درپاسخ به‌سوال نخست شما باید گفت خودرو شما دارای موتور چهارسیلندر خطی به‌حجم دقیق 1503 سی‌سی است که از تکنولوژی قدیمی بهره می‌گیرد و با توجه به‌این‌که پیشرانه خودرو شما دارای موتور هشت‌سوپاپ است و با درنظر گرفتن آنچه شرکت سازنده توصیه می‌کند، باید از روغن‌موتور 20W50 درآن استفاده کرد. 

خودرو تیبا 2 دارم و با مراجعه به‌آپاراتی تکنسین مربوطه اعلام کرد که از روغن‌موتور 10W40 برای آن استفاده کنم؛ زیرا کارکرد موتور را بهبود می‌بخشد. اما تنها پس از گذشت سه‌روز و طی کردن مسافتی حدود 620 کیلومتر، صدای بسیار عجیبی از بخش بالای موتور خودرویم پس از روشن شدن آن به‌گوش می‌رسد. از طرفی باتوجه به این‌که فن خودرویم سالم است، اما آمپر آب به‌حدی بالا می‌آید که مجبور می‌شوم آن را خاموش کنم. از سوی دیگر تکنسین مربوطه گفت برای قدرت بیشتر موتور، از انژکتورهای موتور و سیستم ترمز ریو استفاده کنم. آیا تعویض این قطعات صحیح است و درکل دلیل موارد مذکور چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،درپاسخ به‌سوال نخست شما باید گفت خودرو شما دارای موتور چهارسیلندر خطی به‌حجم دقیق 1503 سی‌سی است که از تکنولوژی قدیمی بهره می‌گیرد و با توجه به‌این‌که پیشرانه خودرو شما دارای موتور هشت‌سوپاپ است و با درنظر گرفتن آنچه شرکت سازنده توصیه می‌کند، باید از روغن‌موتور 20W50 درآن استفاده کرد.
این درحالی است که به‌رغم آن‌که نشریات و سایت‌های خودرویی پیشنهاد می‌کنند از روغن‌موتور 10W40 درخودرو استفاده شود، اما باید به‌این مساله توجه داشت که این روغن فاصله یا گپ میان قطعات را به‌خوبی پر نمی‌کند و این مساله منجربه ایجاد صدا در بخش فوقانی موتور و درنهایت وارد آمدن آسیب جدی به‌یاتاقان‌های موتور می‌شود.
براین اساس همواره توصیه می‌شود با توجه به‌نزدیک شدن به‌فصل گرم سال و انرژی بیشتر مولکول‌های هوا و دبی سیال، باید از روغن‌موتور 20W50 با شاخص SL استفاده کرد تا روغن مورد نظر سوپاپ‌های موتور و بادامک‌ها و میل‌بادامک تامین شود.
اما افزایش دمای موتور و عدم کنترل آن توسط سیستم خنک‌کننده موتور، تنها به‌دلیل عدم‌کارکرد صحیح متعلقات سیستم خنک‌کننده موتور و همچنین خرابی آن‌هاست و اگر ترموستات موتور معیوب باشد، در دمای مشخص این قطعه مکانیکی به‌اصطلاح باز نمی‌شود و منجربه‌افزایش دمای کاری موتور می‌شود.
بنابراین یکی از دلایل بارز خرابی ترموستات، بالا رفتن دمای موتور است. براین اساس باید این قطعه مکانیکی تعویض شود.
اما درنظر داشته باشید که افزایش دمای کاری موتور، تنها به‌خرابی ترموستات مربوط نیست؛ بلکه اگر یونیت فن و همچنین سنسور دمای آب معیوب باشد نیز این مشکل را ایجاد می‌کند. بنابراین نیاز است که سیستم خنک‌کننده موتور بررسی و درصـــورت نیاز قطعات مربوط به‌آن تعویض شود.
اما درنظر داشته باشید که این افزایش دمای کاری موتور به‌استفاده نامناسب روغن‌موتور نیز مربوط می‌شود؛ زیرا روغن‌موتور مهم‌ترین سیال در روند روانکاری و خنک کردن موتور است. اما درپاسخ به‌بخش آخر سوال شما باید گفت با وجود آن‌که کیا ریو مونتاژ از حجم موتور یکسان با تیبا بهره می‌برد و به‌نوعی موتور تیبا الگوبرداری‌شده از کیا ریو است، اما قطعات الکترونیکی این دو پیشرانه با یکدیگر متفاوت هستند.
همچنین نوع پالس یا موج فرستاده‌شده از سوی ECU تیبا با ریو متفاوت بوده و عملکرد موتور را درجهت منفی تغییر می‌دهد. همچنین ابعاد دیسک ترمز و لنت‌ترمز متناسب با وزن خودرو طراحی شده و هرگونه تغییرات غیراصولی منجر به‌کاهش ایمنی خودرو و درنهایت وارد آمدن آسیب به‌سرنشینان آن می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

آخرین اخبار