کد خبر: 249312
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
امیرحسن کاکایی

واردات خودروهای برقی و فروش آن در سامانه یکپارچه انجام شده است. با وجود اینکه حرکت به سمت خودروهای برقی بسیار مهم و از الزامات این روزهای کشور است اما زیرساختی برای استفاده از این خودروها فراهم نشده است. برخی معتقد هستند این خودروها در ایران خریداری نخواهند داشت. در همین زمینه امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو به بیان نظرات خود پرداخت.

استقبال از خودروهای برقی چگونه خواهد بود؟

به نظر من خودرو برقی در ایران خریدار ندارد زیرا استفاده از خودرو برقی اقتصادی نیست. تنها ممکن است با امکاناتی که برای خریداران در نظر گرفتند افراد پولدار یا سرمایه‌گذار این خودروها را خریداری کنند که آنها هم مسلما اشتباه می‌کنند.

چرا این خودروها را در سامانه عرضه می‌کنند؟

سوال این است که اگر واقعا قیمت برقی‌ها آزاد شده پس ایجاد سامانهای برای فروش این خودروها به چه علت است؟ هر کالایی که برای فروش در سامانه وارد ‌شود به دلیل کمبودهای ظاهری که ایجاد می‌شود چالش‌هایی را در بازار آن کالا به‌وجود می‌آورد.
درحال‌حاضر باتوجه به اتفاقاتی که در دنیا برای خودروهای برقی و کاهش فروش آنها رخ داده است، به نظر می‌رسد جریان خودروهای برقی در ایران را نیز تحت‌شعاع قرار خواهد داد.

به نظر شما خودرو برقی برای ایران مناسب نیست؟

کسی نمی‌تواند بگوید خودرو برقی چیز بدی است، اما قطعا تناسبی با وضعیت حمل‌ونقل، آلودگی‌ها و شرایط اقتصادی و فرهنگی کشور ما ندارد و برای این اقتصاد لوکس محسوب می‌شود زیرا عموم مردم نمی‌توانند آن را خریداری کنند. اگرچه با اخذ تصمیماتی همچون کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبرید، دولت مصمم به توسعه برقی‌سازی است اما مشتریان همچنان نگران آینده این خودروها و نحوه تامین برق مصرفی هستند و معتقدند در شرایطی که دولت برای تامین برق صنعت و حتی خانگی با چالش جدی روبه‌رو است، با افزایش این خودروها چگونه می‌تواند برق مصرفی آن‌ها را نیز تامین کند

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مال باختگان پژو پارس IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    0 0
    مردم دیگه به دولت اعتماد ندارن چه بلایی سر پارس زمستان۱۴۰۲ آوردین خجالت بکشین
  • جعفر IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    0 0
    یک فکری برای قیمتها و رانت خودرو بکنید با این قیمتها عموم جامعه نمیتونن ماشین صفر بخرن ماشینهای داخلی هم برامون آرزو شده بقیه که هیچ... همه الان افتادیم دنبال ماشینهای کهنه ارزون... لطفا از تو کوچه علی چپ بیاین بیرون خیلی دیر شده دیگه
  • یک شهروند IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    0 0
    این چه نظر کارشناسی هست ؟ وقتی 140 هزار نفر برای خرید خودروی برقی ثبت نام کردند یعنی به ازای هر 14 نفر فقط 1 نفر موفق به خرید می شود ، اینکه این شخص اظهار می کنند خریداری نیست عجیبه ؟!!! البته برای فرهنگ سازی و ایجاد زیر ساخت خودرو های برقی باید از یک زمانی شروع کرد . آینده خودروسازی همینه ، خودروهای بدون آلاینده و برقی یا خودروهایی که از سوختهای پاک استفاده خواهند کرد. البته انتظار می رفت که خودرو بیشتر وارد شود . 140 هزار نفر در برابر 10 هزار خودرو که منصفانه نیست ، باز هم برای ثبت نام لاتاری تشکیل شده است و باز هم بازار سیاه راه خواهد افتاد و افرادی که برنده خواهند شد خودروی خود را با حاشیه سود بالا خواهند فروخت .... ای کاش حداقل نرخ ارز ثابت می ماند تا افرادی هم که خواهان خرید خودروی برقی هستند در آینده نزدیک بتوانند خودروی خود را بخرند. ای کاش قیمت گذاری خودروهای برقی هم بر عهده شورای رقابت یا سازمان حمایت باقی می ماند تا شاید جلوی سودجویی و افزایش قیمت افسار گسیخته تا حدودی کنترل شود. امیدوارم بزودی تعداد زیادی خودرو وارد کشور شود تا قیمت ها کمی تعدیل شود و متقاضیان بتوانند خودرو را با قیمت مناسب تری خریداری کنند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =