بورس سبز

در دادوستدهای روز ‌شنبه بازار سهام نمادهای خودرویی یکدست صف خرید شدند، شاخص کل بورس نیز با یک مثبت قابل‌توجه روبه‌رو شد.

نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، ایران‌خودرودیزل، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، زامیاد،گروه‌بهمن، بهمن‌دیزل، کرمان‌خودرو و سایپادیزل همگی در صف خرید قفل شدند. این رشد بزرگ بورس در روز شنبه تحت‌تاثیر انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور رخ داد.

همچنین روز ‌شنبه در گروه خودرویی طی ۵هزار نوبت معاملاتی ۲۹۳میلیون سهم به ارزش ۹۵میلیارد تومان موردمعامله قرار گرفت که نسبت به روز چهارشنبه با افت روبه‌رو شد. همچنین ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز ‌شنبه بالغ‌بر ۲۴۴هزار میلیارد تومان شد.

بورس و یک رشد قابل توجه

روز شنبه و در جریان معاملات بازار سهام شاخص کل بورس با رشد ۸۸.۱۴۴واحدی در محدوده ۲میلیون و ۱۸۸ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل‌هم وزن هم با افزایش ۲۳.۰۵۴واحدی در محدوده ۶۹۸هزار واحدی ایستاد. در این بازار نیز ۷.۳میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش از ۷.۶هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با افزایش ۸۱۹ واحدی در محدوده ۲۲هزار واحدی قرار گرفت.

در فرابورس نیز ۵.۷میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۱۲هزار میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. کارشناسان بازار سهام معتقدند،از سال ۹۹ تاکنون مهم‌ترین عاملی که باعث سبزپوشی یا افت شاخص‌های بورس شده است به مفهوم اعتماد سهامداران بازمی‌گردد.

در این مدت عنصر اعتماد به حدی مفهوم پیدا کرد که حتی خبرهای تاثیرگذار نظیر اصلاح بند «س» تبصره۶ لایحه بودجه و حتی رشد تدریجی نرخ دلار نیما اثر مثبت کمی بر بازار داشتند.

با مشخص شدن نتیجه انتخابات، به نظرمی‌رسد سهامداران به بازگشت به بورس امیدوار شده و سبزپوشی دیروز بازار سهام نیز به همین دلیل بوده، این درحالی است که بازار سرمایه از اردیبهشت سال ۱۴۰۲ وارد روند اصلاحی شد و پس از آن هنوز نتوانسته سقف قیمتی تجربه‌شده در آن تاریخ را لمس کند.

در یک‌سال گذشته، شرکت‌های خودروسازی مشمول قانون زیان‌دهی شدند، اختلاف نرخ دلار نیمایی و دلار آزاد رشد کرد و گزارش‌های ضعیف‌تر از انتظار شرکت‌ها به وضعیت رکود در بورس دامن زد.

بازار سرمایه تحت‌تاثیر این اتفاقات رکود طولانی‌مدتی را تجربه کرد. اما ورق در بازار سرمایه برگشته و پس از مدت‌ها بازار سرمایه که گرفتار رکود بوده، با انتخاب رئیس‌جمهور جدید، مسیر جدیدی را آغاز کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =