آسفالت بزرگراه‌های تهران

چند روز قبل رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نسبت‌به توزیع آسفالت بی‌کیفیت در معابر فرعی تهران انتقاد کرد. اما شهرداری برای سال جدید برای بهبود این وضعیت چه طرح‌هایی را در دست اقدام دارد؟

بررسی دقیق وضعیت آسفالت شریان‌های اصلی پایتخت

اوایل فروردین‌ماه، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اسکن آسفالت معابر تهران توسط سامانه PMS گفت: در ایام نوروز، کیفیت آسفالت معابر اصلی پایتخت به صورت مکانیزه پایش شد.

هادی حق‌بین، درباره بهسازی روکش آسفالت معابر پایتخت نیز توضیح داد: با وجود عقب‌ماندگی‌های قابل‌توجه در تولید و اجرای آسفالت معابر پایتخت در سال‌های گذشته، سیر صعودی اجرای آسفالت‌ معابر در دوره ششم مدیریت شهری مشهود است؛ به‌گونه‌ای که در سال ۱۴۰۲ از مرز یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن عبور کردیم که این عدد نشان از رشد صد درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ و قریب به ۳برابری نسبت به سال ۱۴۰۰ داشت.

حق‌بین درباره سازوکار تعیین اولویت اجرای آسفالت در تهران نیز گفت: به موازات بررسی گزارش‌های مردمی ثبت‌شده در سامانه ۱۳۷پلاس و ارزیابی‌های نواحی و مناطق ۲۲گانه از کیفیت آسفالت معابر، بررسی ویژه‌ای درباره روکش آسفالت معابر اصلی پایتخت ازجمله بزرگراه‌ها صورت می‌گیرد.

بر همین اساس، از روزهای پایانی اسفندماه ۱۴۰۲، وضعیت روسازی معابر اصلی پایتخت به صورت مکانیزه در حال پایش است. او با اشاره به فعالیت خودرو اسکنر سطح جاده (PMS) در ایام نوروز افزود: تاکنون وضعیت آسفالت بزرگراه‌هایی نظیر شهید همت، زین‌الدین و چمران و نیز بزرگراه‌های آزادگان، مدرس و صیادشیرازی به طول ۱۶۳۵ کیلومتر- خط، مورد ارزیابی قرار گرفته و خروجی این ارزیابی‌ها، با توجه به منابع در دسترس برای بهسازی روکش آسفالت بزرگراه‌ها، ملاک تخصیص بهینه منابع خواهد بود.

حق‌بین همچنین افزود: برای بررسی دقیق وضعیت آسفالت شریان‌های اصلی پایتخت، هر یک از خطوط بزرگراه‌ها به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و به این ترتیب، بیش‌از ۳۶۵۰ کیلومتر- خط پیمایش نیاز است که گزارش آن به صورت روزانه تدوین و ارسال می‌شود.

توزیع یک‌ونیم میلیون تن آسفالت در تهران

چند روز پیش، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران نیز از توزیع یک و نیم میلیون تن آسفالت در سطح معابر پایتخت در سال‌جاری خبر داد و گفت: یک‌سوم آسفالت تولید شده را صرف بهسازی مسیرهای بزرگراهی می‌کنیم.

مهدی صداقتی در مورد وضعیت آسفالت‌ریزی در معابر در سال جدید با تاکید بر اینکه در سال جدید،‌ مشابه سال گذشته هدف‌گذاری ما توزیع یک‌ونیم میلیون تن آسفالت است، ادامه داد: عملا در موضوع آسفالت قصد داریم رکورد یک و نیم میلیون را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت سازمان مهندسی شهرداری تهران در تولید آسفالت بیش‌از این یک و نیم‌میلیون تن است، اما به جهت حفظ تولید، برنامه سال جدید نیز توزیع یک‌ونیم میلیون تن آسفالت است، ادامه داد: هر ماه گزارش تولید و توزیع آسفالت‌ریزی در تهران به مردم داده می‌شود تا در جریان روند تولید آسفالت در تهران باشند.

صداقتی با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌ها یک‌سوم آسفالت تولیدشده را صرف بهسازی مسیرهای بزرگراهی می‌کنیم، افزود: بر این اساس، دوسوم حجم تولید آسفالت نیز در معابر داخل شهر استفاده می‌شود. این الگو سال گذشته نیز رعایت شد و در سال‌جاری هم در نظر داریم با نگاه ویژه‌تری به معابر بزرگراهی، تولید آسفالت داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران تاکید کرد: ۱۲ تیم بزرگراهی در سطح شهر تهران در سازمان مهندسی به همراه ۴ تیم بزرگراهی در مناطق برای آسفالت مشغول می‌شوند. البته بررسی و مطالعه وضعیت و ترمیم آسفالت بزرگراه‌ها اجرا و با پلیس هماهنگی لازم انجام شده است تا این ۱۶ تیم کار خود را در سال‌جاری با قدرت ادامه دهند تا به اهداف برسیم.

اجرای طرح «وارم‌میکس آسفالت» در تهران

چندی پیش معاون محیط‌زیست، زیرساخت و نوآوری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز با بیان اینکه در حوزه زیرساخت‌های شهر به صورت هوشمندانه اقدامات و واکاوی خوبی در بخش PMS صورت گرفته است، اظهار کرد: در این راستا، در مورد نوعی از آسفالت با عنوان وارم‌میکس آسفالت، مطالعاتی انجام شده است؛ آسفالتی که درحال‌حاضر در سطح شهر با تناژ بالا توزیع می‌شود هات‌میکس آسفالت و برمبنای دمایی است که در آن تولید می‌شود و هرچقدر این دما کمتر باشد، هدررفت حرارتی و آلودگی زیست‌محیطی کمتری را به دنبال خواهد داشت.

علیرضا نوری با اعلام اینکه در وارم‌میکس آسفالت، شرایط به‌گونه‌ای است که اگر افت حرارتی تا لحظه پخش کمتر باشد، آسفالت باکیفیت‌تری ارائه می‌دهد و این نوع آسفالت در دنیا مورد استفاده است، یادآور شد: در تهران کمتر از این نوع آسفالت استفاده می‌شود چراکه به فرآیند خاصی و افزودنی‌های خاصی نیاز دارد و به دنبال این هستیم که در شهرداری تهران با نظامات موجود و کارخانه‌های فعلی بتوانیم این آسفالت را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه ما به سرعت طرح را آغاز کردیم، گفت: پروپوزال این طرح تهیه و برای اعلام نظر به بهره‌برداران ارائه شده و قراردادها در حال پیگیری برای انعقاد است؛ پیش‌بینی می‌کنیم تا ۶ ماه آینده برنامه، عملیاتی و، وارم‌میکس آسفالت در سطح شهر توزیع شود.

معاون محیط‌زیست، زیرساخت و نوآوری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران یادآور شد: بحث در این طرح نوع مخلوط، روش تولید و دمای کمتر در تولید آسفالت است؛ درحال‌حاضر آسفالت تولیدی و توزیعی در تهران کیفیت بالایی دارد اما آنچه باید به آن توجه داشته باشیم، ظرفیت تولید و قیمت سرسام‌آور قیر است که نگهداشت معابر را در کشور با چالش مواجه کرده که می‌توان با دانش موجود، مشکلات را برطرف کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =