لاماری ایما EV (تمام‌الکتریکی)

این روزها صنعت و بازار جهانی و داخلی خودرو با هیجان بسیار زیادی به‌سمت و سوی الکتریزه شدن پیش می‌روند و خودروسازانی می‌توانند در این کارزار موفق باشند که محصولات کاربردی و متناسب با نیاز مشتریان عرضه کنند. بر این اساس خودروسازان مطرح روی محصولات بنزینی موفق خود سرمایه‌گذاری کرده و آن‌ها را با پیشرانه‌های تمام‌الکتریکی نیز راهی بازار می‌کنند.

بر این اساس شرکت آرین پارس موتور به‌عنوان یکی از خودروسازان خصوصی موفق در کشورمان که از سال ۱۴۰۰ کراس‌کوپه جذاب خود را با نام لاماری ایما به بازار عرضه کرده است، توانسته نسخه تمام‌الکتریکی این اس‌یووی کراس‌کوپه را نیز به‌بازار عرضه کند.

استایل اسپرت

لاماری ایما EV یا تمام‌الکتریکی برای نخستین‌بار در مارس سال ۲۰۲۳ میلادی رونمایی شد. این خودرو که در بازار جهانی با نام فورتینگ فرای‌دی EV یا لیتینگ شناخته می‌شود، در اتوشوی فرانکفورت سال ۲۰۲۳ میلادی نیز حضور داشت.

لاماری تمام‌الکتریکی یا EV برای نخستین‌بار در نمایشگاه خودرو شیراز توسط شرکت آرین پارس موتور به‌نمایش درآمد که بسیار مورد توجه و استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

از نظر طراحی و استایل، نسخه تمام‌الکتریکی لاماری ایما با نسخه‌ بنزینی و هیبرید خود، چندان تفاوتی ندارد. در زمان نگاه کردن به این خودرو پروفیل آن دقیقا همان لاماری ایما هیبرید و بنزینی است.

در این خودرو پوزه نسبتا کشیده با بدنه‌ای که با خط تیز و شکسته همراه شده مشاهده می‌شود. همچنین وجود سطوح تخت، زاویه بیشتر ستون D و خمیدگی نسبی سقف (که حالت کوپه ایجاد کرده) به‌خوبی دیده می‌شود.

تنها تفاوتی که لاماری ایما EV (تمام‌الکتریکی) با سایر نسخه‌های این خودرو دارد، این است که رنگ نارنجی با طرح فیبرکربن، رکاب‌ها، لیپ سپر جلو و لیپ سپر عقب را در بر گرفته و چاشنی هیجان این خودرو را دوچندان کرده است. البته نسخه تمام‌الکتریکی لاماری ایما ( ایما EV) در نمای جلو با تغییرات نسبتا گسترده‌ای مواجه شده است. این تغییرات شامل بازطراحی کامل سپر جلو می‌شود.

در لاماری ایما تمام‌الکتریکی EV همچنان چراغ‌های باریک LED که برای چراغ دی‌لایت در نظر گرفته شده بودند، مشاهده می‌شوند.

همچنین سپر این خودرو که مجهز به‌موتور الکتریکی است و نیازی به‌جلوپنجره برای ورودی هوا به‌پیشرانه احتراق‌داخلی ندارد، به‌حالت مشبک اما فاقد منافذ ورودی است.

نگاهی به کراس‌ کوپه اسپرت جدید برقی بازار ایران

بر این اساس سپر در بخش میانی با فرم مشبک ذوزنقه‌ای همراه است. همچنین در طرفین سپر، LED دیگری که در امتداد چراغ‌های باریک دی‌لایت طراحی شده، مشاهده می‌شود. وجود چراغ‌های عمودی اصلی درون سپر و خطوط شارپ روی کاپوت و لیپ سپری که از جنس فیبرکربن مزین به‌رنگ نارنجی است، چهره‌ای کاملا جدید و تهاجمی برای این خودرو فراهم می‌کند.

در نمای عقب نیز کماکان شاهد طراحی چراغ‌های کشیده پیوسته هستیم که گرافیک آن کمی دستخوش تغییرات قرار گرفته است. همچنین نصب لیپ سپر فیبرکربنی با رنگ نارنجی، هیجان را به‌بیننده این کراس‌کوپه چینی منتقل می‌کند.

ناگفته نماند که رینگ‌های ۱۹ اینچی آلومینیومی برای لاماری ایما EV تمام‌الکتریکی نیز استفاده شده تا این کراس‌کوپه تازه‌نفس آرین پارس موتور از پرستیژ خاصی برخوردار باشد.

نگاهی به کراس‌ کوپه اسپرت جدید برقی بازار ایران

فضای داخلی زیبا و مدرن

پس از باز کردن درهای لاماری ایما EV شاهد همان طراحی مدرن و زیبایی هستیم که پیش‌تر در نسخه لاماری هیبرید HEV شاهد آن بودیم. بر این اساس طراحی فضای داخلی مدرن و شیک است.

طراحی کلیت داشبورد ساده و مینیمال است. استفاده از یک نمایشگر بزرگ خیمده که دارای دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی افقی (یکی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی و دیگری برای کلاستر) است سبب شده فضای داخلی این خودرو کاملا خلوت و مدرن باشد.

طراحی دریچه‌های کروی‌شکل سیستم تهویه‌مطبوع که این بار رنگ سبز لیمویی به‌خود گرفته (مشابه لاماری ایما HEV) فضای داخلی را شیک و اسپرت جلوه می‌دهد. برخلاف سایر خودروهای چینی تمام‌الکتریکی که دارای سردنده‌های روتاری یا پشت فرمانی هستند، لاماری ایما EV دارای سردنده کریستالی نسخه HEV بوده که با وجود غربیلک‌فرمان دی-کات و البته صندلی‌های اسپرت (مشابه محصولات مرسدس‌بنز) با رنگ مشکی و سبز لیمویی رانندگی با این کراس‌کوپه تازه‌نفس هیجان‌انگیزتر می‌شود.

نکته بسیار مهم دیگر درباره طراحی داخلی لاماری ایما EV استفاده از متریال باکیفیتی است که فضای داخلی را بسیار جذاب کرده است. استفاده از چرم مصنوعی در کنار پلاستیک نرم Soft Touch بسیار جذاب است.

همچنین رنگ‌آمیزی قطعات دکوراتیو از جمله قاب دریچه‌های کروی‌شکل سیستم تهویه‌مطبوع، بخشی از رودری‌ها و صندلی‌ها به‌رنگ سبز لیمویی جلب‌توجه می‌کند. استفاده از رنگ سبز به‌معنای دوست‌دار محیط‌زیست بودن و اشاره مستقیم به‌تمام‌الکتریکی بودن این خودرو است.

استفاده از این رنگ‌آمیزی فضای داخلی را بسیار اسپرت و زیبا کرده است. از سقف پانورامیک Starry Roof نمی‌توان صرف‌نظر کرد که کابین لاماری ایما EV را بسیار دلنشین جلوه می‌دهد. از آن‌جا که لاماری ایما تمام‌الکتریکی فاقد پیشرانه درون‌سوز است، کابین به‌مراتب آرام‌تری نسبت به‌نسخه بنزینی دارد.

این خودرو به‌دلیل برخورداری از طول ۴۶۰۰ میلی‌متری، عرض ۱۸۶۰ میلی‌متری، ارتفاع ۱۶۸۰ میلی‌متری و فاصله محوری ۲۷۱۵ میلی‌متری، فضای بسیار جادار و مناسبی را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد.

به‌عبارت دیگر در ابعاد و اندازه خودرو هیچ تغییری اعمال نشده و به‌دلیل الکتریکی بودن این کراس‌کوپه، فضای بسیار مناسبی نیز در جلو خودرو وجود دارد که می‌توان شارژر خودرو را در آن قرار داد.

نگاهی به کراس‌ کوپه اسپرت جدید برقی بازار ایران

قلبی که بی‌صدا اما پرتوان است

همان‌ طور که در ابتدای مطلب ذکر شد، لاماری ایما EV تمام‌الکتریکی در این مطلب بررسی می‌شود و بنابراین در این خودرو دیگر خبری از پیشرانه‌ بنزینی نیست. آن‌چه قلب تپنده و نیروی محرکه لاماری ایما EV را تشکیل می‌دهد، یک موتور الکتریکی پرتوان از نوع PMSM است که در محور جلو قرار دارد.

این موتور الکتریکی پرتوان به‌دلیل نوع ساختار و طراحی، توان و گشتاور بالایی را فراهم می‌آورد. بر این اساس و باتوجه به آن‌چه شرکت خودروسازی آرین پارس موتور اعلام کرده، این موتور با نام TZ۲۰۰XSV معرفی می‌شود که توانایی تولید ۱۵۰ کیلووات (۲۰۰ اسب‌بخار) قدرت و حداکثر ۳۴۰ نیوتون‌متر گشتاور را دارد. نکته بسیار مهم درباره موتور الکتریکی TZ۲۰۰XSV لاماری ایما EV حداکثر دورموتور آن است که ۱۶ هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) است.

این سرعت موتور به‌معنای ایجاد توان مشخص و گشتاور نسبتا خطی است. اما آن‌چه لاماری ایما الکتریکی EV را از ‌تمام رقبای هموطن خود متمایز می‌کند، بازه پیمایش این کراس‌کوپه چینی است. باتری‌های لیتیومی ۸۵.۹ کیلووات-ساعتی با ولتاژ ۳۵۲ ولت می‌توانند انرژی لازم برای حرکت و توان ۲۰۰ اسب‌بخاری و گشتاور ۳۴۰ نیوتون‌متری را به‌خوبی فراهم کنند.

بر این اساس این پک باتری‌های لیتیومی می‌توانند در حالت فول‌شارژ (شارژ کامل) حداکثر تا ۶۳۰ کیلومتر را پیمایش را تضمین کنند. برای این‌که انرژی لازم جهت پیمایش تا ۶۳۰ کیلومتر تامین شود، مهندسان کمپانی فورتینگ یک سیستم خنک‌کننده مایع را تدارک دیده‌اند که باتوجه به‌طراحی یونیت و یک پردازشگر مرکزی باتری BCU مانع از افزایش یا کاهش دمای کاری باتری‌ها شده و این سیستم به‌بهبود عملکرد خودرو و پیمایش آن برای حرکت در مسافت‌های طولانی کمک می‌کند.

از سوی دیگر سیستم انتقال قدرت لاماری ایما EV مشابه سایر خودروهای تمام‌الکتریکی بوده و توسط یک گیربکس تک‌سرعته، قدرت و گشتاور به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. از طرفی با استفاده از شارژر DC جریان مستقیم شارژ سریع (Fast Charger) می‌توان تنها در ۳۷ دقیقه تا ۸۰ درصد باتری این خودرو را شارژ کرد.

ظرفیت باتری این خودرو ۸۵.۹ کیلووات-ساعتی است و به‌نوعی در کلاس خود از بزرگ‌ترین باتری برخوردار است و به‌دلیل همین ویژگی مثبت و پیمایش طولانی پس از یک بار شارژ، باتری‌های این خودرو با شارژر جریان متناوب AC و با اتصال به‌برق خانگی، پس از حدود ۱۵ ساعت از حالت دشارژ کامل به فول‌شارژ (یعنی صددرصد) می‌رسد.

سیستم تعلیق و عملکرد خودرو

لاماری ایما EV یا تمام‌الکتریکی به‌لطف وجود سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و سیستم مولتی لینک در عقب، سواری باکیفیتی ارائه می‌کند. این خودرو با استفاده از تایرهای ۵۵/۲۳۵ با رینگ‌های ۱۹ اینچی آلومینیومی، به‌خوبی ضربات را جذب و مانع ایجاد یک سواری خشک و آزاردهنده می‌شود. همچنین به‌لطف نصب موتورهای الکتریکی و توازن وزن بهتر در خودرو (نسبت قدرت به‌وزن مناسب‌تر) پرفورمنس و هندلینگ این خودرو ارتقای چشمگیری داشته است.

سطح امکانات رفاهی و ایمنی

لاماری ایما EV (تمام‌الکتریکی) به‌فهرست بلندبالایی از امکانات رفاهی و ایمنی مجهز شده که از میان آن‌ها می‌توان به ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای، کمربند سه‌نقطه‌ای مجهز به پیش‌کشنده، اتصال صندلی کودک ISOFIX، ترمز پارک برقی EPB، سیستم توقف خودکار اتوهلد، سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو ESP، سیستم هشدار عبور از ترافیک RCTA، سیستم کروزکنترل تطبیقی ACC، سیستم تشخیص بین خطوط LKS، سیستم ترمز اضطراری خودکار AEB، سیستم کنترل حرکت خودرو در سرپایینی HDC، سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی HAC، سیستم کنترل کشش TCS و TRC و ASR، سیستم ترمز کمکی الکترونیکی BAS-HBA، سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS، سیستم ضد سرقت الکترونیکی ایموبیلایزر، فرمان برقی EPS چندحالته، سیستم کمکی تغییر لاین LDWS، هشدار باز بودن درها DOV، سیستم پایش نقاط کور BSD، سیستم هشدار تصادف از جلو، صندلی برقی راننده قابل تنظیم در ۱۰ حالت، صندلی سرنشین جلو با ۴ حالت، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو در سیستم مولتی‌مدیا، آینه‌های جانبی برقی به‌همراه حافظه و چراغ خوش‌آمدگویی و گرمکن، سیستم کمکی خودکار تنظیم آینه‌های جانبی هنگام حرکت به‌عقب، صفحه‌نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی افقی دارای پورت USB، سیستم مولتی‌مدیا با قابلیت اتصال به‌بلوتوث، صفحه‌کیلومتر تمام‌دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی، فرمان چرمی دی-کات مجهز به‌کلیدهای دسترسی به مولتی‌مدیا، دوربین دید عقب با کیفیت HD و همراه خطوط پویای راهنما در نمایشگر، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس)، روشنایی خودکار چراغ‌های جلو اتولایت، دوربین ۳۶۰ درجه پانورامیک، پوشش چرمی‌ صندلی‌ها و قابلیت جمع شدن صندلی‌های عقب ۴۰-۶۰، مجهز به ۶ بلندگو استریو، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک مجهز به‌کنترل لمسی، کول‌باکس و دریچه‌های هوا برای سرنشینان عقب، سانروف پانورامیک Starry Roof، سنسورهای پارک جلو و عقب، باز و بسته شدن برقی درِ صندوق‌عقب، تهویه هوا و ماساژور صندلی راننده، گرمکن صندلی راننده و سرنشین جلو و پورت شارژر Type-C اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =