کد خبر: 249400
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱

برای رفع صداها و نویزهای اتاق خودرو چند مرحله وجود دارد که بایستی فردی که به صداگیری خودرو می پردازد، توانایی و مهارت لازم در این زمینه را داشته باشد.مراحل صداگیری ماشین شامل

صداگیری خودرو چیست و چه راهکاری برای کاهش صدای اتاق وجود دارد ؟ آیا به صدا افتادن قطعات اتاق خودرو امری طبیعی است یا نشانه ای از یک خرابی بزرگتر ؟

اگر شما در حال خواندن این مطلب هستید بی شک با مشکل بزرگ صداها و نویزهای اضافی اتاق خودرو مواجه شدید و به احتمال زیاد از جمله افرادی هستید که جهت رفع صداهای اضافی اتاق خودرو صدای رادیو یا موسیقی را در خودرو زیاد می کنید تا کمتر این صداهای اضافی به گوشتان برسد. منظور از صداهای اضافه اتاق خودرو ، صداهایی شبیه بهم خوردن قطعات ، تق تق ، قیژ قیژ یا حتی لرزش و امثال اینها است.

شاید تا 10 سال پیش راه حلی برای حل این مشکل وجود نداشت، اما خوشبختانه مراکز تخصصی صداگیری خودرو که تمام تمرکزشان جهت برطرف کردن صداهای اتاق خودرو بود، به وجود آمد و باعث شد که راه حلی برای این مسئله وجود داشته باشد. یکی از این مراکز که می شود به عنوان اولین و تخصصی ترین مرکز رفع صدا و لرزش خودرو معرفی کرد ، تعمیرگاه صداگیری خودرو کاراک است. با مراجعه به سایت و سایر شبکه های اجتماعی این مرکز می توانید نمونه کارهای صداگیری خودرو این مرکز را مشاهده نمایید و پی به تخصص و مهارت بالای آن ببرید.

رفع لرزش و صداهای مزاحم اتاق خودرو | صداگیری خودرو

کاراک اسم شناخته شده ای در زمینه رفع صداهای مزاحم اتاق خودرو است اما لازم است بدانید این مرکز یک مجموعه تیونینگ خودرو می باشد که خدمات خودرویی زیادی را انجام می دهد از جمله ریمپ ایسیو.

البته که شاید در برخی موارد برای صداگیری ماشین نیازی به تعمیرکار نداشته باشید و خودتان بتوانید اینکار را انجام دهید. اما با توجه به سیمکشی و سیستم متفاوتی که در خودروهای مختلف وجود دارد ، پیشنهاد ما اینست که حتما کار را به کاردان بسپارید و از تراشیدن هزینه های بیشتر برای خود و دردسر بزرگتر پرهیز نمایید.

دلایل شایع به صدا افتادن اتاق خودرو چیست ؟

قبل از اینکه بخواهیم دلایل به صدا افتادن اتاق خودرو را شرح دهیم باید به این سوال پاسخ دهیم که اتاق خودرو شامل چه قسمت هایی می شود ؟ منظور از اتاق خودرو در حوزه صداگیری خودرو ، چهار درب ، شش ستون ، سقف و سانروف ، داشبورد ( که خود شامل قسمت های متعددی می شود مثل فرمان ، مانیتور یا رادیو ، صفحه کیلومتر ، کنسول میانی و ... ) ، طاقچه و صندوق عقب می شود. البته که به صدا افتادن شیشه و صندلی خودرو هم بسیار شایع است اما برای برطرف کردن و تعمیرات آن باید به شیشه ساز و تعمیرکار صندلی خودرو مراجعه نمایید.

از دلایل شایعی که باعث به صدا افتادن خودرو اتاق خودرو می شود :

  • عبور از دست اندازها با سرعت زیاد

  • تغییرات دمای هوا (سرد و گرم شدن هوا )

  • فرسودگی قطعات

  • شکسته شدن خارها و پیچ

صداهای خودرو را بیشتر بشناسیم :

صداهای خودرو به صورت کلی به سه دسته تقسیم می شوند که شامل بهم خوردن قطعات پلاستیکی ( قژ قژ ، ویبره )، بهم خوردن قطعات پلاستیکی و فلزی و بهم خوردن قطعات فلزی ( تق تق ) می باشند.

کدام قسمت اتاق خودرو بیشتر به صدا می افتد ؟

می توان گفت داشبورد و رودری خودروها ( خارجی و داخلی ) زودتر از قسمت های دیگر خودرو به صدا می افتد و این مسئله می تواند به استهلاک بالای این قسمت از اتاق خودرو مرتبط باشد. داشبورد خودرو از قطعات زیادی تشکیل شده است و همین امر می تواند در به صدا درآمدن این قسمت از خودرو موثر باشد. در صداگیری داشبورد خودرو انواع صداهای مزاحم و لرزش های اضافی در بخشهای مختلف داشبورد برطرف می شود.

صداگیری درب خودرو هم شامل باز کردن رودری و موتور شیشه بالابر و ... و استفاده از عایق صدا در داخل درب و سپس بستن رودری و خارها می باشد که با این کار انواع صداهای تق تق و جیر جیر برطرف می شود.

رفع لرزش و صداهای مزاحم اتاق خودرو | صداگیری خودرو

صداگیری خودرو چگونه انجام می شود ؟

برای رفع صداها و نویزهای اتاق خودرو چند مرحله وجود دارد که بایستی فردی که به رفع صدای مزاحم اتاق خودرو می پردازد، توانایی و مهارت لازم در این زمینه را داشته باشد. مراحل صداگیری خودرو شامل :

  1. کارشناسی و تشخیص محل صدا

می توان از این مرحله به عنوان یکی از مهمترین مراحل رفع نویز و صداهای اضافی اتاق خودرو یاد برد. در واقع اگر نتوانیم تشخیص دهیم که صدا از کدام قسمت اتاق خودرو به گوش می رسد یا حتی تشخیص اشتباه دهیم ، باعث می شود صداگیری خودرو به درستی انجام نشود و بعد از هزینه و زمانی که گذاشتیم مجدد همان صداها را بشنویم. مراجعه به یک مرکز صداگیری خودرو کاربلد باعث می شود که محل دقیق صدا شناسایی و رفع صدای مزاحم به درستی انجام شود.

  1. باز و بست قطعات خودرو

دومین مرحله مهم از صداگیری خودرو ، مهارت و توانایی در باز و بست قطعات خودرو است. فردی که به رفع نویزهای اضافی خودرو می پردازد باید از نقشه سیم کشی اتاق خودرو و قرار گرفتن پیچ ها و خارهای داخل اتاق خودرو سر در بیاورد و به نوعی برق کار خودرو نیز باشد. چرا که کوچکترین اشتباهی حین باز و بست قطعات اتاق خودرو باعث دردسر و هزینه های زیادی می شود. مخصوصا در خودروهای خارجی که قطعات آن ها به سختی پیدا می شود ، باید دقت لازم به کار برد. کاراک از جمله مراکز صداگیری خودرو است که متخصصین رفع صدای مزاحم خودرو همگی برق کار و با تجربه هستند و با خیال راحتی می توان خودرو را جهت صداگیری به آنجا برد.

  1. استفاده از ابزار و متریال مناسب جهت صداگیری خودرو

مرحله بعدی باز هم به تجربه و تخصص فردی که صداگیری را انجام می دهد بستگی دارد و باید مهارت لازم جهت استفاده از ابزار و متریال را داشته باشد. یعنی بتواند تشخیص دهد که برای صداگیری سانروف یا صداگیری قسمت های مختلف داشبورد از چه متریالی باید استفاده کند. در بیشتر مواقع نیازی به استفاده از متریال نیست وتنها با عوض کردن یک پیچ یا خار شکسته می توان به رفع صدای مزاحم خودرو پرداخت.

در نهایت توصیه ما به شما اینست که جهت صداگیری اتاق خودرو حتما به مراکز معتبر مراجعه کنید و از اینکه خودتان دست به کار شوید و نسبت به باز و بست قطعات اتاق خودرو اقدام کنید ، پرهیز نمایید. خودروهای امروزی با توجه به سیستم ها و آپشن هایی که دارا می باشند از سیم کشی و برق خودرو پیچیده ای برخوردار هستند و در صورتی که فردی که صداگیری را انجام می دهد، تجربه و مهارت لازم را نداشته باشد باعث وارد شدن صدمه به خودرو می شود.

رفع لرزش و صداهای مزاحم اتاق خودرو | صداگیری خودرو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =