شاهين

بنا بر ترتیب زمانیِ معرفی، رونمایی و عرضه این محصولات، نخستین مدل در این فهرست؛ شاهین اتوماتیک است که در حال سپری‌کردن کالیبراسیون نهایی، اخذ تاییدیه‌ها و تست‌های اجباری به‌منظور آغاز تولید آزمایشی تا پایان سال جاری است و در صورت اخذ مجوز شماره‌گذاری، عرضه آن از اوایل سال آینده آغاز می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،گروه خودروسازی سایپا قرار است طی سه‌سال آینده 10 محصول جدید و منطبق با فناوری روز تولید کند. بنا بر ترتیب زمانیِ معرفی، رونمایی و عرضه این محصولات، نخستین مدل در این فهرست؛ شاهین اتوماتیک است که در حال سپری‌کردن کالیبراسیون نهایی، اخذ تاییدیه‌ها و تست‌های اجباری به‌منظور آغاز تولید آزمایشی تا پایان سال جاری است و در صورت اخذ مجوز شماره‌گذاری، عرضه آن از اوایل سال آینده آغاز می‌شود. دومین محصول این فهرست که توسط یکی از زیرمجموعه‌های تجاری‌سازی سایپا یعنی زامیاد عرضه خواهد شد، پیکاپ کارون است که این خودرو نیز مراحل نهایی تست را طی می‌کند و در صورت گرفتن مجوز از سازمان‌های مربوطه، دهه فجر امسال رونمایی و در نمایشگاه خودرو تهران به نمایش گذاشته خواهد شد. تجاری‌سازی این محصول نیز تاپایان امسال انجام خواهد شد.

از «شاهین‌اتومات» و «پیکاپ کارون» تا «آریاکراس و اطلس» و «نیوسدان»

مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا طی گفت‌وگویی با اشاره به شاهین اتومات و پیکاپ کارون در مورد دیگر محصولات این فهرست ده‌گانه گفت: «سومین محصول، کراس‌اوور آریاست که ابتدا قرار بود بر پایه گیربکس دستی تا پایان امسال تجاری شود، اما به دلیل ظاهر لوکس‌ و کاربری متفاوت این خودرو، تصمیم گرفته شد با گیربکس اتوماتیک عرضه شود.»

مهدی رادمنش با بیان این‌که آریا اتوماتیک تست‌های ایمنی را به‌خوبی پاس کرده است، افزود: «موتوری که در این خودرو استفاده خواهد شد، M15TC توربوشارژ است، اما گیربکس اتوماتیک آن از خارج کشور وارد می‌شود.»

پیش‌بینی می‌شود این خودرو در تابستان سال آینده به دست متقاضیان برسد. اگر از این محصولات که مدل‌های لوکس گروه خودروسازی سایپا به حساب می‌آیند، بگذریم؛ به یک محصول در کلاس بی‌پلاس روی پلت‌فرم ساینا می‌رسیم که هنوز نامی برای انتخاب نشده و مهندسان سایپا از آن با عنوان «نیوسدان» یاد می‌کنند.

این محصول که کار طراحی آن نهایی شده، در مرحله ساخت قالب‌هاست و با فاصله حداکثر شش‌ماه از تولید اطلس (هاچ‌بک‌کراسی در کلاس B روی پلت‌فرم ساینا) عرضه می‌شود. بنابراعلام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، با ورود اطلس و نیوسدان، تیبا و ساینا به مرور از رده خارج می‌شوند.گفتنی است؛ اطلس به‌عنوان یک فیس‌لیفت کامل از خودرو کوییک، مجهز به موتور ۱۵۰۰پلاس خواهد بود که برای کاهش مصرف سوخت و افزایش گشتاور، بهینه‌سازی شده، تولید آزمایشی این خودرو که قرار است در دو نسخه دستی و اتوماتیک عرضه شود، تا پایان سال کلید خواهد خورد و در صورت پاس‌کردن تست‌ها، در نیمه دوم سال آینده نسخه دندهدستی این خودرو عرضه خواهد شد.

از «وانت 251» و «پی90» تا «اس‌پی‌زیرو مینی‌کراس» و «اس‌پی‌زیرو هاچ‌بک»

وانت 151 (وانت پراید) گرچه به‌عنوان تنها بازمانده خانواده پراید (پلت‌فرم ایکس100) همچنان پرطرفدار است اما پیش‌بینی نارنجی‌پوشان صنعت خودرو این است که در سال‌های آینده برای پاس‌کردن استانداردها به چالش کشیده خواهد شد. از این رو، تولید وانت جدید 251 در دستور کار قرار گرفته است که ظرفیت باربری بیشتر و کابین بزرگ‌تری دارد و البته کماکان جزو خودروهای وانت سبک شهری محسوب ‌می‌شود.

این پروژه که در مرحله طراحی است، براساس برنامه زمان‌بندی در سال ۱۴۰۲ عرضه خواهد شد. خودرو وانت ۱۵۱ ظرفیت باربری ۴۵۰ کیلوگرم دارد که در 251 به ۶۰۰ تا ۶۵۰ کیلوگرم افزایش پیدا کرده است.

همچنین فضای بار آن بزرگ‌تر شده و چون پلت‌فرم آن تغییر کرده، فاصله محورها نیز بزرگ‌تر شده است و کابین هم طوری طراحی خواهد بود که راننده و سرنشین قابلیت تنظیم صندلی داشته باشند.

رادمنش در ادامه یادآور شد: «بعد از خروج رنو به‌دلیل تشدید تحریم‌ها، تولید خودرو تندر (ال90) به دلیل این‌که قوای محرکه و بخش زیادی از قطعات آن داخلی‌سازی نشده بود، متوقف شد. البته اگر تولید خودرو تندر90 ادامه هم می‌یافت، اکنون دیگر نمی‌توانست استانداردهای ۸۵گانه را پاس کند و نیاز به اصلاح و ارتقا داشت.»

وی افزود: «پروژه‌ای برای احیای پلت‌فرم لوگان تعریف کرده‌ایم که «پی90» نام دارد. بر این اساس، قرار است یک خودرو با قوای محرکه کاملا جدید و فیس‌لیفت کامل تولید شود که در نسخه پایه با گیربکس دستی و احتمالا تا پایان سال ۱۴۰۲ عرضه خواهد شد. این خودرو از نظر حجم کار از پروژه‌های بسیار پرچالش ماست. زیرا رنو اجازه نداده بود قطعات مهم تندر90 را داخلی‌سازی کنیم. از این رو، حجم کار داخلی‌سازی در این پروژه بالاست؛ بعضی قطعات مهندسی معکوس شده‌اند و بسیاری از قطعات هم جدید هستند. زیرا موتور، گیربکس و اکسل کاملا تغییر می‌کند.»

مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا همچنین با بیان این‌که خودروهای دیگری نیز روی مگاپلت‌فرم اس‌پی (پلت‌فرم چندمنظوره شاهین و آریا) طراحی و عرضه خواهند شد، اظهار کرد: «با تغییر فاصله محورها روی پلت‌فرم اس‌پی، می‌توانیم خودرو کوچک‌تر و شهری‌تری نسبت به شاهین داشته باشیم، از این رو، به پلت‌فرم اس‌پی ‌زیرو (SP0) رسیدیم که روی آن دو محصول پیش‌بینی شد؛ یکی اس‌پی‌زیرو از نوع CUV که خودرویی مینی‌کراس‌اوور است و کار طراحی آن در مرکز تحقیقات تا حدودی انجام شده و بعدی خودرو اس‌پی‌زیرو هاچ‌بک که در سال ۱۴۰۳ به سبد محصولات‌مان اضافه خواهد شد.»

وی ادامه داد: «بدین ترتیب، پلت‌فرم اس‌پی، پلت‌فرم لوکس سایپا خواهد بود و یک پله پایین‌تر از آن یعنی پلت‌فرم تندر90 خواهد بود. پلت‌فرم ایکس۲۰۰ نیز در رده بعدی قرار دارد که پایه خودروهای ساینا و کوییک است و ارزان‌ترین خودروهای آینده سایپا مانند اطلس و نیوسدان بر اساس این پلت‌فرم تولید خواهند شد.»

نسخه برقی «آریا» هم در راه است

رادمنش با اشاره به این‌که تولید خودرو آریای برقی نیز به‌طور کاملا مهندسی در دستور کار سایپا قرار دارد، بیان کرد: «باتوجه به مشخصات اصلی خودرو آریا یعنی کراس‌اور بودن و داشتن ابعاد نسبتا بزرگ، نسخه برقی خوبی برای آن تعریف شده که پروژه آن در حال اجراست و نمونه آزمایشی آن در آینده نزدیک رونمایی می‌شود.»

به گفته وی برای محصولاتی که تا پایان سال ۱۴۰۱ قرار است تجاری‌سازی شوند، سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام و قالب‌ها ساخته یا سفارش آن‌ها داده شده و در حال ساخت است. اکثر این قالب‌ها در کشور ساخته می‌شوند، اما بعضی قالب‌ها مانند قالب‌های چراغ که فناوری آن‌ها هنوز در ایران موجود نیست، ساخته شده و در حال حمل یا در حال ساخت در کشورهای خارج هستند. در پروژه‌های ۱۴۰۲ به بعد نیز اگر تامین مالی به‌موقع انجام شود، تاخیری پیش نخواهد آمد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی حرف حق IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    4 1
    یه موتور تیبا دارن اونو روهمه ماشیناشون جا میکنن عقب مانده گی تا کی
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      0 0
      .... از رو هم نمیرن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =