کامیون فرسوده

فرآیند شکل‌گیری اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل بار شهرداری‌های کشور، با ابلاغ اساسنامه توسط ریاست وقت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در اسفندماه سال ۱۳۹۹ آغاز شد و در سال ۱۴۰۰  با تشکیل مجمع عمومی اتحادیه و حضور کلیه اعضا، هیات‌مدیره آن مشخص شدند.

فرآیند شکل‌گیری اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل بار شهرداری‌های کشور، با ابلاغ اساسنامه توسط ریاست وقت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در اسفندماه سال ۱۳۹۹ آغاز شد و در سال ۱۴۰۰ با تشکیل مجمع عمومی اتحادیه و حضور کلیه اعضا، هیات‌مدیره آن مشخص شدند.

ازجمله ماموریت‌ها و اهداف تعیین‌شده برای این اتحادیه می‌توان به نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل بار درون‌شهری، انجام عملیات مبتنی بر آی‌تی و ایجاد سامانه‌های هوشمند، تلاش برای تامین قطعات یدکی خودروها و ملزومات آنها، برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی و بازنگری و به‌روزرسانی مقررات حوزه حمل‌ونقل بار اشاره کرد.

فرسودگی ۴۵درصد وانت‌بارهای کشور

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل بار شهرداری‌های کشور با تاکید بر اینکه در حوزه بار درون‌شهری فعالان حقیقی (راننده‌های شخصی) فعالیت دارند و در سطح شهر به طور مستمر فعالیت می‌کنند، بیان کرد: پیک‌های موتوری، شرکت‌های پخش کالا ، شرکت‌های حمل‌ونقل بار در حوزه ساختمانی و عمرانی، شرکت‌های حمل‌ونقل حیوانات، ارائه‌دهندگان خدمات حمل بار به کسبه، بازاریان، قالیشویی‌ها، لوازم خانگی، مبلمان و غیره، اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در حمل اثاثیه منازل و شرکت‌های توزیع موادغذایی، عمده فعالان حوزه حمل‌ونقل بار هستند.

سید محمدحسین سیف‌السادات همچنین به اپلیکیشن‌های فعال در حوزه بار در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه ۴۰اپلیکیشن در حوزه حمل‌ونقل بار درون‌شهری فعال بوده و وظیفه اتحادیه به عنوان تنظیم‌گری و تسهیل‌گری این اپلیکیشن‌ها در راستای دولت الکترونیک است، ادامه داد: در این حوزه، پاسخگویی به مطالبات مردم و پیگیری آن در برابر خدمات ناقص ارائه‌شده ازسوی اپلیکیشن‌های حوزه بار در کشور و نظارت بر این مجموعه‌ها در دستور کار اتحادیه بار درون‌شهری قرار گرفته است.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل بار شهرداری‌های کشور با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش‌از سه‌میلیون و ۸۵۰ هزار وسیله نقلیه حمل بار در کشور ازسوی نیروی انتظامی شماره‌گذاری شده‌ بود، در مورد وضعیت موجود کیفیت خودروها گفت: بیش‌از دو میلیون و ۶۵۰ هزار وانت‌بار در کشور در حال فعالیت هستند که عمر ۴۵درصد این وانت‌بارها بیش از ۱۵ سال و این خودروها فرسوده‌اند.

همچنین بیش‌از ۵۰۷ هزار کامیونت در سطح کشور فعالیت دارند که ۳۰ درصد این کامیونت‌ها نیز فرسوده‌اند.

به گفته سیف‌السادات، در سطح کشور ۶۹۰ هزار کامیون و کشنده نیز در حوزه حمل بار درون و برون‌شهری فعالند که ۴۹ درصد آنها فرسوده هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه موتورسیکلت‌ها نیز این وسیله نقلیه تبدیل به یک فاجعه در سطح شهرها شده‌ است، گفت: از ۱۲میلیون و ۹۵۰ هزار موتورسیکلت شناسایی شده در کشور تا اواخر ۱۴۰۲، ۹۲درصد از این موتورها فرسوده بوده و تنها ۸درصد موتورسیکلت‌های ترددکننده در سطح شهرها از سن فرسودگی پایین‌تر هستند. ضمن اینکه بیش‌از ۹۹ درصد از این موتورسیکلت‌ها نیز فاقد معاینه‌فنی هستند، این در حالی است که موتورسیکلت‌ها بین چهار تا شش برابر یک خودرو در سطح شهرها آلایندگی تولید کرده و وضعیت تلفات درون‌شهری بعد از عابران پیاده، مربوط به موتورسیکلت‌ها در معابر درون‌شهری است که باید گفت وضعیت ایمنی سرنشین‌های موتور سیکلت بسیار فاجعه‌ بار است.

سیف‌السادات در ادامه تاکید کرد: حدود ۲میلیون موتورسیکلت در حوزه حمل‌ونقل بار درون‌شهری در قالب اپلیکیشن‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

صدور بارنامه شهری در ۳۳ شهر کشور
مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل بار شهرداری‌های کشور با اشاره به راه‌اندازی سامانه مدیریت مرکزی حمل‌ونقل درون شهری و حومه در کشور توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، یادآور شد: از حدود سه میلیون و ۸۵۰هزار وسیله نقلیه حمل‌ونقل بار در کشور، اطلاعات ۶۳۲هزار خودرو در این سامانه ثبت شده بود که اطلاعات حدود ۲۰درصد وسایل نقلیه حمل‌ونقل بار را شامل شده و متاسفانه رقم بسیار پایینی بوده است و با وجود اینکه این سامانه در دهه۹۰ فعالیت خود را جهت ساماندهی حمل‌ونقل درون‌شهری آغاز کرده؛ اما تعداد خودروهایی که اطلاعات خود را در سامانه ثبت کرده بودند، بسیار اندک هستند.

به‌گفته وی، خودروهایی که در حوزه حمل‌ونقل بار درون‌شهری فعالیت می‌کنند موظفند برای فعالیت خود از شهرداری‌های محل فعالیت‌شان مجوز فعالیت و اشتغال دریافت کرده و پس از اینکه در سامانه، مشخصات این خودروها ثبت شد، نسبت‌به اخذ بارنامه شهری اقدام کنند.

سیف‌السادات همچنین به تبصره۲ ماده۶ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مصوبه نهم مرداد ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: طبق این تبصره اشخاص حقیقی و حقوقی متصدی بار حمل‌ونقل درون‌شهری موظفند نسبت به ثبت بارنامه اقدام کرده و برای آیین‌نامه مبلغ ۲۰هزار ریال قانون‌گذار مشخص کرده است که صددرصد این مبلغ به حساب شهرداری‌های محل فعالیت این رانندگان واریز می‌شود. این مبلغ صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی و زیرساخت‌های شهری کشور می شود.

به‌گفته وی، از ۱۳۰۰ شهر کشور ۳۳ شهر درحال‌حاضر در زمینه صدور بارنامه شهری اقدام می‌کنند که اکثر کلانشهرها و مراکز استان‌ها را شامل می‌شوند که اگر چه به لحاظ جمعیتی، بخش قابل‌توجهی از جمعیت را تحت پوشش قرار داده؛ اما از لحاظ تقسیمات کشوری عدد ناچیزی است.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل‌ونقل بار شهرداری‌های کشور افزود: گسترش این سامانه در کشور از اهداف اتحادیه است؛ چراکه منابع درآمدی خوب و پایداری را برای شهرهای کوچک ایجاد کرده و در نظر داریم تا با فراهم کردن زیرساخت‌های آن برای شهرهای کوچک این بند قانونی را احیا کنیم تا امکان وصول این درآمد پایدار برای شهرداری‌های سایر شهرها نیز فراهم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =