مخدوش

«طرح ۱۰» پلیس راهور درباره انضباط بخشی و تردد ایمن موتورسیکلت‌هاست از ۱۸دی‌ماه سال گذشته آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد.

پلیس می‌گوید برخورد با موتورسواران متخلف ازجمله درخواست‌های مردم از پلیس بوده است. همچنین آمارها نشان می‌دهند میزان تصادفات موتورسیکلت‌ها بسیار بالا بوده، به همین دلیل پلیس مجبور به اجرای این طرح برای حفظ جان افراد است.

توقیف ۲ هزار موتورسیکلت با کفی در سال جاری!

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از اجرای موفقیت‌آمیز طرح۱۰ برای ساماندهی موتورسیکلت سواران در پایتخت خبر داد و گفت: از زمان اجرای این طرح در زمستان سال گذشته، تاکنون بیش از ۹۰۰هزار موتورسیکلت متخلف شناسایی و اعمال قانون شدند.

سرهنگ فیروز کشیر در پاسخ به این پرسش که با چه تخلفاتی در این طرح برخورد می‌شود؛ گفت:‌ در این طرح به تخلفات موتورسیکلت‌سواران اعم‌از نداشتن کلاه ایمنی، تردد در خطوط ویژه، تردد خلاف جهت و حمل بار غیرمتعارف برخورد می‌شود.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره آمارها ادامه داد: در سه‌ماهه پایانی سال گذشته و در واقع زمان شروع این طرح، بیش‌از ۴۴۱ هزار فقره اعمال قانون نسبت‌به موتورسیکلت‌ها انجام شده است.همچنین در سه‌ماهه ابتدایی امسال، بیش‌از ۵۲۱هزار فقره اعمال قانون انجام شده که نسبت‌به سال گذشته ۱۶درصد افزایش داشته است. سال گذشته نیز ۱۴هزار موتورسیکلت با کفی توقیف شده‌اند، همچنین ۲۵هزار دستگاه موتورسیکلت به صورت ساعتی متوقف شدند. در سال جاری نیز، ۲هزار دستگاه با کفی توقیف شدند و ۲۹هزار دستگاه به صورت ساعتی متوقف شدند. در مجموع می‌توان گفت از زمان اجرای طرح ۱۰ تاکنون بیش‌از ۹۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت اعمال قانون شده‌اند.

وی با اشاره به تخلف پوشش پلاک افزود: در سال گذشته، ۹۹هزار فقره تخلف پوشش پلاک کشف شده و در این زمینه ۵هزار دستگاه موتورسیکلت توقیف شد. در سال جاری نیز، ۸۳هزار دستگاه موتورسیکلت این تخلف را مرتکب شدند که ۱۹۵دستگاه به این خاطر توقیف شدند.

تردد در خطوط ویژه ۲۰درصد افزایش پیدا کرده است

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: با اجرای این طرح و براساس آمار، پوشش پلاک‌ها ۳۳درصد کاهش یافت. همچنین آشکارسازی ۲۹درصد و حمل بار غیرمتعارف ۲۰درصد کاهش یافت. اما متاسفانه تردد در خطوط ویژه هنوز وجود دارد و ۲۰درصد نیز افزایش یافته است.

کشیر با اشاره به اجرای طرح موتوریار گفت: این طرح همچنان درحال اجراست و آموزش همکاران من به موتورسیکلت سواران ادامه دارد. در سه‌ماهه پایانی سال گذشته، ۴۳هزار نفر و در سه ماهه سال جاری ۳۷هزار نفر در این طرح آموزش دیدند.

وی درباره حمل بار غیرمتعارف از سوی موتورسیکلت سواران نیز اظهار کرد: متاسفانه شاهد هستیم عده‌ای از موتورسواران، به اندازه یک وانت، به موتور بار می‌زنند درصورتی‌که این امر هم خلاف قانون است و هم باعث واژگونی می‌شود.

بر اساس ماده۱۶۸ آیین‌نامه، موتورسیکلت‌سواران نباید بار غیرمتعارف حمل کنند، بنابراین با این مساله نیز برخورد می‌شود. به‌گفته معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در سال گذشته حدود ۴هزار فقره و در سال جدید حدود ۵هزار فقره برخورد با این تخلف نیز صورت گرفته است.

طرح صدور یک روزه گواهینامه رانندگی برای موتورسیکلت‌سواران همچنان ادامه دارد

وی با اشاره به علت مرگ بیشتر موتورسواران افزود: بر اساس ماده ۱۶۴ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، رانندگان و سرنشینان هر نوع موتورسیکلت یا دوچرخه ای باید از کلاه ایمنی در طول تردد استفاده کنند بنابراین پلیس با این تخلف برخورد می‌کند. متاسفانه ۷۰درصد علت فوت موتورسواران، ضربه سنگین به سر به خاطر عدم استفاده از کلاه ایمنی است.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: سال‌ها طول کشید تا پلیس راهور توانست با اقدامات فرهنگی و اجرای طرح‌های مختلف، استفاده از کمربند ایمنی را برای رانندگان خودروها نهادینه کند.

بنابراین اجرای این طرح ۱۰ نیز تا نهادینه شدن رعایت اصول ایمنی و استفاده از کلاه استاندارد توسط موتورسیکلت‌سواران ادامه خواهد داشت.

چندی پیش رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا نیز اعلام کرد طرح صدور یک‌روزه گواهینامه رانندگی برای موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه همچنان درحال اجراست.

سرهنگ احمد کرمی‌اسد با اشاره به اینکه این طرح مختص افرادی است که موتورسیکلت دارند اما گواهینامه ندارند؛ افزود: سایر افراد بدون موتورسیکلت نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند و باید در ۲۱۰ مرکز آموزشی سراسر کشور ثبت‌نام کنند. اما اگر موتورسیکلت به نام پدر خانواده باشد؛ فرزند می‌تواند در این طرح شرکت کند.

متقاضیان دارای شرایط می‌توانند با مراجعه به سایت «آموزشگاه موتورسیکلت ایرانیان» به صورت خود معرف در این سامانه آن ثبت‌نام کنند و احراز هویت به صورت سیستمی انجام می‌شود. سپس افراد باید مدارک و مشخصات موتورسیکلت را وارد کنند.

پس از انجام تمام مراحل، پیامکی برای متقاضی ارسال می‌شود مبنی‌بر اینکه تا ۲۴ساعت آینده پلیس، به آنها شرایط را اطلاع خواهد داد.

وی با اشاره به هزینه‌های دریافت گواهینامه افزود: هزینه‌های آموزش، آزمون و صدور گواهینامه نزدیک به ۲میلیون تومان بود اما این رقم به صورت استانی اعلام می‌شد و هر استان با سایر استان‌ها متفاوت است اما در این طرح ما تنها ۵۷۰هزار تومان دریافت می‌کنیم و این رقم متغیر نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =