بورس

در دادوستدهای روز ‌شنبه بازار سهام، نمادهای خودرویی روند کاهشی را داشتند. شاخص کل بورس نیز منفی شد.

بر این اساس؛ نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، ایران‌خودرودیزل،گروه بهمن، بهمن‌دیزل، سایپادیزل، پارس‌خودرو و کرمان‌خودرو منفی شدند.

همچنین روز ‌شنبه در گروه خودرویی طی ۱۴هزار نوبت معاملاتی ۴۶۳میلیون سهم به ارزش ۱۵۱میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت‌به روز چهارشنبه با افت روبه‌رو بود. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز شنبه نیز بالغ‌بر ۲۴۱ هزار میلیارد تومان شد.

بورس باز هم ریخت

روز شنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با افت ۹.۰۸۲واحدی در محدوده دومیلیون و ۲۰۰ هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل‌ هم‌وزن نیز با افت ۳.۰۰۷واحدی در محدوده ۷۰۳هزار واحد ایستاد.

در این بازار نیز ۶میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۵.۵هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با افت ۹۴واحدی در محدوده ۲۲ هزار واحد قرار گرفت.

در فرابورس هم ۵.۵میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۱۰۷.۷ هزار میلیارد تومان دادوستد شد. در هفته گذشته پس از رشد چشمگیر شاخص در روزهای شنبه و یکشنبه، شاخص کل در سه روز بعدی ریزش کرد.

هرچند رشد شاخص در دو روز ابتدایی بسیار بیشتر از ریزش روزهای بعدی بود. روز گذشته بورس با کاهش در شاخص‌ها همراه بود تا بازگشت رکود به بورس محتمل‌ترین گزینه پیش روی بازار سهام باشد.

انتظارات در بازار نسبت به دولت چهاردهم با ابهام روبه‌رو است و بسیاری انتظار شکل‌گیری کابینه جدید و رونمایی از تیم اقتصادی را می‌کشند. البته رأی فعالان اقتصادی، جهت‌گیری‌‎ها و رویکردهای دولت نیز بسیار مهم است.

هرچند مشکلات اقتصاد ایران یک‌شبه حل نخواهد شد، اما دور شدن اقتصاد از تصمیمات خلق‌الساعه می‌تواند روند بورس را به تعادل نزدیک کند. این درحالی است که بورس روزهای خوبی را تجربه نمی‌کند و همچنان از مشکلات موجود در کلان اقتصاد رنج می‌برد.

مشکلاتی مانند قطعی برق که در صنایع اتفاق افتاده و به نظر می‌رسد فعلا هم ادامه‌دار باشد، تاثیر خود را بر بازار سرمایه گذاشته است.

به نظر می‌رسد در معاملات امروز نیز روند نزولی بازار به‌خصوص در نمادهای بزرگ ادامه یابد و شاهد معاملاتی متعادل و رو به منفی باشیم که نمادهای کوچک و متوسط وضعیت به مراتب بهتری داشته باشند. حال باید دید بورس در روزهای آینده در عمل چه سمت‌وسویی پیدا خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =