ترافیک تهران

از ۱۵خرداد، ساعت کار ادارات دولتی و مدارس کشور تغییر کرده است. این تغییر به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق در فصل گرم سال انجام شده است. اما یکی از نگرانی‌ها در مورد این طرح، تاثیر آن بر ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی است. در ادامه این موضوع را بررسی می کنیم.

عدم تغییر طرح ترافیک با تغییر ساعات کار ادارات

چندی پیش، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی‌بر اجرای تغییر ساعت کار ادارات از ۱۵خردادماه تا ۱۵ شهریورماه از ساعت ۶ تا ۱۳ گفت: با توجه به تغییرات اعمال‌شده توسط دولت، اجرای طرح ترافیک در شهر تهران از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸ است و هیچگونه تغییری نخواهد داشت.

شهریار افندی‌زاده با اشاره به آمار جابه‌جایی‌های انجام‌شده در طول شبانه‌روز در پایتخت، افزود: آمار روزانه در شهر تهران حدود ۲۰میلیون سفر است که از این میزان، حدود ۴۳درصد را سفرهای شغلی و حدود ۱۸درصد را نیز سفرهای آموزشی به خود اختصاص می‌دهند.

وی با بیان اینکه عمده این سفرها در ساعات اوج صبحگاهی، به صورت همزمان انجام می‌شوند، ادامه داد: سفرهای آموزشی حدودا ۶۰درصد از سهم ۱۸درصدی سفرهای آموزشی را به خود اختصاص می‌دهند که با توجه به تعطیلی مدارس، می‌تواند ۱۰ درصد کاهش را ایجاد کند و همچنین باتوجه به تغییر ساعت کار ادارات، می‌توان اینگونه بیان کرد سهم سفرهای کارمندان در بخش عمومی و دولتی که حدود ۲۰درصد از مجموع سفرهای شغلی را در برمی‌گرفت، با اجرای طرح تغییر ساعت کاری ادارات، به‌دلیل جابه‌جایی سفرهای شغلی حدود ۹درصد، کاهش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرتهران با اشاره به کاهش همزمان تعداد سفرهای آموزشی دانش‌آموزان و دانشجویان، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود در ساعت اوج صبحگاهی حدود۲۰درصد کاهش بار ترافیک صبحگاهی را نسبت‌به دوره قبل از اجرای طرح تغییر ساعت کار ادارات و تعطیلی مدارس شاهد باشیم که این میزان درصد کاهش، به ساعات دیگری از روز منتقل می‌شود.

افندی‌زاده تصریح کرد: با اجرای طرح مذکور، به دلیل اینکه ورود کارمندان به محدوده خارج از ساعت طرح و خروج آنها در ساعات غیرپیک اتفاق می‌افتد، شرایط مطلوب‌تری به لحاظ پرداخت هزینه برای این افراد به وجود می‌آید و این امکان برایشان فراهم است که با هزینه کمتری نسبت به گذشته تردد داشته باشند.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرتهران با تاکید بر اینکه برنامه اصلی مدیریت شهری تقویت ناوگان و استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای همه شهروندان است، گفت: با اجرای طرح تغییر ساعت کاری ادارات، هزینه‌های کارکنان اداری بابت طرح ترافیک افزایش نمی‌یابد.

کاهش حجم ترافیک در تهران به دلیل تغییر ساعات کاری ادارات

چند روز قبل، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ نیز در این باره گفت: با توجه به تغییر ساعات کاری ادارات، شاهد ترافیک کمتری در پایتخت هستیم.

سرهنگ علی‌اصغر شریفی درباره وضعیت ترافیکی شهر تهران گفت: با رصدی که از طریق مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از وضعیت تردد خودروها از سطح معابر بزرگراه‌هایی شهر تهران انجام شده، شاهد حجم کم ترافیک در سطح معابر پایتخت بودیم.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ افزود: با توجه به تغییر ساعات کاری ادارات، شاهد ترافیک خلوت تری نسبت به روزهای قبل در سطح معابر شهر تهران هستیم. از طرفی برخی افراد می‌گویند کاهش ساعات کار اداری و عدم تغییر ساعات طرح ترافیک، باعث افزایش حجم خودرو در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها شده است که ازجمله در برخی ساعات شاهد ترافیک سنگین و طاقت‌فرسا در بزرگراه‌های همت و امام علی(ع) هستیم، از این رو ضرورت دارد برای کاهش حجم ترافیک، تغییراتی در ساعات اجرایی طرح ترافیک ایجاد شود.

مسئولان پلیس راهور همچنین می‌گویند تحقیقات نشان می‌دهند در شرایط فعلی با توجه به انعطاف ساعت کاری ادارات، توزیع سفر بین ساعت ۵:۳۰ تا ۸:۳۰ رخ می‌دهد و این موضوع باعث شده است شهروندان زمان کمتری را در معابر تهران سپری کنند و به همین ترتیب تغییر ساعات پایان ساعت کار مشاغل مختلف را نیز تغییر داده است که عملا توزیع ترافیک در ساعات عصرگاهی و شامگاهی نیز اتفاق می‌افتد.

در خصوص ترافیک ساعات میانی نیز می‌توان گفت ترافیک ساعات ابتدایی و انتهایی هر روز، تاثیر خود را بر ساعات میانی گذاشته و شرایط متاثر از تغییر ساعت کار ادارات باعث می‌شود در ساعات میانی روز هم به‌جز استثنائات که به حوادث و تصادفات مرتبط است شاهد ترافیکی روان و همراه با آرامش در شهر باشیم. البته باید یادآوری کرد تغییر وضعیت ترافیک متاثر از تغییر ساعات کار ادارات به تحقیق و بررسی علمی و تجربی بیشتری نیاز دارد که لازم است همراه با کارشناسان پلیس راهور در حوزه‌های مختلف، در بازه زمانی طولانی مدت و بر اساس حوادث، اتفاقات و البته مناسبت‌های مختلف تقویم بررسی و نتایج آن منعکس شود.

با این حال باتوجه به اینکه یکی از راهکارهای جلوگیری از تراکم سنگین ترافیک در معابر شهری مانند تهران، توزیع سفر در ساعت‌های مختلف روز است، اگر شروع به کار مشاغل مختلف اعم‌از بانک‌ها و دیگر کارکنان بخش‌های دولتی، خصوصی و ... با قواعدی مشخص تقسیم شود، می‌توان امیدوار بود وضعیت ترافیکی شرایطی مطلوب به خود بگیرد و همشهریان بتوانند با مدیریت زمان مسیر مبدأ تا مقصد را با آرامش طی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =