اسکای ترن

داگلاس میلویکی، مخترع آمریکایی در سال ۱۹۹۹ طرحی به‌نام اسکای‌ترن (Sky Train) پیشنهاد داد.

این طرح در اصل از حمل‌ونقل شخصی پرسرعت یا PRT (Personal Rapid Transit)d گرفته شده است. این روزها این سیستم حمل‌ونقل عمومی در برخی کشورهای دنیا کاربرد دارد. به‌عنوان‌مثال سیستم اسکای‌ترن، یک وسیله‌نقلیه عمومی در ونکوور کاناداست که روزانه ده‌هاهزار نفر را جابه‌جا می‌کند. اسکای‌ترن یکی از 10 ترن برتر در جهان بوده و همچنان روبه گسترش است. استفاده از اسکای‌ترن در ونکوور باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه های زندگی مردم می‌شود.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد اسکای‌ترن

با توجه به اینکه یکی از عوامل مهم تصادفات، خواب‌آلودگی و خستگی رانندگان است و راندن اسکای‌ترن (Sky Train) خودکار است، این وسیله می‌تواند جان افراد بسیاری را با جلوگیری از بروز تصادف نجات دهد.

کابین‌های اسکای‌ترن هیچ‌گاه از حد معینی به یکدیگر نزدیک‌تر نمی‌شوند و در ریل محبوس هستند و بر اثر وقایع احتمالی به بیرون پرتاب نمی‌شوند. به دلیل ساختار هوایی ریل‌ها، سطح زمین که می‌تواند خیابان یا فضای سبز باشد، اشغال نمی‌شود و امنیت پیاده‌روها نیز برقرار است.

در استفاده از اسکای‌ترن (Sky Train) تقریبا ترافیک و تصادف وجود ندارد، سرعت جابه‌جایی نسبت‌به سرعت مجاز خودرو در داخل شهر افزایش یافته، حجم حمل‌ونقل در این سیستم بسیار بالاست و آلودگی نیز بسته به روش تولید برق بسیار کاهش پیدا می‌کند.

همچنین در مقایسه با قطارهای شهری نیز علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها، تعداد ایستگاه‌ها بیشتر شده، نیازی به توقف‌های طولانی برای رسیدن قطار و همچنین توقف در ایستگاه‌های بین‌راهی وجود ندارد. این طرح فضای کمتری را اشغال می‌کند و ظرفیت جابه‌جایی مسافر بسیار زیادی هم دارد.

نخستین قطار هوایی با خط مغناطیسی معلق در چین!

قطار هوایی چین یکی از جدیدترین وسایل حمل‌ونقل عمومی در این کشور پهناور و پرجمعیت است که به تازگی توسط مهندسان چینی و پس از 10سال مطالعه راه‌اندازی شده است.

در ساخت این قطار تندرو از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده شده است و بسیاری از گردشگران در زمان سفر به کشور چین تمایل دارند برای تردد از این قطار هوایی استفاده کنند.

در ساخت قطار هوایی چین یا همان Sky Train از جدیدترین فناوری روز دنیا استفاده شده است. این قطار با کمک آهن‌رباهای قوی و نیروی الکترومغناطیسی روی ارتفاع حرکت می‌کند و در ریل‌گذاری این قطار از آهن‌رباهای مخصوصی استفاده شده تا قطار بتواند در ارتفاع با سرعت زیادی حرکت کند.

چین از اولین کشورهای جهان است که توانسته قطار هوایی شناور خود را با کمک نیروی الکترومغناطیس و با استفاده از آهن‌ربا راه‌اندازی کند. این قطار مسیر آزمایشی اولیه خود به طول ۷۵۰متر را با موفقیت طی کرده و درحال‌حاضر به یکی از جاذبه‌های استان جیانگشی چین تبدیل شده است.

این قطار شگفت‌انگیز در ارتفاع حدود ۱۰متری از سطح با سرعت ۸۰کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند و یک قطار تندرو شناور محسوب می‌شود. از فلزات مخصوصی در طراحی خطوط ریلی این قطار استفاده شده تا ریل‌ها خاصیت الکترومغناطیسی خود را به میزان قابل‌توجه و به مدت طولانی حفظ کنند.

کشور چین تمامی فلزات مورداستفاده در خطوط ریلی این قطار هوایی را از معادن خود استخراج کرده و به صورت ویژه در طراحی ریل‌های قطار هوایی چین از این فلزات استفاده شده، چین در زمینه معادن بسیار غنی است و حجم زیادی از مواد معدنی الکترومغناطیسی در معادن این کشور وجود دارد که هنوز از آنها استفاده نشده است.

آهن‌رباهای دائمی چگونه ساخته می شود؟

آهن‌رباهای مورداستفاده در خطوط اسکای‌ترن، هیچ شباهتی به آهن‌رباهای معمولی ندارد، زیرا آهن‌رباهای معمولی با قطب‌های مخالب بعد از مدتی طولانی که یکدیگر را دفع می‌کنند با مشکل روبه‌رو شده و با گذشت زمان خاصیت مغناطیسی خود را از دست می‌دهند.

در طراحی خطوط ریلی این سیستم حمل‌ونقلی از آهن‌رباهای مخصوصی استفاده می‌شود. این آهن‌رباها توسط متخصصان با خاک مخصوص کمیابی که خاصیت مغناطیسی دارد به صورت حرفه‌ای تقویت شده و قدرت مغناطیسی آن در طولانی مدت کم نمی‌شود.

ماده نئودیمیوم یکی از عناصر کمیابی است که در معادن کشور چین نیز کشف شده و برای تقویت خاصیت مغناطیسی آهن‌رباهای قطار هوایی چین از آن استفاده می‌شود.

استفاده از این ماده در طراحی خطوط ریلی قطار هوایی چین باعث شده است این خطوط تا ۱۰۰سال خاصیت الکترومغناطیسی خود را حفظ کنند و به یک آهن‌ربای دائمی تبدیل شوند. بر اساس برآورد کارشناسان، چین با تسلط خود در تامین خاک‌های کمیاب این قدرت را دارد که بیش‌از ۸۰درصد آهن‌ربای دائمی جهان را تولید کند.

آیا اسکای‌ترن دوستدار محیط‌زیست است؟

چالش‌های زیست‌محیطی اسکای‌ترن چین اما بسیار زیاد است و برخی فعالان حوزه محیط‌زیست این قطارها را به‌عنوان خطر جدی برای آلودگی‌های زیست‌محیطی معرفی می‌کنند.

مصرف برق این قطار هوایی بسیار بیشتر از سایر قطارهاست و به دلیل میدان مغناطیسی که از حرکت این قطارها ایجاد می‌شود، سلامت افراد ساکن در اطراف این قطارها هم به خطر می‌افتد.

همچنین در ساخت آهن‌رباهای مورد استفاده از در این قطارها از منابع موجود در معادن چین استفاده‌شده و حجم زیادی از خاک‌های کمیاب این معادن برای تولید آهن‌ربای قوی مصرف شده که این موضوع هم از نظر بعضی از کارشناسان به محیط‌زیست در طولانی مدت آسیب می‌زند و خطرات جبران‌ناپذیری را به‌دنبال دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =