معاینه فنیموتور سیکلت

علی زراندوز در سرمقاله روز " سه‌شنبه ۱۲تیر ۱۴۰۳ " روزنامه دنیای خودرو، به موضوع «معاینه‌ فنی موتورسیکلت‌ ها » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

مهرماه سال گذشته معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ از الزامی شدن معاینه‌فنی برای موتورسیکلت‌ها خبر داد و گفت: باید الزامات تشویقی برقرار شود تا راکبان موتورسیکلت کارت معاینه‌فنی دریافت کنند. اما با وجود گذشت بیش‌از ۸ ماه از این خبر، همچنان دریافت معاینه‌فنی توسط موتورسیکلت‌ها جدی نیست. این در حالی است که در سال ۱۴۰۲ در شهر تهران مراجعه یک‌میلیون و ۲۷۹ هزار دستگاه خودرو برای دریافت معاینه‌فنی، ثبت شده است.

حتی دی ماه سال گذشته هم اعلام شد براساس مصوبه شورای حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، شرکت‌های ارائه‌دهنده پیک موتوری مکلف هستند ناوگان تحت پوشش خود را ملزم به دریافت برگه معاینه‌فنی کنند؛ قانونی که البته باز هم توجه چندانی به آن نشد. اما چرا با وجود تاکیدات قانونی و توجه مسئولان راهور به این مساله، سختگیری‌های لازم در مورد معاینه‌فنی موتورسیکلت‌ها مشابه کنترل معاینه‌فنی خودروها انجام نمی‌شود؟

عوامل متعددی در فقدان اجرای قانون معاینه‌فنی برای موتور سیکلت‌ها دخیل هستند. یکی از این آنها؛ فرسودگی بخش گسترده‌ای از موتورسیکلت‌های فعال در کشور است.

به‌گفته مسئولان راهور حدود ۹۰درصد موتورسیکلت‌هایی که در سطح خیابان‌ها تردد می‌کنند، فرسوده هستند. همچنین برخی کارشناسان می‌گویند در حالی موضوع دریافت معاینه‌فنی توسط موتورسیکلت‌ها مغفول مانده است که بخش قابل‌توجهی از این وسایل‌نقلیه فاقد مالک مشخص بوده یا چند دست فروخته شده‌اند.

به گفته مقام‌های پلیس راهور، بزرگ‌ترین چالش در این زمینه، دست‌به‌دست شدن مداوم مالکیت این وسایل‌نقلیه است. به دلایلی که هنوز روشن نیست، در بیشتر موارد، فرآیند تغییر مالکیت‌های مربوط به موتورسیکلت‌ها ثبت نشده و مالکیت آنها، هنگامی که از کارخانه خارج می‌شود با یک برگ سند میان افراد مختلف دست به دست می‌شود.

دی‌ماه سال گذشته مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران بیان کرد از ابتدای سال ۱۴۰۲ تنها حدود ۶۴۲ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه‌فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند. این در حالی است که شهر تهران از بضاعت ۱۱خط معاینه‌فنی موتورسیکلت در ۶ مرکز معاینه‌فنی برخوردار بوده و سالانه ظرفیت پذیرش حداقل ۸۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت را دارد.

به نظر می‌رسد یکی از راه‌های اجباری کردن دریافت معاینه‌فنی توسط مالکان موتورسیکلت‌ها علاوه‌بر کنترل مکانیزه توسط دوربین یا کنترل فیزیکی توسط پلیس، از طریق مراکز تعویض پلاک است.

در این مراکز می‌توان مانند خودروها، موتورسیکلت‌ها را نیز هنگام نقل و انتقال موظف به ارائه معاینه‌فنی کرد. از طرفی سهم موتورسیکلت‌ها در ایجاد آلودگی هوا توسط منابع متحرک در کلانشهر تهران ۲۱درصد و سهم خودروهای سبک ۳۷درصد است.

روز گذشته رئیس پلیس راهور فراجا با تاکید بر الزامی بودن دریافت معاینه‌فنی توسط موتورسیکلت‌ها به یک نکته مهم دیگر هم در این زمینه اشاره کرد و گفت: اگرچه بیشتر این موتورسیکلت‌ها ابزار کار و منبع معیشت اقشار ضعیف جامعه هستند، اما با تخلفاتی که مرتکب می‌شوند امنیت جامعه را با مخاطره مواجه می‌کنند و امنیت و حفظ جان مردم نیز خط قرمز پلیس است.

در پایان به نظر می‌رسد سامان‌دهی موتورسیکلت‌ها عزمی ملی و مشارکت گسترده نهادهای ذی‌ربط را می‌طلبد و لازم است همه نهادهای مربوطه به این موضوع وارد شوند و البته دولت نیز در این زمینه تسهیلات مناسبی را برای صاحبان موتورسیکلت‌های فرسوده در نظر بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =