پژو 2008 با هاوال H2

در این شماره دو کراس‌اوور پژو 2008 و هاوال H2 را از نظر طراحی ظاهری و داخلی، مشخصات فنی، آپشن‌ها و امکانات، ایمنی و… مورد بررسی قرار دهد تا درنهایت ببینیم پژو 2008 گزینه بهتری است یا هاوال H2.

به گزارش «اخبار خودرو»،روزنامه «دنیای‌خودرو» قصد دارد در این شماره دو کراس‌اوور پژو 2008 و هاوال H2 را از نظر طراحی ظاهری و داخلی، مشخصات فنی، آپشن‌ها و امکانات، ایمنی و… مورد بررسی قرار دهد تا درنهایت ببینیم پژو 2008 گزینه بهتری است یا هاوال H2.

معرفی پژو 2008 و هاوال H2
یکی از خودروهایی که پس از برجام با سروصدای بسیار وارد بازار کشور شد، پژو 2008 بود. این خودرو نخستین کراس‌اوور پژو بود و در بازار جهانی و به‌خصوص بازار اروپا به‌عنوان یک خودرو موفق و پرطرفدار شناخته می‌شد. 2008 نخستین خودرو بازار در کلاس خود نبود و هنگامی وارد بازار شد که رقبای نسبتا زیادی هم داشت؛ از رنو کپچر هموطن گرفته تا سانگ‌یانگ تیوولی شرقی. اما ورود پژو 2008 تقریبا هم‌زمان بود با ورود یکی از پرادعاترین خودروهای چینی به‌بازار؛ یعنی هاوال H2 که توسط بهمن‌خودرو درکشور مونتاژ و عرضه می‌شد. بهمن‌خودرو با محصولات باکیفیتی همچون پاجرو و مزدا 3 شناخته می‌شود و به‌همین خاطر می‌شد حدس زد که خودرو چینی که این شرکت برای عرضه انتخاب کند حتما یک سر و گردن نیز از دیگر چینی‌های بازار بالاتر خواهد بود. عرضه هاوال H2 در بازار جهانی نیز تقریبا هم‌زمان با پژو 2008 بود و یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت تک‌دیفرانسیل به‌شمار می‌رود. این خودرو در بازارهای جهانی مانند اروپا و استرالیا نیز به‌فروش می‌رود و به‌همین دلیل مقایسه آن با پژو 2008 فرانسوی چندان بیراه نیست؛ به‎‌خصوص که این روزها این دو کراس‌اوور کوچک از نظر قیمتی نیز در یک محدوده قرار می‌گیرند.

مقایسه پژو 2008 و هاوال H2 از نظر طراحی
دربخش مقایسه پژو 2008 و هاوال H2 از نظر طراحی باید گفت که این دو خودرو شرقی و غربی از دو زبان طراحی کاملا متفاوت از یکدیگر برخوردار هستند. هاوال طراحی خیلی مدرنی ندارد و بسیاری از عناصری که در ظاهر این خودرو دیده می‌شود گویی به‌سال‌های پیش از 2010 تعلق دارد. جلوپنجره بزرگ کرومی، نوار LED روشنایی در روز درون چراغ‌ها و سقف مشکی‌رنگ از اصلی‌ترین نکات طراحی هاوال H2 هستند. هاوال H2 در بازار جهانی با دو نوع طراحی دراختیار خریداران قرار گرفت که با نام‌های Blue Label و Red Label شناخته می‌شود و نمای جلو آن‌ها کاملا با هم تفاوت دارد. نمونه‌های عرضه‌شده در ایران از نوع Red Label و مشابه با مدل بازار اروپا هستند و در نمای عقب سادگی هاوال بیشتر است. طراحی کلی هاوال H2 به‌گونه‌ای است که کمتر از دیگر رقبایش اسپرت دیده می‌شود و بیشتر می‌تواند نظر افرادی را که دنبال طرح‌های ساده‌ هستند به‌خود جلب کند. درون کابین هاوال H2 داستان کمی متفاوت است و شاهد طراحی قابل قبول و فراتر از متوسط درکنار کیفیت ساخت مناسب هستیم. کابین این خودرو از نظر کیفیت مواد به‌کاررفته بهتر از خیلی از چینی‌های موجود در بازار است و نسبت به‌خودروهای داخلی نیز در سطح بهتری قرار می‌گیرد. طراحی فرمان، داشبورد و پشت آمپرها خوب است و شاید تنها نکته منفی سطوح مشکی براق روی داشبورد هستند. این سطوح با این‌که زیبایی چشمگیری دارند، اما به‌شدت مستعد کثیف و لکه‌دار شدن هستند.
در سمت دیگر این مقایسه پژو 2008 قرار دارد. کراس‌اوور فرانسوی پژو 2008 طراحی کاملا جوان‌پسند و اسپرتی را ارائه می‌دهد و در بیرون خودرو نمای جلو بسیار خشن و اسپرت است که آن را باید مدیون طراحی چراغ‌ها و جلوپنجره دانست. جلوپنجره پژو 2008 گرافیک خاصی دارد و درمقایسه با هاوال H2 بسیار مدرن‌تر دیده می‌شود. درنمای جانبی نیز اصلی‌ترین نکته قابل توجه اختلاف سطح سقف در بخش جلو و عقب خودرو است؛ به‌طوری‌ که در بخش عقبی شاهد یک برآمدگی روی سقف هستیم. این طراحی که ما را به‌یاد نیسان رونیز می‌اندازد، نویدبخش فضای سر خوب برای سرنشینان عقب است. پژو سعی کرده با اضافه کردن مواردی همچون باربند، زه پلاستیکی مشکی دور گلگیرها و بخش پایینی سپرها به‌رنگ مشکی تا حدودی ظاهر آفرودی نیز برای 2008 ایجاد کند. دربخش عقبی نیز پژو 2008 از طراحی زیبا و جوان‌پسندی بهره می‌برد و چراغ‌های عقب این خودرو در شب با سه‌خط درون خود منظره زیبایی را ایجاد می‌کنند. پژو درون کابین نیز همین خاص بودن نمای بیرون را ادامه داده است. داشبورد و کنسول از حجم‌های اغراق‌شده تشکیل شده‌اند و غربیلک‌فرمان کوچک این خودرو نیز مانند دیگر محصولات روز پژو است. در این میان یک نکته درباره طراحی غیرمعمول که مخصوص خودروهای اخیر پژو است در 2008 نیز دیده می‌شود و آن جای‌گیری پشت آمپرها در بالای غربیلک‌فرمان است. این طراحی گرچه در نگاه نخست غیرعادی دیده می‌شود، اما هنگام رانندگی متوجه خواهید شد که فرق چندانی ندارد و اتفاقا راننده دید خوبی هم به‌نشان‌دهنده‌ها دارد.

مقایسه پژو 2008 و هاوال H2 از نظر مشخصات فنی
زیر کاپوت پژو 2008 یک پیشرانه مدرن 1.6 لیتری چهارسیلندر توربو دیده می‌شود که با همکاری ب‌ام‌و تولید شده‌ است. این پیشرانه که در دیگر محصولات گروه پژو سیتروئن مانند خودروهای دی‌اس نیز به‌کار رفته است، می‌تواند 164 اسب‌بخار قدرت و 240 نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. این مشخصات پژو 2008 را تبدیل به‌قوی‌ترین خودرو کلاس خود پس از نیسان جوک توربو کرده‌ است.
هاوال H2 نیز از یک موتور چهارسیلندر توربو استفاده می‌کند؛ اما 100 سی‌سی حجم موتور کمتر این خودرو درمقایسه با پژو 2008 سبب شده است قدرت و گشتاور پایین‌تری به‌میزان 141 اسب‌بخار و 202 نیوتون‌متر داشته باشد. البته هاوال نیز در بین رقبا خودرویی قدرتمند است و رقبای دیگری نظیر رنو و سانگ‌یانگ قدرت خروجی کمتری از هاوال دارند.
هر دو خودرو از گیربکس‌های شش‌دنده خودکار برای انتقال نیرو استفاده می‌کنند و هیچ‌یک از دو خودرو به‌سیستم چهارچرخ‌محرک مجهز نیستند و به‌همین دلیل نمی‌توان روی توانایی‌های خارج جاده‌ای آن‌ها حساب باز کرد. با این وجود هر دو خودرو دارای حالت رانندگی برفی نیز هستند.

مقایسه آپشن و امکانات رفاهی
گرچه پژو 2008 در بخش فنی پیروز میدان است، اما درمورد امکانات و آپشن‌ها ورق به‌نفع هاوال چینی برمی‌گردد. چون با مواردی همچون اتوهلد، سانروف و ترمز پارک برقی، نورپردازی داخلی، سیستم نویگیشن، آینه‌وسط الکتروکرومیک، صندلی برقی راننده و گرمکن صندلی‌های جلو، کاملا برتری خود را به‌رخ 2008 می‌کشد. پژو 2008 خودرویی بسیار کم‌آپشن است؛ به‌طوری ‌که از یک سانروف ساده نیز در آن خبری نیست. حتی روکش صندلی‌ها نیز در این خودرو پارچه‌ای هستند و تنظیم آن‌ها دستی است که این موارد برای خودرویی با این قیمت چندان جالب نیستند. متاسفانه این کمبود امکانات بسیاری از مشتریان پژو 2008 را به‌سمت رقبای دیگر هدایت می‌کند.

مقایسه ایمنی پژو 2008 و هاوال H2
هاوال H2 جزو معدودخودروهای ساخت چین است که نتایج تست تصادف آن را در موسسات معتبر می‌توانید دنبال کنید. این خودرو درسال 2015 توسط موسسه ANCAP استرالیا مورد بررسی قرار گرفته و موفق به‌دریافت پنج ستاره ایمنی شده ‌است. بنابراین می‌توان هاوال H2 را از نظر ایمنی برتر از همه خودروهای داخلی و هم برتر از بسیاری از رقبای چینی‌اش دانست. پژو 2008 نیز درسال 2013 در Euro NCAP تست تصادف موفقیت‌آمیز خود را با دریافت پنج ستاره ایمنی پشت سر گذاشته است. درزمینه امکانات ایمنی گرچه هر دو خودرو فاقد تجهیزات فعال هستند، اما مواردی مانند شش عدد ایربگ و سیستم کنترل پایداری در هر دو به‌چشم می‌خورد.

تحلیل شرایط بازار: پژو 2008 بخریم یا هاوال H2؟
وضعیت بازار هیچ‌یک از دو خودرو ایده‌آل نیست. هاوال با این‌که یک برند چینی معتبر است و کیفیت ساخت خوبی دارد، اما عرضه آن متوقف شده و از سویی قیمت هاوال H2 نیز سبب شده است با خیل انبوهی از رقبای مطرح دست‌وپنجه نرم کند. همچنین تقریبا هیچ خودرو چینی در بازار فروش نمی‌تواند روی برند خود حساب کند و با این حال این مساله چیزی از شایستگی هاوال H2 به‌عنوان یک کراس‌اوور کارآمد و ارزشمند کم نمی‌کند. باید گفت که هاوال بیشتر خودرویی برای استفاده و مصرف کردن است تا سرمایه‌گذاری. پژو 2008 خودرویی مدرن و توانا از یک برند اروپایی معروف و با سابقه در بازار کشور است؛ با این وجود ایران‌خودرو به‌استثنای ویتارا، سابقه چندان جالبی درمورد خودروهای وارداتی‌اش ندارد و همین مساله بازار 2008 را تحت‌تاثیر قرار داده است. 2008 نیز در زمانی محدود وارد بازار شد و همین موضوع نیز خیلی از خریداران را درمورد خرید این مدل دچار تردید می‌کند.

جمع‌بندی
در انتها باید گفت به‌طور کلی هر دو خودرو سواری نزدیک به‌هم را ارائه می‌کنند؛ اما پژو با توجه به‌شتاب بالاتر و کیفیت ساخت بهتر می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای رانندگی باشد. درعوض هاوال نیز با کابین بزرگ‌تر و امکانات بیشتر خود ارزش بهای پرداختی بالایش را دارد. انتظار راحتی و سواری عالی از این کلاس خودرویی تا حد زیادی غیرمنطقی است؛ اما این کراس‌اوورهای شهری گزینه‌های خوبی برای تردد در شهر آن هم در بدنه یک شاسی‌بلند و با ظاهر جذاب هستند. در این بین پژو با موتور قدرتمند خود می‌تواند شما را در سبقت‌گیری‌ها و اتوبان نیز سربلند کند و درعوض هاوال نیز خودرویی کاربردی و مجهز است که امکاناتی فراتر از یک خودرو عادی دارد. انتخاب بین پژو 2008 و هاوال H2 کاری دشوار است و این بیشتر به‌انتظارات و استفاده شما از خودرو بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ب.ا IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    2 0
    بسمه تعالی قیاس بستنی (2008) با گوه (HAVAL H2) برابر است لعنتی؟
  • سعید IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    پژو 2008 فقط

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =