابقات فوتبال برگزار می‌شد و حضور ایشان و تشویق‌هایشان در عرصه ورزش باعث می‌شد محیطی سالم و صمیمی در شرکت حکمفرما شود. جالب‌ترین خاطره‌ای که از ایشان دارم این است که در مواقع ناهار اگر در شرکت حضور داشت، در کنار پرسنل خط تولید و کارگران، غذای خود را میل می‌کرد و هیچ‌وقت ناهار خود را در دفتر خود یا سالن مدیریت میل نمی‌کرد.

و درنهایت اگر مایل به گفتن نکته‌ای هستید که در سوالات ما نبودید، بگویید.

من هنوز رفتن ایشان را باور ندارم. همان‌طور که اشاره شد، مهندس فردوس پدر به‌واقع در برهه‌ای از زمان می‌توانست در کشور نباشد و در بهترین جای دنیا زندگی خود را سپری کند. اما برگشت و در مملکت خود مثل یک شیرمرد به کار خود ادامه داد. من سال‌های بسیاری در کنار ایشان بودم و شاهد بودم در کشور ماند و فعالیت کرد، به معنای واقعی کشور خود را دوست داشت. زمانی که ایشان فعالیت‌های خود را در این زمینه آغاز و ماموت را برپا کرد، در کنار کار و کارآفرینی ایشان چندهزار نفر سود بردند.

چندین و چند صد شرکت متصل به این شرکت هستند و در کنار آن سود می‌برند و کار خود را جلو می‌برند. حالا نیز بین ۳ تا ۴هزار نفر در این مجموعه و سایر مجموعه‌های وابسته به ماموت فعالیت می‌کنند. شاید اگر من جای ایشان بودم، با توجه به این شرایط دوام نمی‌آوردم و در کشور نمی‌ماندم.

اما ایشان ماند و مانند یک شیرمرد ایستاد و فعالیت خود را پیش برد و محصولات خود را به نحو احسن تولید کرد. نه‌تنها در این سال‌ها از کیفیت محصولات این شرکت کم نشد، بلکه نسبت‌به ۱۰ سال پیش این مجموعه محصولات باکیفیت‌تری را تولید می‌کند و به بهترین نحو تولیدات خود را انجام می‌دهد. حرف‌های گفتنی در مورد ایشان بسیار زیاد است و مجالی بیشتر می‌طلبد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =