خودروهای کلاسیک

اینکه یک خودرو چقدر باید قدمت داشته باشد تا به‌عنوان خودرویی کلاسیک شناخته شود، در کشورهای مختلف، متفاوت و تابع استانداردهای ملی آن کشور است. این خودروها از بعد تاریخی ارزش بالایی دارند و جزیی از میراث فرهنگی کشور دارنده آن به حساب می‌آیند.

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروهای کلاسیک همیشه جذاب هستند. خودروهایی که در روزگاری نه‌چندان دور در خیابان‌ها و جاده‌ها خودنمایی می‌کردند. انواع مدل‌های مرسدس‌بنز، جگوار، کادیلاک، اوپل، شورولت، فورد، پونتیاک، فولکس‌واگن، کامارو و... غول‌پیکرهایی بودند که در بازار خودرو جهان دلربایی می‌کردند. هرچند این خودروهای جذاب و نوستالژیک دیگر در خط تولید قرار ندارند و دوره‌شان تمام شده است اما هنوز کسانی هستند که علاقه زیادی به این خودروها دارند و اگر مالک یکی از آنها باشند، با جان و دل از این پیرمردهای قدیمی نگهداری می‌کنند.

خودرو کلاسیک چیست؟
اینکه یک خودرو چقدر باید قدمت داشته باشد تا به‌عنوان خودرویی کلاسیک شناخته شود، در کشورهای مختلف، متفاوت و تابع استانداردهای ملی آن کشور است. این خودروها از بعد تاریخی ارزش بالایی دارند و جزیی از میراث فرهنگی کشور دارنده آن به حساب می‌آیند. میانگین عمر این خودروا، 25 سال است اما در کشورهای اروپایی به 30سال و در آمریکا به 15 سال نیز می‌رسد. البته زمان تولید یک خودرو و زمان توقف یک مدل نیز می‌تواند در تاریخی بودن آن نقش داشته باشد. در این زمینه نیز طبقه‌بندی‌های متفاوتی برای خودروهای قدیمی وجود دارد که باتوجه به مدل، نوع اتاق، ابعاد و شکل ظاهری است.
قیمت خودروهای کلاسیک به‌سال تولید، میزان استفاده و تمیزی خودرو بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال خودرویی که رنگ آن فابریک، بدون زدگی و تودوزی‌ آن نیز سالم باشد با ارزش است. معمولا خودرویی که قطعاتش اورجینال باشد، با مدلی که قطعات آن تعویض شده، متفاوت است. یکی از کارشناسان میراث فرهنگی به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «حدود 20 سال پیش ارزش خودروهای کلاسیک به اندازه‌ای پایین بود که مالکان، آنها را به‌گونه‌ای قیمت‌گذاری می‌کردند تا این خودروها از سر خود باز کنند. چون هزینه نگهداری و استفاده از آنها چندبرابر یک خودرو معمولی بود و چندان صرفه اقتصادی نداشت. با گذشت زمان، توجه به فرهنگ گذشته و با تمهیداتی که از سوی نهادهای مسئول در راستای ترویج فرهنگ صحیح نگهداری از این خودروها اتخاذ شد، قیمت‌ آنها به سرعت بالا رفت.» وی درباره علاقه‌مندان خودروهای کلاسیک افزود: «دوستداران این مدل‌ها کسانی هستند که با این خودروها خاطره‌بازی می‌کنند و به‌گذشته تعلق خاطر دارند. عده‌ای هم کلکسیونر هستند و معمولا یا برای خریدوفروش یا برای کرایه دادن به تالارهای عروسی و شبکه‌های تلویزیونی از این خودروها استفاده می‌کنند.»

پلاک تاریخی برای قدیمی‌ها
حدود 15سال پیش به دلیل حفظ محیط‌زیست موضوع پلاک تاریخی در انجمن خودروهای کلاسیک ایران مطرح شد اما عملا بی‌نتیجه ماند. طرح موردنظر نهایتا درشهریورماه سال 1395 با نام قانون حفظ و صیانت از خودروهای تاریخی و کلاسیک تصویب شد. مدیر حوزه اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی از آغاز شماره‌گذاری خودروهای کلاسیک با پلاک تاریخی خبر داد و گفت: «این خودروها برای دریافت پلاک باید حداقل 30سال قدمت داشته باشند. به همین منظور کارگروه تخصصی متشکل از کارشناسان پلیس راهور ناجا، کارشناسان شناسایی و صیانت از خودروهای نقلیه تاریخی و نمایندگان جهانگردی و اتومبیلرانی وظیفه شناسایی و ثبت آنها را برعهده دارند.» وی اضافه کرد: «از ابتدای سال تا پایان مهرماه حدود 72 دستگاه خودرو با قدمت بیش‌از 30سال فرآیند ثبت‌نام را انجام داده‌اند تا بررسی و پس از تایید برای آنها شناسنامه صادر شود.»

شماره‌گذاری خودروهای تاریخی
به‌منظور درخواست پلاک برای خودرو کلاسیک باید به کانون جهانگردی و ایرانگردی مراجعه و فرم‌های مربوطه را تکمیل کنید. سپس برای دریافت و ثبت پلاک به پلیس راهور ناجا معرفی می‌شوید. مدارک لازم برای دریافت پلاک عبارتند از؛ حضور مالک یا نماینده قانونی در مرکز شماره‌گذاری، ارائه اصل سند فروش کارخانه سازنده در صورت تولید داخل بودن (درخصوص وسائل نقلیه وارداتی به‌دلیل اخذ اسناد گمرکی در زمان شماره‌گذاری؛ ثبت مشخصات فنی وسیله‌نقلیه و احراز هویت مالک در سامانه شماره‌گذاری کافی است)، ارائه اصل سند مالکیت خودرو که قبلا توسط ناجا صادر شده است، ارائه مدرک احراز هویت (شناسنامه جدید و کارت ملی)، ارائه مدارک احراز محل سکونت مالک، ارائه برگ عدم خلافی، ارائه اصل برگ معاینه‌فنی معتبر متناسب با ضوابط فنی زمان تولید خودرو، ارائه اصل بیمه‌نامه شخص‌ثالث معتبر و ارائه اصل فرم تکمیل‌شده شناسایی مصادیق خودروهای تاریخی که به تایید کارشناسان عضو کارگروه مستقر در کانون جهانگردی رسیده باشد.

نگهداری دشوار
در کنار جذابیت‌های یک خودرو کلاسیک نگهداری آن مهم است. تعمیرات این خودروها معمولا به سختی انجام شود زیرا مشکل اصلی، قطعات یدکی این خودروهاست. زیرا قطعات خودروهای کلاسیک در ایران موجود نیستند و مالکان باید کشورهای مبدأ یعنی آلمان، آمریکا و فرانسه قطعه موردنیاز را سفارش بدهند که البته روندی زمان‌بر و پرهزینه است. گاهی اوقات تعمیرات و اورهال یک خودرو قدیمی 150 و شاید بیش‌از 200میلیون‌تومان هزینه دارد. البته تعمیرکارانی که تخصص لازم برای تعمیر خودروهای آنتیک و کلاسیک را داشته باشند نیز بسیار اندک هستند. به همین‌دلیل دستمزد آنها 3 تا 5 برابر خودروهای معمولی و حتی لوکس است. باید توجه داشته باشید ممکن است چنین خودرویی علاوه‌بر تعمیرات به بازسازی هم نیاز داشته باشد. بازسازی خودرو بسیار گران تمام می‌شود و استادکارها هم دستمزد زیادی می‌گیرند. در برخی موارد هزینه بازسازی یک خودرو کلاسیک بین 200 تا 500‌میلیون تومان برآورد می‌شود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    1 0
    ایران هم یه پیرمردی دارد پیکان .
    • رضا IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      0 0
      پیرمرد ما با پیرمرد ان ها اصلا قابل مقایسه نیست پیرمرد ان ها سرحال چابک است ولی پیرمرد ما با عصا راه میره و بی حال است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =