کد خبر: 249429
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸
امیرحسن کاکایی

امیرحسن کاکایی*

تولید خودرو نیاز به تامین نقدینگی ارزی و ریالی دارد. متاسفانه در سال‌های اخیر تولید خودرو نتیجه‌ای جز افزایش زیان برای خودروسازان به همراه نداشته است. با افزایش تولید، میزان زیان خودروسازان رشد پیدا می‌کند، در نتیجه توانایی آن‌ها در تامین نقدینگی و اعتبار برای ادامه تولید کاسته می‌شود.

بسیاری از مسئولان به‌جای مواجهه با مسائل و کاستی‌ها، واقعیت‌ها و مشکلات در صنعت خودرو را کتمان می‌کنند. اینکه چرا وزیر قبلی صمت نتوانست وعده جهش تولید خودرو را عملی کند، کسی بررسی نمی‌کند، همه صرفا می‌گویند وزیر اشتباه کرد و سیاست‌هایی مثل قیمت‌گذاری دستوری موجب عدم تحقق برنامه‌های تولید شد، اما به واقعیت‌های صنعت خودرو نمی‌پردازند و از روش‌های علمی برای اصلاح کارها استفاده نمی شود.

در چندسال گذشته میزان زیان‌دهی خودروسازان با شیب ملایمی افزایش یافته با این حال سیاستگزاران صنعتی نسبت‌به این موضوع بی‌توجهی می‌کنند به طوری که اکنون وضعیت این شرکت‌ها به‌گونه‌ای رقم خورده که نه‌تنها زیان آن‌ها چندبرابر شده بلکه دیگر اعتباری هم برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها ندارند.

نقدینگی در صنعت خودرو حکم جریان خون را دارد در حالی که امروز خودروسازان نه اعتبار دارند و نه نقدینگی ریالی و نه حتی ارزی. هم اکنون با وجود گذشت بیش‌از ۲ماه از سال هنوز تکلیف تخصیص ارز خودروسازان و قطعه‌سازان مشخص نشده است مساله مهمی که خود به خود روند تولید را به تعویق می اندازد.

متاسفانه شاهد افزایش موانع تولید برای خودروسازان و قطعه‌سازان هستیم. درحال‌حاضر چندین مانع برای افزایش تولید خودرو وجود دارد اولی موضوع تخصیص ارز و میزان آن است که فعلا قفل است و دوم موضوع نقدینگی است که باتوجه به حجم بدهی خودروسازان به بانک‌ها و موضوع ماده۱۴۱، مشخص نیست از کجا قرار است مشکل نقدینگی شرکت‌ها برای ادامه تولید رفع شود.

وجود تورم حدود ۴۰درصدی در یک‌سال گذشته حائزاهمیت است. باتوجه به این میزان تورم، نقدینگی مورد نیاز امسال شرکت‌ها هم طبعا باید حدود ۴۰درصد افزایش یابد.

چالش بعدی خودروسازان در مسیر تحقق برنامه تولید امسال موضوع تامین برق و گاز واحدهای تولیدی و قطعه‌سازی است. تامین برق و گاز بخش‌های تولیدی چالش بسیار مهم و جدی است که باید برای دستیابی به برنامه تولید این مانع نیز به نحوی حل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =